Por K 3, WAT, SEMESTR V, zarzadzanie, Podstawy Zarzadzania, Podstawy Zarzadzania

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Krok 3. Analiza otoczenia gospodarczego
Krok 3. Czy otocznie danego kraju jest przyjazne
dla eksportera? Analiza PEST.
Analiza PEST jest bardzo czêsto wykorzystywana przez eksporterów do oceny œrodowiska
makroekonomicznego. Dotyczy kraju, w którym eksporter prowadzi sprzeda¿ swoich
produktów/us³ug lub kraju, na obszarze którego eksporter dopiero zamierza zacz¹æ sprzedawaæ
swoje produkty/us³ugi. Nazwa PEST pochodzi od pierwszych liter angielskiego opisu czterech
aspektów analizy:
P
(Political Environment) - oznacza analizê œrodowiska politycznego,
E
(Economic Environment) - oznacza analizê œrodowiska ekonomicznego,
S
(Sociocultural Environment) - oznacza analizê œrodowiska spo³eczno-kulturowego,
T
(Technological Environment) - oznacza analizê œrodowiska technologicznego.
Tablica 8
Analiza PEST
Przedmiot oceny
Opis
Å’rodowisko polityczne
ustawy i rozporz¹dzenia dotycz¹ce dzia³alnoœci gospodarczej
(koncesje, prawo pracy), ideologia spo³eczno-gospodarcza
rz¹du, podejœcie polityków do danej bran¿y, stabilnoœæ rz¹dów
Å’rodowisko ekonomiczne
podstawowe trendy (PKB, stopa inflacji, stopa bezrobocia);
dostêpnoœæ kredytu, poziom dochodów dyspozycyjnych,
sk³onnoœæ do konsumpcji, stopa procentowa, opodatkowanie,
kurs waluty, bilans handlowy i p³atniczy, poziom p³ac, rozk³ad
dochodów w populacji, saldo bud¿etu
Œrodowisko spo³eczno-kulturowe
wartoœci, styl ¿ycia, religia, etyka pracy, sk³ad si³y roboczej,
wskaŸniki demograficzne, stosunek spo³eczeñstwa do danej
bran¿y, stosunek spo³eczeñstwa do kraju importera
Å’rodowisko technologiczne
odkrycia naukowe, patenty, rozwój technologiczny w danej
bran¿y (m. in. dostêpnoœæ wydajnych linii produkcyjnych),
rozwój technologiczny w bran¿ach pokrewnych (substytuty)
ród³o: Opracowanie w³asne.
Analizê PEST mo¿na prowadziæ przy wykorzystaniu wskaŸników punktowych (np. skali
5-punktowej w której 5 - oznacza ocenê bardzo wysok¹, a 1 - ocenê bardzo nisk¹). Dodatkowo
mo¿na zastosowaæ wagi, które bêd¹ uwzglêdniaæ znaczenie danego wskaŸnika z punktu
widzenia eksportera, np. dla eksportera dóbr konsumpcyjnych znacznie wa¿niejsza jest wielkoœæ
ca³ego rynku - mierzona liczb¹ ludnoœci, ni¿ saldo bilansu handlowego danego kraju.
Na kolejnej stronie zamieszczamy algorytm przeprowadzenia analizy PEST.
35
 Krok 3. Analiza otoczenia gospodarczego
Krok 3
Algorytm decyzyjny: Czy otoczenie gospodarcze danego kraju jest przyjazne?
1. Dokonaj oceny Å“rodowiska politycznego
Ustal szanse
-
W oparciu
o dostêpne
dane
statystyczne
i polityczne
Porównaj
Ustal zagro¿enia
2. Dokonaj oceny Å“rodowiska ekonomicznego
Ustal szanse
Porównaj
-
W oparciu
o czynniki
zaprezentowane
w rozdziale
Ustal zagro¿enia
3. Dokonaj oceny œrodowiska spo³eczno-kulturowego
Ustal szanse
Porównaj
-
Metod¹
Ustal zagro¿enia
4. Dokonaj oceny Å“rodowiska technologicznego
Ustal szanse
Porównaj
Ustal zagro¿enia
Ustal oceny
punktowe dla
poszczególnych
Å“rodowisk
Dokonaj oceny ostatecznej porównuj¹c wyniki punktowe
z zestawieniem zagro¿eñ i szans
Czy Å“rodowisko
PEST
jest zachêcaj¹ce?
NIE
TAK
Ustal swoje potrzeby
informacyjne zwi¹zane
z eksportem
Zastanów siê nad
wyborem innego rynku
Etap 1
Ocena Å“rodowiska politycznego
1
Elementy oceny
Ocena punktowa
1.Stabilnoœæ rz¹dów
3
2.Nastawienie w³adz do podmiotów zagranicznych
4
3.Nastawienie w³adz do Polski
4
4.Stabilnoœæ przepisów podatkowych
2
5.Stabilnoœæ przepisów celnych
3
6.Stabilnoœæ przepisów administracyjnych *
3
7.Nastawienie w³adz do danej bran¿y-polityka przemys³owa (np. motoryzacyjna)
4
8.Ochrona praw intelektualnych
4
9.Inne
-
OCENA OGÓLNA (œrednia poz.1-9)
3,5
* Dotyczy m.in. œwiadectw i certyfikatów wymaganych od importerów.
Interpretacja: Œrednia ocena 4,5-5 - œrodowisko bardzo zachêcaj¹ce, 3,9-4,5 - œrodowisko zachêcaj¹ce,
3,2-3,8 - œrodowisko neutralne, 2,2-3,1 - œrodowisko ma³o zachêcaj¹ce, 2,2 i poni¿ej - œrodowisko zniechêcaj¹ce.
1
W powy¿szych tabelach podajemy przyk³adow¹ punktacjê dla Polski. Mo¿e ona s³u¿yæ jako punkt odniesienia do
analizy PEST innych krajów. Dokonuje jej np. eksporter akcesoriów samochodowych z USA.
36
 Krok 3. Analiza otoczenia gospodarczego
Etap 2
Ocena Å“rodowiska makroekonomicznego
Elementy oceny
Ocena punktowa
1. Wielkoœæ rynku (liczba mieszkañców lub liczba firm)
4
2. Stopa inflacji (aktualny stan oraz trendy)
3
3. Kurs walutowy
5
4. Œrednia p³aca
3
5. PKB
per capita
4
7. Stopa bezrobocia
3
6. Tempo wzrostu gospodarczego
5
7. Saldo bud¿etu
4
8. Saldo bilansu handlowego
2
9. Stopa procentowa
3
10. Zad³u¿enie zagraniczne
3
11.Rezerwy walutowe
5
12. Opodatkowanie
4
13. C³a
4
14. Inne
-
OCENA OGÓLNA (œrednia poz.1-14)
4
Interpretacja: Œrednia ocena 4,5-5 - œrodowisko bardzo zachêcaj¹ce, 3,9-4,5 - œrodowisko zachêcaj¹ce,
3,2-3,8 - œrodowisko neutralne, 2,2-3,1 - œrodowisko ma³o zachêcaj¹ce, 2,2 i poni¿ej - œrodowisko zniechêcaj¹ce.
Etap 3
Ocena œrodowiska spo³eczno-kulturowego
Elementy oceny
Ocena punktowa
1. Charakterystyka demograficzna potencjalnych nabywców
4
2. Styl ¿ycia
4
3. Sk³ad si³y roboczej - struktura zatrudnienia
4
4. Stosunek spo³eczeñstwa do danej bran¿y (np. motoryzacja)
4
5. Stosunek spo³eczeñstwa do kraju importera (np. USA)
5
6. Etyka pracy
3
7. Dominuj¹ca religia - jej rola w odniesieniu do gospodarki
4
8. Poziom wykszta³cenia
4
9. Jêzyk podstawowy i dialekty
-
10. Inne
-
OCENA OGÓLNA (œrednia poz.1-10)
4
Interpretacja: Œrednia ocena 4,5-5 - œrodowisko bardzo zachêcaj¹ce, 3,9-4,5 - œrodowisko zachêcaj¹ce,
3,2-3,8 - œrodowisko neutralne, 2,2-3,1 - œrodowisko ma³o zachêcaj¹ce, 2,2 i poni¿ej - œrodowisko zniechêcaj¹ce.
Etap 4
Ocena Å“rodowiska technologicznego
Elementy oceny
Ocena punktowa
1.Poziom technologii w danej bran¿y
3
2.Poziom technologii w bran¿ach pokrewnych (substytuty)
3
3.Patenty
3
4.Inne
-
OCENA OGÓLNA (œrednia poz.1-4)
3
Interpretacja: Œrednia ocena 4,5-5 - œrodowisko bardzo zachêcaj¹ce, 3,9-4,5 - œrodowisko zachêcaj¹ce,
3,2-3,8 - œrodowisko neutralne, 2,2-3,1 - œrodowisko ma³o zachêcaj¹ce, 2,2 i poni¿ej - œrodowisko zniechêcaj¹ce.
37
 Krok 3. Analiza otoczenia gospodarczego
Etap 5
Opracowanie analizy PEST dla kraju, na terenie
którego nasza firma sprzedaje swoje produkty
Kraj: ................................
Å’rodowisko polityczne
Szanse:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
Zagro¿enia:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
Å’rodowisko ekonomiczne
Szanse:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
Zagro¿enia:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
Œrodowisko spo³eczno-kulturowe
Szanse:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
Zagro¿enia:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
Å’rodowisko technologiczne
Szanse:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
Zagro¿enia:
1.......................................................................................
2.......................................................................................
3.......................................................................................
4.......................................................................................
38
 Krok 3. Analiza otoczenia gospodarczego
PRAKTYKA GOSPODARCZA - STUDIUM PRZYPADKU
Studium przypadku
Analiza PEST dla Polski (opracowana przez firmê SHOCK
- producenta napojów gazowanych) - fragmenty (1997)
Firma SHOCK, w której zaanga¿owany jest kapita³ miêdzynarodowy, przed wejœciem na
polski rynek przygotowa³a analizê PEST - jej wynik przedstawiamy poni¿ej.
Å’rodowisko polityczne
Szanse:
stabilizacja sytuacji politycznej, ugruntowanie systemu
wielopartyjnego, przewidywane wejœcie Polski do NATO oraz
struktur europejskich (UE), pozytywne nastawienie do
inwestorów zagranicznych.
Zagro¿enia:
populizm, wzmocnienie ugrupowañ antyreformatorskich,
niepokoje spo³eczne zwi¹zane z wystêpuj¹cym wysokim
bezrobociem oraz restrukturyzacj¹ wielu ga³êzi przemys³u,
niestabilnoœæ sytuacji politycznej za wschodni¹ granic¹.
Å’rodowisko ekonomiczne
Szanse:
du¿y potencja³ rynku (ponad 38 mln obywateli), wysokie tempo
wzrostu gospodarczego, wzrost p³ac realnych, zwiêkszanie
siê liczby osób reprezentuj¹cych klasê œredni¹, redukcja
ce³ i kontyngentów, du¿y przyrost inwestycji zagranicznych,
obni¿enie podatków dochodowych od osób fizycznych
oraz od osób prawnych, dobrze wyszkolona oraz tania si³a
robocza (niskie stawki godzinowe).
Zagro¿enia:
niestabilnoϾ systemu podatkowego, wysoka stopa inflacji,
ujemne saldo w bilansie handlowym, wysokie stopy
procentowe, opóŸnienia w reformach, wysokie koszty obs³ugi
d³ugu publicznego, wysokie dotacje dla nieefektywnych
przedsiêbiorstw, opóŸnienia w procesach prywatyzacyjnych,
wysokie koszty ubezpieczeñ spo³ecznych.
Œrodowisko spo³eczno-kulturowe
Szanse:
pozytywne postrzeganie firmy jako pracodawcy, pozytywne
nastawienie do produktów amerykañskich, przyjmowanie
zachodniego stylu ¿ycia, dostêpnoœæ dobrze wyszkolonego
personelu.
Zagro¿enia:
ksenofobia (negatywne postrzeganie obcych inwestorów),
niska etyka pracy.
Å’rodowisko technologiczne
Szanse:
dostêp do tanich i wydajnych linii technologicznych, obecnoœæ
na rynku tradycyjnych dostawców sprzêtu i wyposa¿enia,
polepszenie jakoœci surowców i pó³produktów, dostêpnoœæ
i du¿a ró¿norodnoœæ opakowañ.
Zagro¿enia:
przestarza³a infrastruktura, problemy telekomunikacyjne, z³a
sieæ dróg.
39
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl