Polski - Odpowiedzi, Egzamin Gimnazjalny, Próbny Egzamin Gimnazjalny (13-15 listopada 2012)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
BADANIE DIAGNOSTYCZNE
W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
JĘZYK POLSKI
ODPOWIEDZI I PROPOZYCJE OCENIANIA ZADAŃ
GH-P1-125
LISTOPAD 2012
PUNKTOWANIE ZADAŃ ZAMKNIĘTYCH
Numer
zadania
Poprawna
odpowiedź
Punktacja
Zasady przyznawania punktów
1.
C
0-1
2.
D
0-1
3.
A
0-1
4.
A
0-1
odpowiedź poprawna – 1 p.
odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi – 0 p.
5.
C
0-1
6.
D
0-1
7.
B
0-1
8.
C
0-1
9.
D
0-1
10.
B
0-1
odpowiedź poprawna – 2 p.
Uczeń wskazuje korzyści i zagrożenia płynące
z reklamy.
odpowiedź niepełna– 1 p.
Uczeń wskazuje korzyści LUB zagrożenia pły-
nące z reklamy.
odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi – 0 p.
11.
0-2
12.
C
0-1
13.
1F
0-1
14.
C
0-1
15.
D
0-1
odpowiedź poprawna – 1 p.
odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi – 0 p.
16.
D
0-1
17.
B
0-1
18.
A
0-1
19.
C
0-1
20.
B
0-1
21.
C
0-1
KRYTERIA ZADAŃ KRÓTKIEJ ODPOWIEDZI
Zadanie 11. (2 punkty)
2 p. – uczeń wskazuje, jakie korzyści i zagrożenia niesie reklama, np.
Korzyści
Powszechna informacja o produkcie
Kształtowanie postaw społecznych
Finansowanie mediów, działalności sportowej, kulturalnej, charytatywnej
itp.
Zagrożenia
Wprowadzanie w błąd reklamobiorcy
Manipulacja odbiorcami
Wywoływanie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych
Promocja zachowań społecznych i zwyczajów negatywnie wpływających na jednostki
itp.
1 p. – podanie przykładu tylko korzyści albo tylko zagrożeń
0 p. – brak odpowiedzi lub odpowiedź nie na temat
2
 KRYTERIA DO ZADANIA ROZSZERZONEJ ODPOWIEDZI (ROZPRAWKI)
Zadanie 22. (10 punktów)
Dlaczego, twoim zdaniem, współcześni twórcy w swoich dziełach chętnie odwołują się do
tradycyjnych baśni, mitów, legend? Przedstaw w formie rozprawki swoją opinię na ten
temat. Wskaż przykłady z literatury, filmu lub reklamy.
Treść
4 punkty
3 punkty
2 punkty
1 punkt
0 punktów
* praca odnosi się
do problemu
sformułowanego
w temacie
* praca odnosi się
do problemu
sformułowanego
w temacie
* praca
w przeważającej
części odnosi się
do problemu
sformułowanego
w temacie
* praca jest luźno
związana
z problemem
sformułowanym
w temacie
* praca nie odnosi
się do problemu
sformułowanego
w temacie
lub
praca nie zawiera
argumentacji
* przedstawia
stanowisko autora
* przedstawia
stanowisko autora
* przedstawia
stanowisko autora
* przedstawia
stanowisko autora
* zawiera trafną
i wnikliwą
argumentację
* zawiera trafną
argumentację
* zawiera częściowo
trafną
argumentację
* zawiera próbę
argumentacji
* zachowuje logikę
wywodu podkre-
śloną segmentacją
tekstu
* w przeważającej
części zachowuje
logikę wywodu
Cechy uwzględnione na skali:
1.
Zgodność z tematem – napisanie wywodu argumentacyjnego rozstrzygającego problem
sformułowany w postaci tezy (hipotezy).
2.
Stanowisko autora wobec problemu – postawienie tezy lub sformułowanie hipotezy, sąd
wyrażony pośrednio lub bezpośrednio.
3.
Trafność i wnikliwość argumentacji – dobranie odpowiednich do wyrażonego sądu ar-
gumentów i przykładów służących do udowodnienia punktu widzenia autora (tezy),
właściwe ich zhierarchizowanie ze względu na siłę oddziaływania.
4.
Logika wywodu – sformułowanie sądu, dowodzenie, podsumowanie rozważań.
Uwaga: Błąd rzeczowy zakłócający logikę wywodu powoduje obniżenie oceny o jeden
poziom.
Komentarz
Punkty
4
,
3
,
2
przypisywane są odpowiednio
tekstowi argumentacyjnemu
: bardzo dobremu,
średniemu, słabemu.
Punkt
1
przyznawany jest pracy, która
nie spełnia kryteriów tekstu argumentacyjnego
, ale
świadczy o podjęciu przez ucznia
próby
argumentacji.
Segmentacja tekstu
1 p
.
– zachowany logiczny tok rozważań, segmentacja konsekwentna i celowa
0 p
. – brak uporządkowania logicznego, segmentacja przypadkowa lub brak segmentacji
Styl
1 p
. – styl konsekwentny, dostosowany do wywodu argumentacyjnego; występują wyrażenia
zapewniające spójność tekstu i wyznaczające jego strukturę, podkreślające punkt widzenia
autora i słuszność przywołanych argumentów
0 p
. – styl niekonsekwentny lub niedostosowany do wywodu argumentacyjnego
3
Język
2 p
. – dopuszczalne 3 błędy składniowe lub fleksyjne, lub leksykalne, lub frazeologiczne
1 p
. – dopuszczalne 4 błędy składniowe lub fleksyjne, lub leksykalne, lub frazeologiczne
0 p
. – powyżej 4 błędów składniowych lub fleksyjnych, lub leksykalnych, lub frazeologicz-
nych
Ortografia
1 p
. – dopuszczalne 2 błędy
0 p
. – powyżej 2 błędów
W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
1
p
. – dopuszczalne 3 błędy
0 p
. – powyżej 3 błędów
Interpunkcja
1 p
. – dopuszczalne 3 błędy
0 p
. – powyżej 3 błędów
W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
1 p
. – dopuszczalne 4 błędy
0 p
. – powyżej 4 błędów
4
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl