polski klucz odpowiedzi, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, Egzamin gimnazjalny, Egzamin gimnazjalny - ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY Z OPERONEM
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
Język polski
Klucz punktowania
Zadania wyboru wielokrotnego
Numer
zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
9.
10.
11.
14.
15.
Poprawna
odpowiedź
A
B
C
B
D
A
C
B
A
D
C
D
1 pkt – każda poprawna odpowiedź
0 pkt – niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadania typu prawda – fałsz, na dobieranie i z luką
Numer
zadania
Odpowiedź poprawna
Punktacja
Zasady przyznawania punktów
8.
8.1. P
8.2. P
8.3. F
0–1
1 pkt – wszystkie trzy odpowiedzi po-
prawne
0 pkt – dwie odpowiedzi poprawne lub
jedna odpowiedź poprawna, lub
wszystkie odpowiedzi niepo-
prawne, lub brak odpowiedzi
12.
1. córką
2. treny
0–1
1 pkt – podanie dwóch poprawnych
odpowiedzi
0 pkt – podanie tylko jednej poprawnej
odpowiedzi lub dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi, lub brak
odpowiedzi
16.
1. D
2. A
3. C
0–1
1 pkt – poprawne przypisanie funkcji
wszystkim trzem środkom styli-
stycznym
0 pkt – poprawne przypisanie funkcji
tylko dwóm środkom stylistycz-
nym lub tylko jednemu środkowi
stylistycznemu, lub niepoprawne
przypisanie funkcji wszystkim
środkom stylistycznym, lub brak
odpowiedzi
1
 Klucz punktowania. Język polski
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadania krótkiej odpowiedzi
Uwaga!
W zadaniach krótkiej odpowiedzi dopuszczalne są inne sformułowania, jeśli trafnie oddają
podany przykładowo sens.
Numer
zadania
Odpowiedź poprawna
Punktacja
Zasady przyznawania punktów
13.
przychylić komuś nieba – zrobić wszyst-
ko, aby kogoś uszczęśliwić
np. Przecież zawsze mówiłem, że
jestem gotów przychylić ci nieba, abyś
tylko była zadowolona.
0–1
1 pkt – poprawne wyjaśnienie związ-
ku frazeologicznego i ułożenie
z nim poprawnego zdania
0 pkt – poprawne wyjaśnienie związku
frazeologicznego, ale ułożenie
niepoprawnego zdania z wyko-
rzystaniem podanego frazeolo-
gizmu; niepoprawne wyjaśnienie
związku frazeologicznego, ale
ułożenie poprawnego zdania;
brak odpowiedzi
17.
1. rybka \ ryb- \ -ka
2. wystartować \ startować \ wy-
0–1
1 pkt – poprawna analiza słowotwór-
cza obu wyrazów pochodnych
(poprawne wypisanie wszyst-
kich podstaw słowotwórczych
i wszystkich formantów)
0 pkt – popełnienie jednego błędu w za-
daniu lub brak odpowiedzi
18.
Jeden z myśliwców walczących tego
dnia oświadczył później, że niebo
wyglądało jak akwarium z wieloma
rybkami.
0–1
1 pkt – poprawne przekształcenie zdania
0 pkt – popełnienie błędu w przekształ-
ceniu zdania (np. pominięcie
istotnych treści, sformułowanie
zdania z rażącym błędem skła-
dniowym) lub brak odpowiedzi
19.
Np.
Pomnik ku czci polskich lotników, któ-
rzy z poświęceniem bronili angielskiej
ziemi w czasie II wojny światowej.
lub
Polskim lotnikom z Dywizjonu 303
walczącym z hitlerowskim najeźdźcą
w bitwie o Anglię.
Rodacy
0–2
2 pkt – sformułowanie zwięzłego,
krótkiego napisu zawierającego
dwa elementy treści: komu jest
pomnik poświęcony i nawiązanie
do wydarzenia historycznego
oraz sformułowanie napisu
poprawnego językowo, ortogra-
ficznie i interpunkcyjnie (dopusz-
czalny 1 bł. jęz., 1 bł. ort., 1 bł.
int.)
1 pkt – sformułowanie zwięzłego,
krótkiego napisu zawierającego
dwa elementy treści: komu jest
pomnik poświęcony i nawiązanie
do wydarzenia historycznego;
dwa lub więcej bł. jęz. i/lub ort.
i/lub int.
0 pkt – brak zwięzłości wypowiedzi i/
lub brak jednego albo dwóch
wymaganych elementów treści
niezależnie od poprawności
językowej, ortograficznej i inter-
punkcyjnej
2
 Klucz punktowania. Język polski
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie rozszerzonej odpowiedzi
Zadanie 20.
Kryteria oceny rozprawki
Kryteria oceniania
Punktacja
I. TREŚĆ
(0–4)
Poziom 4: rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek), argumentacja wyczerpuje wyma-
gania tematu, wszystkie argumenty trafne
4 pkt
Poziom 3: rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek), ale argumentacja nie wyczerpuje
tematu, lub argumentacja wyczerpuje wymagania tematu, ale niektóre argumenty
są nietrafne
3 pkt
Poziom 2: rozumowanie niepełne (nie jest jasne, za czym lub przeciw czemu zdający argumen-
tuje), większość argumentów trafnych
2 pkt
Poziom 1: próba rozumowania (nie da się stwierdzić, za czym lub przeciw czemu zdający argu-
mentuje)
1 pkt
Poziom 0: brak argumentacji lub praca nie na temat
0 pkt
II. SEGMENTACJA TEKSTU
(0–1)
Poziom 1: segmentacja konsekwentna
1 pkt
Poziom 0: segmentacja przypadkowa, brak segmentacji
0 pkt
III. STYL
(0–1)
Poziom 1: styl konsekwentny i dostosowany do przyjętej formy
1 pkt
Poziom 0: styl niekonsekwentny lub niedostosowany do przyjętej formy wypowiedzi
0 pkt
IV. JĘZYK
(0–2)
Poziom 2: najwyżej 3 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
2 pkt
Poziom 1: 4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
1 pkt
Poziom 0: ponad 4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
0 pkt
V. ORTOGRAFIA
(0–1)
Poziom 1: najwyżej 2 błędy
1 pkt
Poziom 0: więcej niż 2 błędy
0 pkt
VI. INTERPUNKCJA
(0–1)
Poziom 1: najwyżej 2 błędy
1 pkt
Poziom 0: więcej niż 2 błędy
0 pkt
Razem:
0–10
Uwaga!
Za wypowiedź w innej formie niż rozprawka i na inny temat niż podany w poleceniu nie przy-
znaje się punktów.
Jeśli praca jest krótsza niż połowa wyznaczonego miejsca, nie przyznaje się punktów za kry-
teria II, III, IV, V, VI.
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl