polaczyc-kooperacje-z-konkurencja, Logistyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
❚
ET Logistik zamierza zapoczątkować kooperencję
na europejskim rynku usług TSL
Połączyć
kooperację
z konkurencją
z prof. dr hab. wojciechem Paprockim,
prezesem zarządu ET Logistik Sp. z o.o., rozmawia Adam błuś
Panie profesorze, co zadecy-
dowało o dużych zmianach or-
ganizacyjno-prawnych, które
zaszły w ostatnim czasie w i r-
mie m&m militzer & münch?
Ostatnie lata przyniosły wiele
zmian na rynku usług TSL w ca-
łej Europie. Od jesieni 2008 roku
M&M International Holding AG
z siedzibą w St. Gallen ma nowe
kierownictwo, które uznało rynek
usług międzynarodowych za pod-
stawowy rdzeń biznesu. Konse-
kwencją tej decyzji jest wyod-
rębnienie z grupy M&M spółek,
które wykraczają poza główny nurt
działalności. Proces ten odnosi się
również do M&M Logistik Sp. z o.o.
w Polsce.
Proszę opisać strukturę całej
grupy kapitałowej.
TransInvest Holding AG z siedzibą
w St. Gallen, w Szwajcarii, obej-
muje kilka holdingów branżowych,
wśród nich są M&M oraz All Trans.
W wyniku wspomnianych wcze-
śniej decyzji właścicieli, All Trans
Holding AG odkupił M&M Logistik
Sp. z o.o., a następnie zmienił na-
zwę tej spółki na ET Logistik Sp.
z o.o. Grupa kapitałowa TransI-
nvest Holding AG należy do trzech
prywatnych inwestorów. Każdy
z nich jest bezpośrednio zaanga-
żowany w funkcjonowanie grupy.
Od wielu lat mam przyjemność
współpracować z tymi osobami
i wiele się od nich nauczyłem.
co sprawiło, że w grupie m&m
militzer & münch tylko polski
oddział przekształcił się z i r-
my spedycyjnej w operatora
logistyki kontraktowej?
W biznesie liczy się przemyślana
koncepcja, którą w Polsce kon-
sekwentnie realizujemy od 1991
roku. Nasz kraj jest terytorialnie
na tyle duży, iż nie sposób jest ra-
cjonalnie prowadzić dystrybucję
przesyłek mając oddziały jedynie
w kilku największych aglome-
racjach. W Polsce stworzyliśmy
sieć terminali regionalnych, która
od 2008 roku posiada ustabilizo-
waną strukturę. W ramach tej sieci
dysponujemy sześcioma centrami
logistycznymi: w Jaworznie, Piotr-
kowie Trybunalskim, Poznaniu,
Pruszkowie, Woli Rakowej k/Łodzi
oraz we Wrocławiu, z bardzo dobrą
kadrą i dostępem do profesjonal-
nych rozwiązań IT, dlatego możliwe
było pozyskanie dużych kontraktów
logistycznych. Takie możliwości in-
frastrukturalne i kadrowe nie ist-
nieją w innych krajach, w których
funkcjonują spółki M&M.
Twierdzi pan, że nowo powoła-
na spółka logistyczna o nazwie
ET Logistik ma charakter neu-
tralnego operatora logistycz-
nego. na czym to polega?
Spółka ET Logistik nie jest nową
i rmą na rynku, jej działalność, choć
pod inną nazwą, prowadzona jest
od 1995 roku. Niedługo obchodzić
będziemy 15-lecie. Wybór neutral-
nej nazwy jest sygnałem, w jaki
sposób chcemy pozycjonować
swoje usługi na rynku krajowym
i międzynarodowym. W Polsce ob-
serwujemy znaczne osłabienie po-
zycji operatorów, którzy pierwotnie
na rynku występowali jako pań-
stwowe przedsiębiorstwa spedycji
międzynarodowej. Te przedsiębior-
stwa na początku lat 90-tych były
naturalnymi partnerami dla ope-
ratorów zagranicznych, którzy nie
zamierzali inwestować w rozwój
infrastruktury w Polsce. Obecnie
tacy operatorzy, których z każdym
rokiem przybywa, stają się coraz
ważniejszym segmentem rynku
globalnego i szukają nowych roz-
wiązań w zakresie dystrybucji lo-
kalnej. Spółka ET Logistik, rozwija-
jąc świadczenie usług dla klientów
krajowych, będzie zabiegać o po-
zyskanie zleceń od zagranicznych
operatorów, zarówno z Europy, jak
i z innych kontynentów.
czy oznacza to, że spółka bę-
dzie się rozwijała tylko poprzez
współpracę z innymi operato-
ET Logistik
wants to begin
coopetition on the
European market
of TSL services.
40
Styczneń - Luty 2010 nr 1/2010 (56) / www.eurologistics.pl
rami, działającymi poza granicami
naszego kraju?
Rynek krajowy to podstawowy segment
działalności, na którym spółka ET Logistik
prowadzi akwizycję. Ale rynek zagranicz-
ny może stanowić ważne uzupełnienie,
na którym występuje wielu operatorów
otwartych na kooperację, a nawet na ko-
operencję, czyli połączenie kooperacji
z konkurencją. Osobiście jestem ciekaw,
na ile powszechne stanie się zjawisko ko-
operencji w europejskim sektorze TSL?
Dla zaspokojenia tej ciekawość będziemy
poszukiwać potencjalnych partnerów za-
interesowanych taką szczególną formą
współpracy, gdyż w naszej ocenie może
być ona korzystna dla obu stron.
wiemy, że zmiany kapitałowe i or-
ganizacyjne w pierwszym okresie
często przynoszą niezadowolenie
klientów. w końcu oprócz nowych
struktur pojawiają się nowi ludzie,
którzy muszą poznać specyikę
swoich klientów. nie oczekuj na-
turalnie, od pana profesora odpo-
wiedzi, że wszystko w waszej ir-
mie jest na najwyższym poziomie,
bo to jest oczywiste, ale proszę
powiedzieć, czy na etapie poprze-
dzającym wydzielenie nowej spółki
przyjęliście jakieś specjalne roz-
wiązania?
W przypadku spółki ET Logistik nie ma żad-
nych zmian, które miałyby wpływ na kształ-
towanie się codziennych relacji z naszymi
klientami i podwykonawcami. Zarząd spółki
nie zmienił się w ogóle, nie ma zmian ka-
drowych w oddziałach, wszyscy partnerzy
krajowi kontynuują współpracę. Chcę przy
tym podkreślić, że proces zmian kapitało-
wych nie ma cech typowych dla fuzji przed-
siębiorstw, kiedy to dochodzi do wymuszo-
nej integracji struktur i zespołów ludzkich.
w grudniu 2009 roku otworzyliście
na śląsku, w Jaworznie, nowe cen-
trum dystrybucji. w tym regionie
istnieje akurat dość duża podaż po-
wierzchni magazynowych, dlaczego
więc zdecydowaliście się na budowę
własnego obiektu na tym obszarze?
czy deweloperzy powierzchni maga-
zynowych nie mają obiektów o odpo-
wiednich parametrach?
Magazyn to pojęcie bardzo obszerne. Zróż-
nicowanie obiektów wykorzystywanych
w procesach logistycznych można porów-
nać do marek samochodów. Każdy z nich
ma cztery koła, zarówno Fiat 500, jak i Mer-
cedes S 500. Ale kierowcy i pasażerowie
dobrze wiedzą, że wsiadając do tych aut
podróżować będą dwoma różnymi pojazda-
mi. W 2009 roku w Jaworznie-Jeleń oddano
do eksploatacji nowe centrum logistyczne,
które ma pewne cechy magazynu typowe-
go dla obiektów uniwersalnych, wznoszo-
nych przez deweloperów na wynajem. Ale
między tymi obiektami są zasadnicze róż-
nice. W naszych obiektach przede wszyst-
kim głębokość magazynów jest znacznie
mniejsza, co skraca drogę przemieszczania
towaru między bramą załadunkowo-rozła-
dunkową, a miejscem składowania na re-
gale. W efekcie koszty operacyjne będą
niższe w związku z redukcją czasu pracy
operatorów wózków oraz zmniejszeniem
zużycia energii. W halach nie ma w ogóle
słupów konstrukcyjnych lub ich siatka jest
znacznie rzadsza, co ułatwia wykonywanie
czynności handlingowych i umożliwia opty-
malne ukształtowanie korytarzy między
regałami wysokiego składowania. Różne
jest także otoczenie hal. W parkach logi-
stycznych brakuje miejsc parkingowych dla
samochodów ciężarowych i osobowych,
co jest zmorą użytkowników tych parków.
Wynika to z faktu, iż deweloperzy dążą
do maksymalnego stopnia zabudowania
terenu halami. W Jaworznie-Jeleń na ob-
szarze 11 ha, w I etapie halami zabudo-
wano w ok. 1,6 ha, a w II etapie zabudo-
wane będzie drugie tyle. I to jest wszystko!
Dzięki temu pozostał ogromny teren, który
41
www.eurologistics.pl / Styczneń - Luty 2010 nr 1/2010 (56)
będziemy poszukiwać potencjalnych
partnerów
zainteresowanych
kooperencją, gdyż w naszej ocenie może
być ona korzystna dla obu stron.
Panie profesorze, jak pan
przewiduje, kiedy skończy się
kryzys? czy trudna sytuacja
w transporcie drogowym ule-
gnie polepszeniu i które usłu-
gi logistyczne najbardziej zy-
skają na atrakcyjności?
Kryzysu w polskiej gospodarce
nie ma. Pod koniec 2008 roku
i przez wiele miesięcy 2009 roku
trwało spowolnienie gospodar-
cze. Dla rynku przewozowego,
we wszystkich gałęziach trans-
portu, podstawowe znaczenie
miały: spadek wielkości produkcji
przemysłowej i znaczne ograni-
czenie obrotów handlu zagra-
nicznego. Słaby popyt wywołał
dwa negatywne zjawiska: spadek
stawek frachtowych oraz obniże-
nie poziomu wykorzystania po-
tencjału przewozowego. To jest
typowe dla rynku usług transpor-
tu drogowego – stawki frachto-
we szybko i głęboko spadają, ale
też będą szybko rosły, gdy tylko
wzrośnie wielkość przewozów.
Sądzę, że tak jak sektor TSL był
zszokowany tempem spadku sta-
wek, tak przemysł i handel może
doznać szoku, gdy stawki zaczną
rosnąć. Do tempa wzrostu tych
stawek przyczynią się zapowia-
dane podwyżki podatków za-
wartych w cenie paliwa, wzrost
ceny eurowiniet, wreszcie zapo-
wiedziane na 1 lipca 2011 roku
wprowadzenie opłat za użytko-
wanie określonych odcinków au-
tostrad i dróg krajowych.
Atrakcyjność usług logistycz-
nych ma związek z kształtowa-
niem się stawek frachtowych,
gdyż przy ich wzroście coraz
większego znaczenia nabie-
ra optymalizacja lokalizacji
wystarcza na zapewnienie odpo-
wiedniego areału aktywnego biolo-
gicznie, czyli po prostu trawników,
a ponadto możliwe było zbudowanie
szerokich dróg wewnętrznych oraz
licznych parkingów, przez co poru-
szanie się i parkowanie na terenie
obiektu odbywa się w komfortowych
warunkach. A komfort w pracy nie
powinien być luksusem – to warunek
efektywnej pracy i odpoczynku zało-
gi, w tym kierowców.
budowa nowego, własnego
obiektu jest dość kosztowna,
szczególnie w czasach spowol-
nienia gospodarczego i nie-
pewnego jutra. czy ta decyzja,
podjęta przez pana – bardzo
znaną i szanowaną postać
w logistyce – może dowodzić,
że inwestowanie w branżę lo-
gistyczną jest atrakcyjne?
Inwestowanie w działalność ope-
racyjną i w nieruchomości to są
dwie różne sprawy. Jestem prze-
konany, że operatorzy logistyczni
muszą mieć w dyspozycji lepsze
obiekty niż tzw. magazyny kla-
sy A. Pozwolę sobie zauważyć,
że samochody osobowe Merce-
des klasy A to są te najmniejsze
i najmniej komfortowe. Spółka
ET Logistik, podobnie jak część
naszych konkurentów, potrzebu-
je obiektów o wyższej klasie niż
A. Inwestowanie w nie oznacza
nakłady kapitałowe o długookre-
sowej stopie zwrotu. Ale jeśli te
inwestycje będą dobrze zaprojek-
towane i zbudowane, to posłużą
przez wiele lat.
centra dyStryBucji
et logiStiK
Jaworzno-Jeleń,
Piotrków Trybunalski,
Poznań,
Pruszkowów,
Wola Rakowa k/Łodzi,
Wrocław
top ManageMent
prezes zarządu (CEO)
prof. dr hab. Wojciech Paprocki
wiceprezes zarządu (CFO)
dr Grzegorz Kaczor
wiceprezes zarządu (COO)
Aleksander Mączko
dyrektor-członek zarządu (MD)
Jakub Mach
SySteM dyStryBucji
droBnicy etlnet
3❙HUBy❙
14 terminali regionalnych
zapewnia dostawy na terenie
całego kraju w ciągu 24/48 h
produkcji, centrów dystrybucji
oraz częstotliwości przewozów
i wielkości partii towarów. Spół-
ka ET Logistik dysponuje sie-
cią dystrybucji krajowej ETLnet
i zarządzana jest przy zastoso-
waniu profesjonalnych narzędzi
IT, dlatego bez wątpienia nale-
ży do grupy liderów na polskim
rynku. Zapewnia wysoki poziom
jakości usług logistycznych, przy
utrzymaniu cen na poziomie ak-
ceptowanym przez rynek.
❙
❙
Centrum❙dystrybucyjne❙ET❙Logistik❙
w❙Jaworznie
42
Styczneń - Luty 2010 nr 1/2010 (56) / www.eurologistics.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]