podnosnik hydrauliczny, PKM
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BIULETYN Nr
5-2002
DATA WPROWADZENIA ZMIANY
Październik 2002r.
MODEL CIĄGNIKA
MTZ-82 SA
OD NUMERU FABR. CIĄGNIKA
Od 00000 U
UKŁAD HYDRAULICZNY Z PODNOŚNIKIEM
Schemat ideowy układu hydraulicznego z podnośnikiem przedstawiono na rys.1; na
rys.2 – zasada działania rozdzielacza podnośnika, numer pozycji odpowiada numerowi
pozycji na rys.1; schemat podnośnika przedstawiono na rys.3; rozdzielacz na rys.4 i cylindra
nurnikowego- rys.5
Charakterystyka techniczna
Udźwig podnośnika z cylindrami o średnicy 80 mm: w odległości 610 mm od osi końcówek
cięgieł dolnych – 2750 kg, na osi końcówek cięgieł dolnych – 4500 kg;
Skok roboczy cylindrów – 210 mm, pełny - 220 mm;
Ciśnienie zaworu bezpieczeństwa – 185
+15
kg/cm
2;
rodzaje regulacji podnośnika – siłowa , pozycyjna i mieszana.
Rys.1 Schemat ideowy układu hydraulicznego z podnośnikiem:
1- rozdzielacz podnośnika, 2– kryza zaworu dławiącego, 3– zawór odciążający, 4– zawór dławiący, 6– kryza
zaworu przepływowego, 7– zawór odcinający, 8– kryza zaworu odcinającego, 9– suwak, 10– zawór
wyrównujący, 11– zawór zwrotny, 12– przewód elastyczny, 13– cylinder nurnikowy, 14– zaślepka, 15– tylna
pokrywa rozdzielacza, 16– trzecia sekcja rozdzielacza, 17– druga sekcja rozdzielacza, 18– suwak rozdzielacza,
19– zawór zwrotny sekcji rozdzielacza, 20– pierwsza sekcja rozdzielacza, 21– kryza zaworu bezpieczeństwa,
22– zawór bezpieczeństwa, 23– serwozawór, 24– przednia pokrywa rozdzielacza, 25– filtr układu
hydraulicznego, 26– zawór filtra, 27– pompa, 28– zbiornik.
1
Faza biegu jałowego (położenie neutralne)
Faza wolnego podnoszenia
Faza szybkiego podnoszenia
Faza opuszczania
Ciśnienie w zlewnych kanałach w
zbiorniku
Ciśnienie w pompie nieobciążonej
(obroty jałowe)
Ciśnienie w zaworze dławiącym
podczas opuszczania
Ciśnienie w pompie i cylindrze
podczas szybkiego podnoszenia
Ciśnienie w pompie przy powolnym
podnoszeniu
Rys. 2 Fazy pracy rozdzielacza podnośnika.
Numery elementów odpowiada numerom elementów na schemacie ideowym układu
hydraulicznego przedstawionej na rys. 1.
2
Rys. 3 Podnośnik hydrauliczny
1 – korpus, 2 – kolanko, 3 – przewód elastyczny, 4 – cylinder nurnikowy, 5 – sworzeń cylindra, 6 – podkładka
oporowa, 7 – linka, 8 – wspornik sterowania, 9 – rozdzielacz, 10 – pokrywa, 11 – dźwignia regulacji siłowej, 12
- dźwignia regulacji pozycyjnej, 13 – wspornik, 14 – tulejka, 15 – obejma, 16 – uszczelniacz, 17 – ramię
podnośnika lewe, 18 – ramię podnośnika prawe, 19 – sworzeń wspornika łącznika centralnego, 20 – cięgło
siłowe, 21 – dźwignia, 22- sworzeń czujnika, 23 – korek spustowy, 24 – ogniwo sumujące, 25- wspornik
łącznika centralnego, 26 – korek, 27 – tłoczysko, 28 – pokrywa czujnika siłowego, 29 – podkładki, 30 – tuleja
czujnika siłowego, 31 – sprężyna, 32- podkładka, 33 – nakrętka, 34 – zawleczka specjalna, 35 – wałek dolny , 36
– ogniwo siłowe, 37 – tulejka dolna, 38 – ogniwo pozycyjne, 39 – ogranicznik, 40 – tulejka górna, 41 – wałek
górny, 42 – dźwignia pozycyjna, 43 – dźwignia siłowa, 44 – wał podnośnika
3
Demontaż i montaż podzespołów podnośnika
Podnośnik hydrauliczny ( bez zdejmowania z ciągnika)
- opuścić zawieszenie w dolne położenie
- spuścić olej z korpusu 1 podnośnika (rys.3), odkręcając stożkowy korek spustowy 23
umieszczony z lewej strony podnośnika
- wyjąć zawleczk1 i zdjąć z siłowej 43 i pozycyjnej 42 dźwigni linki 7
- odkręcić dwie śruby mocowania wspornika 13 do korpusu 1 i pokrywy 10
- odłożyć na bok wspornik z linkami
- odkręcić dwie śruby mocowania rozdzielacza do korpusu podnośnika 1 i podważając
łyżką montażową wyciągnąć rozdzielacz z korpusu
- wymontować cylindry hydrauliczne; w tym celu należy: odkręcić dolne nakrętki
przewodów elastycznych, odkręcić śruby mocujące cylindry do dolnej części korpusu
1 podnośnika i po wyjęciu zawleczek wysunąć sworznie 5 cylindrów do lewego 17 i
prawego ramienia podnośnika
Uwaga: W celu uniknięcia połamania części po zdemontowaniu dwóch cylindrów przy
pozostawionym w korpusie podnośnika rozdzielaczu zabrania się podnoszenia do
maksymalnie góry ramion podnośnika do strefy mniejszej aniżeli 20
0
od pionu (rys 3).
- Wyjąc zawleczkę i wyjąć cięgło siłowe 20
- Zdemontować wspornik 25 po wyjęciu sworzni 19 i 22
- Wykręcić 4 śruby mocujące pokrywę 28 czujnika siłowego
- Wyjąć podkładki regulacyjne 29
- Wyjąć z korpusu mechanizm czujnika siłowego
- Wyjąć zawleczkę i odkręcić nakrętkę 33 czujnika siłowego
- Zdjąć z tłoczyska podkładkę 32, tulejkę 30i pokrywę 28
- Wykręcić pozostałe 10 śrub mocujące pokrywę 10 do korpusu 1
- Ostrożnie uważając aby nie uszkodzić uszczelkę wyjąć pokrywę
- Wykręcić śrubę mocującą dźwignię pozycyjną 42 i siłową 43 i zdjąć dźwignie
- Powyjęciu zawleczki mocującej pozycyjne ogniwo 38 do górnego wałka 41 ( ostatnia
lewa dźwignia)
- Wyciągnąć wałek 41 z korpusu
- Odkręcić 4 śruby mocujące ramiona 17 i 18 do wału podnośnika ( po 2 na każdy) i
wyjąć podkładki oporowe 6
- Sprawdzić wzajemne położenie oznaczeń na ramionach i na wale podnośnika (
podczas fabrycznej regulacji ramiona mogły zostać przestawione i oznaczenia się nie
pokrywają; w tym przypadku należy nanieść nowe oznaczenia np. za pomocą
przecinaka) i zdemontować ramiona
- Śrubokrętem wyważyć z otworów w korpusie 1 obejmy z pierścieniami
uszczelniającymi 16 i obracając po osi wału ( aby nie uszkodzić warg pierścieni
uszczelniających) zdjąć pierścienie
- Wykręcić korek 26
- Wyciągnąć zawleczkę specjalną 34
- Wyjąć z korpusu dolny wałek 35 wraz z dźwignią 21
- Wyjąć ogniwo siłowe 36 wybijając je po tulei 40 do wnętrza korpusu 1
- Ustawiwszywał 44 w wygodnym położeniu, po odkręceniu 2 śrub mocujących
ogniwo pozycyjne 38 do wału wyciągnąć je z korpusu
- Zdjąć ogranicznik 39 po wykręceniu dwóch śrub mocujących go do wału podnośnika
44
4
- Przytrzymując ogniwo sumujące 24 wyciągnąć wał podnośnika z korpusu i wyciągnąć
ogniwo sumujące
- Wybić tulejki : górną 40 i dolną 37
Montaż podnośnika odbywa się w odwrotnej kolejności.
Przed ponownym montażem należy sprawdzić stan wszystkich uszczelnień, szczególnie
pierścieni uszczelniających 16 wciśniętych w obejmy 15, trzech gumowych i czterech
plastikowych pierścieni w rowkach rozdzielacza (rys. 4)- przekręcenia pierścieni i
mechaniczne uszkodzenia (ścięcie, pęknięcia, rozwarstwienie ) są niedopuszczalne. Pokryć
uszczelnienia i powierzchnie z nimi współpracujące smarem.
Wykonać pomiary średnic 4 szt. tulejek 14 i na odpowiadających im odcinkach wału
podnośnika 44. Maksymalny luz (różnica średnic) pomiędzy nimi nie powinien przekraczać
0,5 mm. W razie potrzeby na prasie wyciągnąć tulejki i je wymienić lub wymienić wał. W
razie wymiany prawego 17 lub lewego 18 ramienia nanieść na nowych ramionach oznaczenia
zgodnie z wcześniej naniesionymi podczas demontażu.
Przy montażu rozdzielacza należy:
- w celu uniknięcia uszkodzenia suwaka przed zamontowaniem rozdzielacza
zorientować rozdzielacz względem korpusu podnośnika tak , żeby otwory mocowania
wstępnie pasowały
- wsunąć rozdzielacz do korpusu podnośnika; wkręcić śruby
- kolejnodokręcać śruby do pełnego usunięcia luzu pomiędzy powierzchniami
rozdzielacza i korpusu podnośnika
Uwaga: Nadmierne dociąganie śrub mocujących może prowadzić do zaklinowania suwaka
rozdzielacza
Należy zwrócić uwagę na prawidłowość montażu czujnika siłowego ( w przypadku, gdy był
demontowany):
- nakrętkę 33 czujnika siłowego dokręcać do usunięcia luzu osiowego między
oporowymi zwojami sprężyny 31 i współpracującymi częściami
- dokręcać nakrętkę do wyrównania otworów nakrętki z otworem pod zawleczkę
- włożyć nakrętkę o otwór tłoczyska 27 tak aby dłuższy wąs zawleczki znalazł się od
strony gwintowanej części łba tłoczyska i zagiąć ten wąs na powierzchni łba
tłoczyska
- po wprowadzeniu zmontowanego i wyregulowanego czujnika siłowego w otwór
korpusu podnośnika przygotować śruby, docisnąć ręką jego pokrywę do korpusu i
wypełnić luz między nimi z lewej i prawej strony podkładkami regulacyjnymi; różnica
w liczbie podkładek z lewej i prawej strony nie powinna być większa niż 1 szt.;
dokręcić śruby; sprawdzić luz osiowy tłoczyska – nie powinien przekraczać 1mm.
Wymiana uszkodzonych gumowych pierścieni uszczelniających bez konieczności pełnego
demontażu podnośnika
Na górnej tulejce
( w przypadku przecieku między tulejką i korpusem 1) i pełnym wale
ogniwa siłowego 36 ( w przypadku przecieku między tuleją 40 i dźwignią siłową 43):
- wyciągnąć zawleczkę i odłączyć linki 7 od dźwigni 42 i 43 ;odkręcając śrubę
mocującą na łbie wału 41, zdjąć dźwignie
- wybić tulejkę 40
na górnym wałku 41:
(w przypadku przecieku między dźwigniami 42 i 43)
- wyciągnąć zawleczkę i odłączyć właściwą linkę7 od dźwigni pozycyjnej 42
- zdemontować pokrywę 10 podnośnika odkręcając śruby mocujące
- wyciągnąć zawleczkę z wału 41 mocującą pozycyjne ogniwo 38
- wyciągać wał 41 za dźwignię pozycyjną 42 dopóki pierścień uszczelniający nie
wyjdzie z pełnego wału ogniwa siłowego 36
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]