Podroz Umyslu - Thrangu Rinpocze, Buddyzm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Użycie swej praktyki w tym życiu, dla konfrontacji i uleczenia twegoszczególnego składu kleszy, jest bardzo pomocne w bardo i wogólności. Widzimy, że pewni ludzie praktykują medytację przezwzględnie krotki czas i znajdują,że ich umysły sąskutecznieuspokojone i opanowane przez swąpraktykę, podczas, gdy inni mogąpraktykować medytacje przez wiele dłuższy czas bez zyskania wielkiejkorzyści.Gdy spojrzymy na różnice pomiędzy tymi dwoma typamipraktykujących, możemy powiedzieć, że samadhi lub medytacja, którąpraktykują jest, zasadniczo taka sama. Różnica między nimi leży nie takbardzo w technice użytej medytacji, jak w intencji lub skupieniu, z którymta medytacja jest wykonywana.W przypadku bardzo efektywnejpraktyki medytacyjnej, osoba stosuje medytacjędo swych faktycznychkleszy, do faktycznych problemów, które napotyka.Jeśli ktoś ma tęintencję, intencję,by jego praktyka medytacji służyła, jako lekarstwo dlaszczególnych kleszy, wtedy praktyka medytacji będzie służyła, jako tolekarstwo i będzie dlatego skuteczna.Jeśli, z drugiej strony, ktośpraktykuje zasadniczo podobnąmedytację, lecz z bardzo niewyraźnąmotywacją, bez skupiania się na poszczególnych sprawach, które powinnybyć przepracowane lub porzucone, wtedy sama medytacja będzie mniejskuteczna.Dlatego ważne jest, by pamiętać, że medytacja, a co więcej,cała praktyka dharmy stanie się najbardziej skuteczna, gdy w szczególnościi świadomie jąstosujesz,jako lekarstwo dla szczególnych problemów lubszczególnych kleszy.Jest to ogólnie korzystne, zwłaszcza, gdy kleszepojawiąsię w bardo.WIELCECZCIGODNYKENCZENTHRANGURINPOCZEPODRÓŻUMYSŁUTom 2 Numer 31Grudzień 1998 .Spis treści2514243751Wprowadzenie do nauk bardoPodróż umysłu:Skuteczna praktyka nauk bardo podczas tego życiaPodróż umysłu:Przechodzenie przez bardo czasu śmierciPodróż umysłu:Bardo dharmaty, interwał bez dezorientacjiPodróż umysłu:Świetlistość spontanicznej obecności pojawia się następnie w bardodharmatyPodróż umysłu:Ponowne zbudzenie w bardo stawania sięTo wydanie Szenpen Osel poświęcone jest serii nauk na temat bardo danych przez WielceCzcigodnego Kenczena Thrangu Rinpocze.©1998,Journey of the Mind,Thrangu Rinpoche.Tłumaczenie na język polski: Janusz Czura {2014}Wszystkie wydania Szenpen Ösel dostępne są nawww.shenpen-osel.orgWstępPrawdopodobnie nic w tradycji Buddyzmu Tybetańskiego nie wywołało więcej nieprzerwanejciekawości ludzkiej, niż nauki na temat stanu pośredniego pomiędzy śmiercią i odrodzeniem, po razpierwszy opublikowane w języku angielskim pod tytułemTibetan Book of the dead(Przyp. tłum.: popolsku:Tybetańska księga śmierci),lecz bardziej prawidłowo tłumaczonym, jakoThe greatLiberation through Hearing in the Bardo(Przyp. tłum.:Wielkie wyzwolenie przez słuchanie w bardo).Zwłaszcza szczegółowy opis przejawiania się w bardo dharmaty stu spokojnych i gniewnych bóstw,w ich wszystkich wspaniałych fantasmagorycznych, a czasem przerażających detalach, wraz zjaskrawymi świetlnymi ścieżkami wiodącymi do królestw buddów i do wyzwolenia, razem zniejasnymi ścieżkami świetlnymi wiodącymi napowrót w różne królestwa samsary oraz ztowarzyszącym im cierpieniem, zdawał się magnetyzować fascynację wyobraźni nawet najbardziejprzeciętnego czytelnika.A jednak zdaje się, że była to wielka obfitość szczegółowych opisów wszystkich tych bóstw ikrólestw buddów oraz przejawów światła, które uczyniły tę naukę w pewien sposób niedostępną.Zdawały się one być tak obce dla wyobraźni człowieka Zachodu, a nawet, jeśli zaakceptowaliśmyprawdę tych nauk w oparciu o wiarę, jak moglibyśmy zapamiętać wszystkie te detale i jak byłoby tomożliwe, by wystarczająco uwewnętrznić wszystkie te nauki tak, by uczynić je skutecznymnarzędziem podczas, jak i po swojej śmierci?2Możemy spekulować, że większość czytelnikówTybetańskiej księgi śmierciwewcześniejszych dniach po jej ukazaniu na Zachodzie, końcowo wnioskowała, że próby nauczenia siętych nauk były dla nich beznadziejne i że ich jedyną ucieczką było być dobrą osobą, praktykowaćdharmę tak dobrze jak to możliwe i mieć nadzieję na najlepsze.Lecz w tych nadzwyczajnych naukach danych przez Wielce Czcigodnego Kenczena ThranguRinpoczego w maju i czerwcu 1997 roku, Thrangu Rinpocze daje nam świeżą perspektywę na tematbardo, bez szczegółowych opisów samych bóstw, a podkreślając związek pomiędzy rożnymiaspektami naszej praktyki dharmy – szamaty, wipaszjany, mahamudry, nyndro, medytacji bóstwa iinnych aspektów etapów tworzenia i spełnienia – i swego doświadczenia śmierci, pośredniego stanupomiędzy śmiercią i odrodzeniem i samym odrodzeniem. Instrukcje dane w tych naukach są dlategobardzo praktyczne i zupełnie możliwe do włączenia w swe życie codzienne. Faktycznie, zyskujemy ztych nauk wieką zachętę, że jeśli przyłożymy się do ich studiowania i praktyki, możemydemistyfikować śmierć i zrobić dobrą pracę w podroży przez bardo, zyskując pozytywne odrodzenie,jako minimum i że możemy być w stanie, nawet będąc „zaledwie mieszkańcem Zachodu,” byosiągnąć prawdziwe wyzwolenie i oświecenie.ą trzy często używane w tym tekście terminy – świadomość mentalna, czujność i dbałość – któresą bardzo ważne. Świadomość mentalna jest cechą ustalenia intencji dla prowadzenia siebie wpewien sposób, dla porzucenia (przypuszczalnie negatywnych) działań oraz/lub przyjęcia pewnych(przypuszczalnie pozytywnych) działań. Cecha czujności jest tym aspektem umysłu, który obserwujei zauważa, czy prowadzimy siebie zgodnie ze swymi intencjami. A dbałość jest cechą umysłu, którapowstrzymuje niedbałość w naszym postępowaniu, która nie pozwala nam na danie sobie zezwoleniana porzucenie swej świadomości mentalnej i czujności i na działanie sprzeczne z naszymi intencjami.Dbałość powstrzymuje nas przed ześliźnięciem się w negatywne działania ciała, mowy i umysłu, coczęsto czynimy przez oddawanie się silnym emocjom, przez zaangażowanie się w „samsarycznąspontaniczność,” lub przez mentalne lenistwo. Świadomość mentalna, czujność i dbałość są w samymrdzeniu praktyki dharmy.Powinno się zauważyć, że terminy element, składnik, kropla, tigle (Tybetański) oraz bindu(Sanskryt) są używane naprzemiennie w tym i w innych tekstach dharmy.Podobnie, może być użytecznym zauważenie, że terminy pustka, ostateczna bodhiczitta,absolutna prawda, pradżnaparamita, czyste światło, promienna czystość, jasność poznawcza,świetlistość gruntu, świetlistość matki, dharmata, dharmadhatu, dharmakaja, podstawowa natura,prawdziwa natura, prawdziwa natura umysłu, prawdziwa natura rzeczywistości, pierwotna mądrość,pierwotna świadomość, pierwotna czystość, wielka niekonceptualna mądrość oraz rigpa, podczas gdynie są w pełni synonimami, są po prostu różnymi sposobami odnoszenia się i konceptualizowania, zdualistycznej perspektywy, tej samej niewysłowionej prawdy, która przekracza dualistyczne izmienne percepcje i konceptualność i jest esencją lub prawdziwą naturą wszystkiego.Sby praktykować te nauki z optymalną skutecznością, powinniśmy wpierw próbować uzyskaćinicjacje Spokojnych i Gniewnych Bóstw bardo oraz przejrzeć te instrukcje zwykwalifikowanym lamą. Jest szczególnie ważne by nie próbować praktyki phowy (Tyb.‘pho ba)bez inicjacji, autoryzacji pism oraz instrukcji od wykwalifikowanego lamy.A3ragniemy wyrazić nasze szczere podziękowania dla Thrangu Rinpoczego za danie tych nauk orazzezwolenie na ich publikację, dla Lamy Jesze Gjamtso za ich przetłumaczenie, dla DzogczenPonlop Rinpoczego za sugerowanie, by poprosić o te nauki oraz wyjaśnienie pewnych aspektów tychnauk, jak i dla zespołu prowadzącego Karme Thekchen Choling w Vancouver B.C., za ich wysiłek wsponsorowaniu tych nauk.P---- Lama Taszi Namgjal4Wielce Czcigodny Kenczen Thrangu RinpoczePodróż umysłu:Skuteczna praktyka nauk bardopodczas tego życiaW maju i czerwcu 1997 roku w Vancouver, w Brytyjskiej Kolumbii, Wielce Czcigodny KenczenThrangu Rinpocze dał pięciodniowe nauki na temat bardo, pod tytułemPodróż umysłu.Następującytekst jest zredagowanym zapisem tych nauk, które Rinpocze dał w języku tybetańskim i które byłytłumaczone przez Lamę Jesze Gjamtso.Wielce Czcigodny Kenczen Thrangu Rinpoczeam wielką przyjemność ze spotkania was wszystkich i ujrzenia, że przyszliście tu dziś wieczór,aby wysłuchać tego objaśnienia bardo. Rozpoczniemy od recytowania tradycyjnej suplikacjinaszej linii przekazu. Czyniąc to, pozostań proszę w stanie wiary i oddania.MBardzo ważne jest otrzymanie instrukcji na temat bardo, lub „odstępu” oraz praktykowanietych instrukcji, szczególnie dlatego, że urodziliśmy się, jako istoty ludzkie. Bardzo ważne jest nietylko otrzymanie tych instrukcji, lecz także ich praktykowanie.Pewni ludzie uważają bardo za coś nieważnego i przyjmują postawę, że niema powodu, by otym myśleć lub się o to się martwic. Jest to mylna postawa. Bardo jest czymś, czego jużdoświadczaliśmy w przeszłości i czego zdecydowanie znów doświadczymy w przyszłości, więcproste odrzucenie go, jako czegoś, o czym nie potrzebujemy myśleć, zdaje się być nierealistyczną iniewystarczającą odpowiedzią dla naszej sytuacji życiowej.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]