Polska w kulturze cz2, Koneczny, Feliks, Polska w kulturze powszechnej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->POLSKA W KULTURZEDZIEŁO Z BIO RO W E PO D REDAKCYĄ,iS n i ś i s :FELIKSA K O N E C Z N E G OC Z Ę Ś Ć II, S Z C Z E G Ó Ł O W AST. TOM K OW ICZ: S z tu k a p lasty c zn a. ■ Z. JA C H IM E C K I: M uzyka. — M. SZYJKOW SKI:K ie ru n e k ro zw o ju lite r a tu r y p o lsk ie j. — F . KONHC.ZN Y: W p ły w y lite r a tu r y p o lsk iejw S ło w iań szczyżn ie. — J. SA JD AK: F ilo lo g ia k lasy czn a w P olsce. — J. ROZW ADOW SKI:U dział P o lakó w w języ k o zn aw stw ie. — W Ł . K O N O PC ZY Ń SK I: H isto ry o g ra fia . — ST.PA W ŁO W SK I i E . R O M ER : G eografia i p odró żn ictw o . - L. A. B IR K E N M A JE R : U działP o lsk i w u p r a w ia n iu i w ro zw o ju n a u k śc isły ch . — J. R O S T A F IŃ SK I: B o ta n ik a i zoolo g ia w P o lsce o d czasów n a jd a w n ie jsz y c h aż do o tw arcia S zk o ły G łó w n ej w W a rsz a w ie. — J. R O S T A F IŃ SK I: B o ta n ik a od czasów S zk o ły G łó w n ej. — M. S IE D L E C K I:U d ział P o lak ó w w p racach z d z ie d z in y zoologii w n a jn o w sz y c h czasach. — A. W R ZO -sek : U d ział m ed y cy n y p o lsk iej w k u ltu rz e po w szech n ej ze szczególnem u w zg lęd n ien ie m czasów p o rozbio ro w y cli. — A. G AŁECK I: C h em ia w P olsce. — W Ł. SZAJNOCHA:G eologia; ze sp is e m p ra c o w n ik ó w p o lsk ic h w z a k re s ie geologii od p o czątk u XIX w ie k u ,p rz e z M. DYLĄŻANKĘ u ło żo n y m . — J. H O F M A N : P rz e m y sł g ó rn iczo -h u tn iczy w K ró le stw ie P o lsk iem . — Z. K A M IŃ SK I: P ło d y k o p a ln e G alicyl. — F . KUCHARZEW SKI:In ż y n ie ry a i m e c h a n ik a . — S. SURZYCK1: O gólny z a ry s ro zw oju w ied zy ro ln iczejw P olsce. — K. R O U PPE R T : S zk o ła G odlew skiego w p o lsk ie j w iedzy ro ln ic zej. —E . G O D L EW SK I: N ajn o w sze o d k ry cia p o lsk iej w iedzy ro ln ic zej. — K . MICZYŃSKI: H od o w la ro ślin w P olsce p o rozb io ro w ej. — K. MALSBURG: G ospodarczy i n a u k o w y u d z ia łP o lsk i w p ow szech n ej h o d o w li zw ie rz ą t d o m o w y ch . — S k o ro w id z n azw i n a z w is k doobydw óch części.STARANIEMNAK ŁADEM POLSKICH SPÓ ŁEKPSŹCZĘDNOŚCI ' POŻYCZEK, POZOSTAJĄCYCH: p D .P A T R O N A T E M CAŁIC. WYDZIAŁU KRA J.J łWbiblioS r *tekaVW KR A K O W I EtP aństw ow ego Liw GLIWICACHm jnKrAKOWSKA EKSPOZYTURA BIURA PATRONATU DLA S PÓ Ł E K O S Z tZ ifD . I P ^ t i z E K ,KRA KÓW , RY N EK GŁÓW NY 6, II I>.I918...... .— s-------- ---------------D rukam i» Uniwersytetu Jagielloń skiego w K rakow ie pod zarządem J . Filipow skiego.SPIS TREŚCI T O M U II.CZĘŚĆ SZC ZEG Ó ŁO W A .S tr.St. Toinkow icz: S ztuka plastyczn a........................................ 1—46Pessymistyczne niedocenianie, a przesadne przecenianie na- 'szego dorobku — Polska ma dosyć rzeczywistych tytułów do chwały,nie potrzebuje, posiłkować się p r z e s a d ą ..............................................1I. A r c h i t e k t u r a — Krzyżują się prądy wschodnie a zachodnie — Romańsko-bizantyńskie pierwociny — Doba gotycka —Krakowski odcień gotyckich kościołów bazylikowych: łączenie cegły i kamienia wapiennego, szkarpy wewnętrzne — Przeciwieństwodo zachodniego systemu b az y lik o w e g o .............................................4Renesans — Dziedziniec wawelski unikatem — Polscy uczniowie włoskich architektów — Jan Michałowicz z Urzędowa — Gabryel Słoński ,— Jak renesans włoski polszczył się — Zespalaniemotywów renesansowych z późno-gotyckimi — Motywy zdobnictwadrewnianego w ornamentyce architektonicznej — Wysokie attykii dachy wklęsłe — Podcienia — Odrębna wartość artystycznapolskiego budownictwa d re w n ian eg o .........................................................10Cerkwie ruskie drewniane — Meczety Kamieńca i Chocimia —Ormiańskie m o ty w y .......................................................................................16Ognisko budowlane przenosi się z Krakowa do Warszawy —Pałace XVII. i XVIII. wieków — Wąsowicz, Kubicki, Aigner —Czasy najnowsze — Talowski w Krakowie..........................................17II. R z e ź b a — Ornamenty kamienne i sarkofagi — WpływyAvignonuKierunek rodzim y— Ostatni wielki głos gotyku: WitStwo.;z, stanowiący sam dla siebie e p o k ę ...............................................19Figury przydrożne od połowy XIV. w. — Tablice erekcyjne —Chrzcielnice kamienne i b ro n z o w e ..............................................................23Włoscy a miejscowi kamieniarze i rzeźbiarze — Rzeźba figuralna — Pomniki nagrobkowe — Posągi ołtarzowe — Zdobnictwo f a s a d ......................................................................................................24
[ Pobierz całość w formacie PDF ]