Podnoszenie tylnego zawieszenia, CITROEN XSARA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->23.8.2014Podnoszenie tylnego zawieszeniaPodnoszenie tylnego zawieszenianiedziela, 12 grudnia 2004 00:00 |Wpisany przez ćw ikła |Większość francuskich samochodów, a w tymzawieszenie, jakim jest belka wraz z drążkamiminusy. Większość francuskich samochodów, a wzawieszenie, jakim jest belka wraz z drążkamiminusy.także i Peugeot posiadają „niekonwencjonalne”skrętnymi. Takie zawieszenie posiada swoje plusy,tym także i Peugeot posiadają „niekonwencjonalne”skrętnymi. Takie zawieszenie posiada swoje plusy,tylneoraztylneorazJednym z plusów jest możliwość ustawienia niemalże dowolnej wysokości tylnego zawieszenia. Czynność ta jestdość prosta, i może ją wykonać niemalże każdy, kto ma choć odrobinę pojęcia o mechanice pojazdowej, iposiada własny garaż z kanałem.Zanim zaczną opisywać sposób obniżania zawieszenia, postaram się w prosty sposób przedstawić zasadę jegodziałania.Belka składa się z długiej rury (istnieje możliwość montażu wewnątrz jej stabilizatora), do której, na jejkońcach przymocowane są „wahacze” wraz z bębnami/tarczami hamulcowymi. Przed i za tą „rurą” znajdują siędługie drążki skrętne które pełnią funkcję sprężynującą zawieszenia. Każdy drążek skrętny z jednej stronyprzymocowany jest do nadwozia, a z drugiej do tylnego wahacza. Gdy zawieszenie pracuje, drążek się skręca ipowraca do swojej pierwotnej pozycji niczym sprężyna. Role amortyzującą pełnią amortyzatory, które łącząwahacze z nadwoziem. Koła nie pracują jak to ma miejsce w tradycyjnych zawieszeniach, w płaszczyźniepionowej, lecz w dwóch płaszczyznach – gdy uciskamy na tył, koło idzie do góry, oraz lekko do tyłu – wpływ natakie działanie maja „wahacze” zamontowane do belki i nie pionowy montaż amortyzatora.To tyle jeżeli chodzi o zasadę działania, przejdźmy więc do obniżania :)Czynność obniżania opiszę w punktach: Obniżamy prawą stronę tylnego zawieszenia1 - Podnosimy tył samochodu po obu stronach2 - Odkręcamy (wcześniej luzujemy śruby) koła3 - Podkładamy lewarek pod bęben/tarcze tak aby bęben/tarcza swobodnie na nim leżał4 - Luzujemy śruby mocujące drążek skrętny – luzujemy śruby po lewej stronie samochodu drążka któryznajduje się bliżej tyłu samochodu (drążek który z prawej strony samochodu zamocowany jest do „wahacza/łapy” zawieszenie a z lewej do nadwozia.5 - Stukamy młotkiem w stronę zewnętrzną w prawy „wahacz/łapę” zawieszenia, który powinien się zacząćlekko wysuwać. Stukamy do momentu aż po lewej stronie wysunie nam się wieloklin – czyli „wahacz/łapa” musiwysunąć się o około 2-3cm.6 - Gdy wieloklin jest już na zewnątrz, zaznaczamy sobie jeden ząb i punkt obok zęba – jako punktodniesienia.7 - Jedna osoba obserwuje wieloklin, a druga osoba podnosi lewarkiem wcześniej podparty bęben/tarczę, domomentu, aż wieloklin przestawi się o 1 ząb8 - Gdy drążek się już obróci o jeden ząb, wbijamy „wahacz/łapę” z powrotem na swoje miejsce9 - Skręcamy wcześniej poluzowane śruby10 - Zabieramy się analogicznie za drugą stronę zawieszenia!1/223.8.2014Podnoszenie tylnego zawieszenia11 - Zakładamy koła, opuszczamy tył samochodu, dokręcamy śruby kół, i cieszymy się tylnym zawieszeniemobniżonym o około 3 – 4 centymetry!!W praktyce obniżenie tylnego zawieszenia o 1 ząbek jest wystarczającym obniżeniem! Jeżeli jednak chcemyobniżyć tył o dużo więcej! To warto wiedzieć że 1 ząb odpowiada mniej więcej obniżeniu o 3-4 cm! Wartość tajest zależna od zastosowanych drążków skrętnych!Warto wiedzieć że:1 - Przy obniżaniu tylnego zawieszenia musimy liczyć się z tym że drążki skrętne jak i śruby zawieszenia mogąbyć mocno zapieczone, co znacznie utrudni nam tę operację!2 - Przy zapieczonych śrubach istnieje możliwość ich ukręcenia – takie śruby musimy wymienić na nowe –najlepiej oryginalne!!3 - Po obniżeniu tyłu samochodu, może się okazać ze opona będzie ocierała o wewnętrzną stronę nadkoli!Wtedy niezbędny jest montaż dystansów poszerzających, bądź umiejętne wklepanie nadkoli gumowymmłotkiem do wnętrza auta.4 - Gdy obniżymy tył, może się okazać że jazda w 5 osób w samochodzie stanie się niemożliwa! Ponieważ tylnekoła będą ocierały o górną część nadkoli!powodzenia2/2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]