potrzeby, POLIECHNIKA GDAŃSKA, NORMY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->TEMAT WYDANIAANNAKRAWCZYKPotrzebyi nadziejeBieżącyrokjest rokiemszczególnym dla wykonawcówinwestycjidrogowych.Jedninabierająrozpęduprzedprzystąpieniemdo realizacjidużychprojektów zrządowegoprogramu budowyPrzedsiębiorstwauczestniczącewsondzie:•BilfingerlnfrastructureSA•BudimexSA•PBDiMERBEDIM Sp. zo.o.,PiotrkówTrybunalski•Eurovia PolskaSA•PrzedsiębiorstwoDrogowo-Mostowe,Godrom" S z o.o.,Gorlicep.• PBDiMKOBYLARNIASA•PRO NowogardSA•PrzedsiębiorstwoBudownictwaDrogowego SAKalisz•PrzedsiębiorstwoRobót Drogowo--MostowychSA, Kolo•PrzedsiębiorstwoRobótInżynieryjnychPRlnż-1Sp. zo.o.•PrzedsiębiorstwoDrogowo-Mostowe.UNIDROG" Sp.z o.o„ Grajewodróg. Inniwyhamowująpo obfitym w zadania wykonywane na drogach lokalnych rokuwyborczym 2014. Niestety, jakkolwiek bypatrzeć,ostatnie lata wbranżydrogowej trudnonazwać tłustymi.Jakiesązatem jej najpilniejsze potrzeby? Czy rynek sprzyjainnowacjom?Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi sonda „Infrastruktury".przeprowadzonej w 2013 r.podobnej sondziepytaliśmyfirmy wykonawcze,oilewięcejwporównaniuzrokiempoprzednimwyprodukowalimieszankimineralno--asfaltowej {MMA).Dziśopróczdanychilościowychinteresująnastakżerodza-jemieszanek oraz ichpopularnośćwśródinwestorów.Wieleprzedsiębiorstw zainwestowałowrozwój, okazujesięjednak,żerueza-wszebyla totrafnadecyzja.Firmyfunk-cjonującena rynku robótlokalnychmająnp.kłopotyzprzebiciemsięzlepszymitechnologiami,ponieważsąonezwy-czajnie zadrogie.WWzrost czy spadek?wsondziewzięłoudział11firm.Zewzględunaróżnicewwielkościza-trudnienia,podzieliliśmyje naduże,średnieimałe.GdyporównaćprodukcjęMMAwlatach2014i2015,okazujesię,żewbieżącymrokuwwielufirmachbyłaonamniejsza.Uwarunkowanejes t tospadkiemliczbyzadańdowy-kona nia na drogachsamorządowych.Wroku2014-wyborczym-zaintere-sowanieinwestorówlokalnych budo-wączyremontamidrógbyłozauwa-żalniewiększe.Pogorszeniasytuacjinieodczułozaledwieczterechspo śródww. wykonawców{dwiedużei dw iemałefirmy).ł.ączrue- Jakopodwykonawcauczestniczęwbudow ieobwodnicynamoimtere-nie, na Podlasiu.Dziękitemuwdru-giejpołowietegoroku znaczniezwiększęprodukcję,mniejwięcejo 50 proc.w stosunkudo rokuubiegłego-infor-mt\je Adam Kulikowski,prezeszarząduPrzedsiębiorstwaDrogowo-Mostowego„UNIDROG"zGrajewa.Mizeriarynku robótlokalnychnajbar-dziejdajesięwe znakimałymfirmom,którymcoraztrudniejzdobyćzlecenia.Wniektórychregionachmożliwościprzed-siębiorstwwykorzystywanesąw zaled-wie 40proc.-Pracujemygłównienadrogachsa-morządowych,tymczasemilośćzwiązanychznimi przetargówwyraźniezma-lała.Po wybudowaniu autostrady A2 naterenie powiatówkolskiego, tureckiegoikonińskiegowłaściwienie mamycoro-bić-informL\je MarekAndrzejczak,pre-zesPrzeds iębiorstwaRobótDrogowo--MostowychSAzKoła.Sytuacjędodatkow opogarszająmatenakładynarobotyutrzymaniowe.Konsekwencjątegojestnie tylkomniej-szailośćprzetargów, alerównieżspa-dekcen ofert.-Boleśnieodczuwamy skutki ogra-niczeniaremontówi modernizacjidrógwregiorue.Zmniejszenieprodukcjimasbitumicznychwmojejfirmietoefektprze-grywaniawprzetargachzfirmamioferu-jącymicenyrażąconiskie.Niestetynadalbrakujeskutecznejmetody eliminowaniatakichofert-mówiJanMalitowski,prezeszarząduPrzedsiębiorstwaBudownictwaDrogowegoSA Kalisz.Wbieżącymrokunadalrozstrzyganesąprzetargidotyczącesiecidróg podlega-jącejGDDKiA.Jednaknawettam, gdziewykonawcajestjużznany,wciążtrwająprace projektowe,abudowarozpoczniesi ędopierowroku 2016lubnastępnym.W2014r.niektórefirmykończyłyjeszcze wykonywaniedu żychzadańwra-machpoprzedniej perspektywyunij-nej,dlategomogągopodsumowaćjakocałkiemniezły.Optymistyczniepatrząwprzyszłośćtakżetefirmy, któremająw portfelu kilkazamówieńnarealizacjędużychinwestycji.-Jak wiadomo,nawierzchnia bitu-micznajestfinalnymefektemprocesubudowy.W rejoniełódzkim,któryobsługujemy,wybudowanodrogiekspresowew technologii betonu,w rezultacieczegoprodukcja MMAzostałaznacznieograni-czona -informujeTomaszWiejacha,kie-rownikLaboratoriumPBDiMERBEDIMSp.zo.o. zPiotrkowaTrybunalskiego.- Minimalnyspadek,jakiodnotowa-liśmyw2015r.,toparadoksalnieefektzawarciatrzechdużychkontraktów narealizacjęinwestycjiw formule „zapro-jektujiwybuduj".Nabieżącyrok przy-pada etapprojektowania,dopierowko-lejnychtrzech latachnastąpiwzrostprodukcji-mówiSzymonKubiak, dy-rektor ds. produkcji,głównytechnologPBDiMKOBYLARNIASA.Jednymzesposobównawyjściez im-pasu jest restruktu ryzacja i pozyskiwa-nienowychklientów.-Planowanywzrostprodukcjizwiązany jest z powst aniemnowejstruk-tury.Oddział Małopolskaintensywniepracujenad pozyskaniemzleceń,którechcezrealizować siłami własnymi,orazklientów-odbiorcówMMA-mówiBeataHabrat, dyrektorOddziałuMałopolskaPrzedsiębiorstwaRobótInżynieryjnychPRinż-1Sp. zo.o.-W naszej strefie klimatycznejdo re-montów,budowyi modernizacji dróg naj-bardziej zasadne jestużywanietechnolo-gii bitumicznych nagorąco.Technologiena zimno (np. cienkiewarstwynazimno)najlepiejnadają siędo zabiegów utrzyma-ruowych-zwracauwagęJ.Malitowski.-Miejscempracywiększości małychiśrednich przedsiębiorstw,doktórychza-liczasię„UNIDROG",sądrogisamorządowe. Tutajkrólująmieszanki naciepło,które dla tego typu inwestycjisąnajbar-dziej odpowiednie. Dodatkowo wzwiązku zbudowąobwodnicy wprowadzili-śmyMMA WMS-mówi A.Kulikowski.Na tle wszystkichzarządców wyróżruasięGDDKiA,któracorazczęściejsto-sujeMMA z asfaltem wysokomodyfiko-wanym. Produkttenpowinienzyskiwaćnapopularności, choćbyzewzględunarosnącezainteresowanienawierzchnia-midługowiecznymi,do których budowyjestwykorzystywany.Zupełnieinaczejwyglądasytuacjaz granulatem gumowym czygumoas-faltem,któresąwykorzystywane spo-radycznie.Wyjątekstanowi zbudowanawubiegłymroku na zlecenieZarząduDróg Wojewódzkich w Krakowie obwod-ruca Gdowa.-Inwestycjabyłarealizowana w for-mule„zaprojektuji wybuduj", dlategomogliśmy zastosować podwójną warstwęNajpopularniejsze mieszankiostatnichlatachproducenci as-faltówwprowadzilisporonowości,nadrogachadministrowanychzarównoprzezGDDKiA,jakiprzezsamorządywojewódzkiekrólujątradycyjnetechno-logieMMA zklasycznymasfaltemmo-dyfikowa nym.Dotyczytotakżedrógwmiastach.-WiększośćSzczegółowychSpecy-fikacjiTechnicznychwymaga,aby dladrógo ruchuciężkim wybieraćMMAz asfaltemmodyfikowanym{klasycznym),adla drógoniższychklasach-MMAz asfaltemniemodyfikowanym-infor-muje Arkadiusz Kierkowicz,wiceprezeszarząduEurovia Polska SA.Choćwasfaltu porowatego{wiążącaiścieralna).Z uwagi nadrenażowewłaściwościna-wierzchni obie warstwybyłyukładanejednocześnie,zużyciemjednegorozściełacza,bezskropieniamiędzywarstwowego, wtechnologiikompaktowychwarstwasfaltowych.Byłatopierwszatakareali-zacja w Polsce. O wyborzewłaśnietakie-gorozwiązaruatechnicznegoprzesądziładecyzjaśrodowiskowaoraz wymaganiainwestora-informujeB.Habrat.Nawierzchrlle porowatesącichsze odtradycyjnych.Chroniąc środowiskoaku-styczne,wypelniająjednozzaleceńkon-cepcjizrównoważonegorozwoju.-Zamawiającycorazczęściej żądającichychnawierzchni.Nie pozostajenamwięcnic innego,jaktylkosiędo-stosować,ale zwielkąchęciątorobi-my. Popierwszeinwestormaszansęotrzymaćdofinansowanie, a podrugiemy, czyli wykonawcy,możemywpro-wadzaćinnowacje-wyjaśniaAndrzejKuklicz, prezeszarządu,dyrektornaczel-nyPrzedsiębiorstwaDrogowo-Mostowego„Godrom" Sp. z o.o.Oprócz technologii klasycznychwiększośćfirm proponuje inwestoromtechno-logię wykorzystującągranulatpochodzącyz destruktu asfaltowego.Największympowodzeniem cieszysięonawśródzama-wiającychz miast i gmin.Zarządcydrógkrajowych i wojewódzkichwciążwybie-rająjąrzadko.Specjaliści uważają, że głównymtegopowodemjestniejednorodnośćotrzy-manegomateria łu.Inni z kolei przeko-nują, żegranulat z powodzeniemmożebyćwykorzystywanydobudowy/moder-nizacji dróg o mniejszymnatężeniuru-chu{doKR4).Większośćfirmzakupiłainstalacjedodozowaniagranulatu asfaltowego.Towyjaśniaapeledoinwestorówowiększezaufaniedonowej technologii iumożliwienie stosowania jejnaszerszą skalę.-ChoćWT-2 2014zezwalająnaużyciegranulatu na drogach krajowych,w specyfikacjachnadaltegoniewidać.GDDKiAdopuszczastosowanieprzetwo-rzonegodestruktupraktycznie tylko napoboczach dróg, co jestmarnotrawie-niempełnowartościowegomateriału.W Niemczech granulat wykorzystywa-ny jest w bardzodużymzakresie,wpod-budowachi warstwachwiążącychnawetw100proc.Mogę przypuszczać, żeobawy nasze-gonajwiększegoinwestorazwiązanesązjakościąodzyskanegodestruktu.Każdąz warstw nawierzchnimożnajednakfre-zowaćoddzielrue, auzyskanymateriałodpowiednioposortować.Umiemytoro-bić-zapewniaA. Kulikowski.-Apelujęowiększezaufaniedowykonawców.-Omawianatechnologiapozwala nietylkozagospodarowaćdestruktasfalto-wy, alerówrueż obniżyćkoszty produk-cji. Potrzebne jest jednakprzychylniejszespojrzerue inwestora orazlepszydostępdodestruktu -dodajeT.Wiejacha.INFRASTRUKTURA:Ludzie InnowacjeTechnologie-9- 10/2015-JNFRASTR UKTllRA:LudzieInnowacje Technologie-9-10/2015TEMAT WYDANIAmy dwieotaczarnie zrównoległymbębnemsuszarkiumożliwiającymdodawa-160.00niedo MMA granulatuasfaltowego na140.00gorąco-informujeAndrzej Szyller, za-stępcadyrektoraZespołuWytwórni Mas120.00jBitumicznychBudimeksu SA.100.00W 2009wPrzedsiębiorstwieDrogowo-80.00Mostowym „Godrom" wramach wdra-żaniainnowacjizbudowanoinstalacjędo60.00dozowaniagranulatuasfaltowego.40.00-CorazczęściejwSzczegółowychf-20.00Specyfikacjach Technicznychpojawia-ijąsięzapisyumożliwiającezastosowa-O.OO~0-1~-0-2~~03-~~04_.......__S_1.........__S_2_........_S_3.........._M_1_,_._L_M_2-'-'-"----M3_Ll-'---.l..J_M-4nie granulatuasfaltowego.Wzwiązkuztymzakupiliśmygranulatordestruk-Produkc.ja MMAwprocentach w I ilipółroauroku 2014 i 2015 (rok 2014=100proc.)tu,rozważamy opcjęzakupu nowej wy-twórnilubmodernizacjijużposiadanych250iwykorzystywaniagonagorąco-mówiIpolowa2015/2014•lipolowa 2015/2014Sz. Kubiak.---------200Opiniętechnologii niszowejma tech-nologia MMAz asfaltem spienionym.Jest150ona otyle wartauwagi,żepozwala ob-niżyćtemperaturęprodukcjiiwbudo-wywania mieszanek.Dziśjednaktrud-100nostwierdzić,czy wykonawcybardziejsiędoniejprzekonają.Produkcja MMA w procentach w latach 2015i2014 (rok 2014=1ooproc.)Rodzaje produkowanychmieszanekzpodziałemna inwestorówMMA nacieplo (WMA)MMA porowateMMAzasfaltem modyfikowanym(klasycznym)MMA zasfaltem wysokomodyfikowanymr~!!!!!!!~~~~~==========MMAzdodatkiem granulatuasfaltowegouzyskanego, • • • •zdestrukluMMAzgranulatemgumowym dodawanymdomieszalnikaMMAzgumoasfaltemInne„„_.34DGDDKiAE!IZDW•powiaty•gminy•miasta•inni inwestorzyoobszaryrozwojunaszejfirmy(technologie budowy drógorazzarządzanie). Zamierzamynawiązaćkontaktzfirmąinformatyczną.będzieto jednakprojektB+B, bezudziałunauki.Szkoda,żeUEnie jestskłonnadofinansowy-waćtegorodzajuwspółpracy-zauważaKatarzynaŁazarz-Brzezińska,dyrektords. rozwojuPRD NowogardSA.Małemarżena robotybudowlanepostrzeganesąjakoprzekleństwobran-żydrogowej.-Rentowność musiałaby siękształtowaćnapoziomie 6- 8proc.Nie wiadomotakże,jak wypracowanainnowacjazosta-nieprzyjętaprzezinwestora.Dotej porywdokumentacjitechnicznejdotyczącejprzetargów niezauważyłempremiowa-niarozwiązańinnowacyjnych,a nawet ichdopuszczania.Spójrzmyprawdziew oczy-wprowadzanieinnowacji todlaurzędnikakłopot,bomusiałbyzaswojądecy-zjęwziąć odpowiedz ialność,atego woliunikać-podsumowt.tjeA.Kulikowski.Z uwagi nakoniecznośćzmniejszeniakosztówprodukcji izwiększeniarentowno-ściwieleprzedsiębiorstwdrogowychwy-mienia dotychczasoweinstalacjegrzew-cze,do którychużywanybyłgaz ziemnylubolejopałowy,na instalacje,w którychspalany jestpyłwęglowy.Dziękitemu za-biegowiwydatkinapaliwomogązmalećnawettrzykrotnie.finjować2567850inwestycyjne-go.Prościej byłoby przedstawić,comamydo zaoferowania i wktórą stronęchcemypójść,anastępniewysłuchaćzamawia-jącego,jakon to widzi i czegooczekuje.Na pewnoteżtrzebaprzetrzećścieżkędlawspółpracysektoraprzemysłowegoznauką,któramawieledo zaoferowa-nia.Jednak bezdopuszczenia warianto-wościofert nawetnajlepszerozwiązaniatrudnobędzie skomercjalizować-oceniaK.Łazarz-Brzezińska.Zwiększenie nakładówmiędzystronami procesuInnowacje,ale...o020304S1S2S3MlM2M3M4Rodzaje produkowanych mieszanekMMA naciepło(WMA)MMA porowateMMA zasfaltem wysokomodyfikowanymMMA z dodatkiemgranulatuasfaltowego uzyskanegozdestrukluMMAz granulatemgumowym dodawanym do mieszalnikaMMAz gumoasfaltem!==="'---~I===-~----'MMA z asfaltem modyfikowanym (klasycznym)!===--'------------~t=="-""--==:=J· ··-·------iInneoW ostatnichlatach Budimex produko-wa1MMAzdodatkiemgranulatu asfaJ-towegom.in. natrasęgłównąautostra-dyA2 inadrogęstartowąLotniskaim.F.Chopina.Kolejnymsygnałemzmia-nyjest obecnie realizowanykontrakt naS7Jędrzejów-granicawojewództwa,gdzieinwestor (GDDKiA)dopuściłsto-24681012sowaniegranulatuasfaltowegodowar-stwy podbudowy iwiążącej.-Ostatniowdrożyliśmypo razkolejnyprodukcjęMMAzdodatkiem granulatuasfaJtowego nagorąco.Ta powszechnienaświeciestosowanatechnologiawPolscejest obecnaod20lat(zprzerwąwlatach1998-2010). Jako jedyniwkrajuposiada-bezrozwojuniemającomyślećokonkuren-cyjności.W aktuaJnej perspektywiebu-dżetowejUEnacisknawspółpracęnaukizbiznesemoraz badaniastosowanejesttakdużyjak nigdyprzedtem.- Wspólnie zPolitechnikąWarszawskąiInstytutemBadawczymDróg i Mostówrealizt.tjemyprojekt dofinansowywanyprzez NCBiRmającyna celuwykazanie,że zwiększeniew MMAdodatku granula-tu asfaltowego nagorąco(ponadobecniedopuszczalne30 proc.)jestuzasadnioneekonomiczrue.technologicznieiekolo-gicznie - informuje A.Szyller.Szkopułwtym,żeprojektbadawczywymaga czasuipieniędzy,aniemając100-proc.pewności,iżjegowynikizo-stanąskomercjalizowane,rzadkoktórafirma podeJrrueryzykoizdecydujesięgorealizować.- Napewnobędziemywdrażaćinno-wacje.Odbyliśmyspotkaniez przedsta-wicielamin;i.uki, copomogłonam zde-Przedsiębiorcyzdająsobiesprawę,żenadrogi,szcze-gólniesamorządowe.orazwiększaprze-widywalnośćrynkuwpłynęłabyna jegostabilizację.czysłużbęzdrowia. Potrzebnesąroz-wiązanianormatywne-przekonujeM.Andrzejczak.Wykonawcywskazujątakżena ko-niecznośćusystematyzowania przepisówtechnicznychodnoszącychsiędotech-nologiii wykorzystywanychmateriałów.-Najbardziej potrzebnesą rozsądnei niezmienneprzepisydotycząceproduk-cji MMA-uważaA.Szyller.-Cóżz tego.żerynekoferujeszero-kidostępdomateriałówbudowlanych,skorojakośćwielu z nichbudzizastrze-żenia,a cenysąniestabilne -zwracauwagęŁukaszKosiba,pełnomocnikza-rząduds.Jakościi ZKP zPrzedsiębiorstwaDrogowo-Mostowego„Godrom"sp. zo.o.-Jednymz problemówwymagających szybkiegorozwiązaniajestdostępdo kruszywspełniającychwymagania lu-minancjiwedługWT-22014na warst wyścieralne-podpowiadaA.Kierkowicz.-Dolistydodałbymjeszczedopusz-czen ie kruszyw polodowcowychdosto-sowania nadrogach o kategoriiruchuKR3 iKR4, anawetwyższych,takżedo warstwścieralnych .Przewożeniekruszyw pochodzeniamagmowegonaodległość600-700 km jestpoprostunieopłacalne.tęLista potrzeb-Rozwojowibranżyzpewnościąprzy-służyłby sięlepszyprzepływinformacjifinansowejzpewnościąułatwiłabynamfunkcjo-nowanie.Czasoczekiwanianapieniądzeza wykonane robotyorazsprzedażMMAjest zdecydowanie zadługi-mówiB.Habrat.Źródłem kłopotówjestteżzbytmałewykorzystaniemocyprzerobowych.- Maksymalnypoziom produkcjiMMA. jakiwciągu20latistnieniafir-myodnotowaliśmy,to 45 proc.Przeciętniebyto to 35-40 proc.Całyczaswystępujenadpodażmocy przerobowych w stosun-ku donakładów.Tymczasempotrzebysąogromne, szczególnie w przypadku siecidrógsamorządowych. Wymagająone po-szerzenia, poprawynośnościitd. Niestetywciążbrakujenatopieniędzy.Trudnosięnawet temudziwić,skoronieposiadającewystarczających środków samorządyzo-bowiązanesą wpierać takżenp.oświa-- PoprawapłynnościZuwagina wymogi ochronyśrodowiska, atakże optymalizacjęprodukcjipilnie powinnyzostaćwprowadzone do-datkiobniżające temperaturęprodukcjii wbudowywaniaMMA,którenp.w USAsąpowszechnie stosowane.Chcąc działaćproekologicznie, powin-niśmy zwiększyć produkcjęMMAzgu-moasfaltem lubgranulatemgumowym.Pozatym,że zyskalibyśmycichszena-wierzchnie,rozwiązalibyśmychoćczęściowoproblem utylizacji oponsamocho-dowych-wylicza A.Kulikowski.Chciałoby sięrzec,żewynikiprzepro-wadzonej sondynapawająoptymizmem.Pocieszającejestto,żenadmiernego pe-symizmurównieżniewidać. Wciąż,jakw2013 r.,występująobawyiniepewność,powtarzasięteżapel odialog.Tymbar-dziejwartośledzić,coprzyniesieprzy-szłość.Anużrezultaty kolejnejsondypo-zytywnie naszaskoczą?•INFRASTRUKTURA:LudZteInnowacjeTechnologie-9-10/2015INFRASTRUKTURA:LudzieInnowacjeTechnologie-9-10/2015
[ Pobierz całość w formacie PDF ]