Podkrecanie kart graficznych, Uzytkowe ( Pdf + inne )

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
HARDWARE
Podkręcanie kart graficznych
CD 6/2008
Grupa: UZUPEŁNIENIA
Artykuł „szybsza grafi ka” dotyczący
wymiany BIOS-u karty grafi cznej,
PC Format 10/2007
Szybsza grafika za darmo
Podkręcanie kart graficznych, czyli zwiększanie częstotliwości taktowania
układu graficznego i pamięci ponad wartości fabryczne, umożliwia „darmowe”
przyspieszenie karty o kilka, a nawet kilkadziesiąt procent. Pokazujemy,
w jaki sposób bezpiecznie podkręcić akcelerator grafiki.
Przed przystąpieniem do overcloc-
kingu trzeba pamiętać, że każda
karta grafi czna podkręca się ina-
czej. Dlatego nie należy bezwzględ-
nie ufać wynikom zaczerpniętym
np. z internetu, którymi chwalą się
inni użytkownicy podobnej karty.
W praktyce okazuje się, że bardzo
rzadko udaje się uzyskać identyczny
rezultat – najczęściej jest to trochę
mniej, innym razem – więcej. Moż-
na natomiast traktować te wartości
poglądowo, co bardziej doświadczo-
nym użytkownikom może zaoszczę-
dzić czasu przy podkręcaniu.
Największe znaczenie podczas
overclockingu ma typ zastosowa-
nego układu grafi cznego. Niektóre
układy są bardzo podatne na pod-
kręcanie (jak GeForce 9600 GT),
inne dużo mniej (np. GeForce 8800
Ultra, pracujące i tak z bardzo wy-
sokimi zegarami). Zwykle najszyb-
sze warianty danego układu pod-
kręca się najgorzej. Na podatność
na overclocking wpływa też rodzaj
zastosowanych pamięci – im mają
krótszy czas dostępu, tym lepsze
rezultaty w podkręcaniu można uzy-
skać. Wiele modeli kart grafi cznych
ma szybsze niż wymagane kości pa-
mięci (np. 1,0 nanosekundy zamiast
1,4 nanosekundy). Właśnie w ich
przypadku mamy większe szanse
na uzyskanie wyższych częstotli-
wości taktowania.
Ostatnim czynnikiem ważnym
przy podkręcaniu jest rodzaj zasto-
sowanego chłodzenia. Jeśli karta
grafi czna jest wyposażona w bez-
głośny, pasywny moduł chłodzący,
to lepiej zrezygnować z podkręca-
nia, bo jej temperatura pracy już
domyślnie będzie wysoka. Dlatego
dobrze jest najpierw sprawdzić sys-
tem chłodzenia lub od razu przy
zakupie zwrócić uwagę na to, czy
jest rozbudowany i wydajny. Efekt
podkręcania karty z takim układem
chłodzącym jest z reguły znacznie
lepszy.
www.pcformat.pl/ocena
Przygotowania do overclockingu karty graficznej
Do podkręcania kart z układami Nvidii i ATI
wykorzystamy jeden program: RivaTuner 2.08
(do pobrania z wielu różnych stron interneto-
wych). Poprawnie rozpoznaje układy grafi czne
obu producentów, a ponadto jest wyposażony
w moduł odczytujący temperaturę karty i może
również sterować prędkością obrotową jej wen-
tylatora.
1
Zainstaluj program w standardowy sposób,
a kiedy program zapyta o restart systemu, klik-
nij przycisk , który spowoduje na-
tychmiastowe wykrycie częstotliwości karty
grafi cznej.
4
W oknie programu zawsze pojawią się mini-
Służy on do regulowania prędkości jednostek
cieniowania wewnątrz układu. Taktowanie to
jest połączone z częstotliwością układu grafi cz-
nego przez specjalny mnożnik częstotliwości
– wtedy pole jest zaznaczone. Moż-
na je odznaczyć i regulować oba zegary jedno-
cześnie, ale nie warto tego robić, gdyż jest to
czasochłonne, a zysk wydajności z wyższego
taktowania jednostek cieniowania jest praktycz-
nie niewidoczny.
5
W górnej części okna programu znajduje
a po jego uruchomieniu poczekaj, aż doda
do rejestru wszystkie niezbędne wpisy.
2
W głównym oknie programu przejdź do
się rozwijana lista. Upewnij się, czy jest na
niej wybrana pozycja

.
sekcji . Tam po prawej stronie
w wierszu
wybierz przycisk
System
setup

.
3
Po pokazaniu się kolejnego okna zaznacz
w nim opcję

,
Gdybyś wybrał np. , to podkręciłbyś
kartę grafi czną w trybie 2D, czyli w czasie pracy
na pulpicie. Oczywiście dodatkowa wydajność
jest wówczas zupełnie niepotrzebna, dlatego
podkręcanie ogranicz do trybów 3D.
i pamięci

.
W przypadku kart grafi cznych z układami
Nvidii (np. GeForce 8, GeForce 9) widoczny
będzie także trzeci suwak

.
38
PC Format 6/2008
Oceń lub skomentuj na
mum dwa suwaki: układu grafi cznego

Podkręcanie kart graficznych
HARDWARE
Podkręcanie akceleratora grafiki
go nazwać w sposób wskazujący na jego przezna-
czenie, np.
granie
. Po wpisaniu nazwy zatwierdź
ją, klikając . Od tej pory w oknie
, z listy
bę-
i pamięci), zwiększając możliwości podkręcania,
niestety za cenę głośniejszej pracy. Przejdź w oknie
do zakładki .
4
Z listy w sekcji
dziesz mógł wybrać utworzony profi l.
2
Przydatną opcją jest wykorzystanie profi lu
wybierz , a potem suwakiem
ustaw obroty wiatraka. Domyślnie
dla kart z układami Nvidii jest to ok. 36 procent.
Zalecamy zwiększenie prędkości obrotowej wen-
tylatora w tym trybie, np. do 50 procent. Odra-
dzamy zmiany innych ustawień wentylatora, np.
w trybie 2D, gdyż zwiększy to jego głośność.
5
Ustawienia wentylatora zapiszesz w profi -
i pamięci (wszystkimi suwakami) o 10 MHz.
Po ustawieniu odpowiednich wartości kliknij
na dole okienka dialogowego.
2
Karta po podkręceniu może wydzielać wię-
przy każdym starcie systemu. Wybierz po-
trzebny profi l. W sekcji zaznacz:
,
a następnie kliknij .
3
RivaTuner daje również możliwość zmiany
cej ciepła, a także pracować niestabilnie,
dlatego ważne jest monitorowanie jej stabilności.
Uruchom więc grę 3D (im bardziej obciążająca,
tym lepiej), może to być także test 3DMark06.
3
Jeśli po kilkunastu minutach wyświetlania
prędkości obrotowej wentylatora karty. Pod-
niesienie obrotów zmniejszy temperaturę kluczo-
wych elementów akceleratora (układu grafi cznego
lu, podobnie jak w krokach
1

2
ustawie-
nia częstotliwości. Również ten profi l może być
automatycznie ładowany przy starcie systemu.
grafi ki nie dostrzegasz błędów w obrazie,
ponownie zwiększ częstotliwości o 10 MHz (jak
w kroku
1
). Gdy tylko pojawią się błędy (kolo-
rowe plamy)

,
REKLAMA
zmniejsz jedną z częstotliwości do poprzedniej,
poprawnej wartości. Jeżeli nie wiesz, który z tych
elementów może być przyczyną błędów obrazu,
zmniejsz częstotliwość pamięci o 10 MHz.
Błędy GPU i pamięci
Ciemne trójkąty to zwykle objaw zbyt wysokiego tak-
towania układu grafi cznego. Jasne punkty (lub plamy
na teksturach) są najczęściej objawem zbytniego
podkręcenia pamięci. Nie jest to jednak regułą.
mentu, który okazał się bardziej niezawod-
ny (zwykle układ grafi czny), pozostawiając stałą
częstotliwość drugiego elementu. Zwiększ czę-
stotliwość układu o 10 MHz i zapisz zmiany.
5
Ponownie sprawdź na grze lub benchmarku
3DMark06, czy nie ma błędów obrazu.
6
Jeżeli zobaczysz błędy w obrazie, zmniejsz
częstotliwość o 10 MHz, czyli do ostatniej
stabilnej wartości.
7
Gdy ustawisz już najwyższe stabilne takto-
wanie dla układu grafi cznego i pamięci,
przetestuj kartę. Po prostu pograj przez kilka go-
dzin. Jeśli błędy wystąpią, obniż taktowanie ukła-
du grafi cznego i pamięci o 5–10 MHz.
Zaawansowane możliwości
RivaTuner pozwala na zapisanie taktowania karty
w osobnych profi lach, by po restarcie systemu nie
modyfi kować od nowa częstotliwości. Można też
zmienić prędkość obrotową wentylatora grafi ki.
1
W sekcji
w celu zapisania wpro-
wadzonych ustawień. Poja-
wi się okno dialogowe ,
a w nim prośba o podanie nazwy profi lu. Możesz
kliknij

Proces podkręcania jest prosty. Wystarczy przesu-
wać odpowiednie suwaki w prawą stronę. Jednak
nie zwiększaj częstotliwości dużymi krokami.
Wyszukiwanie
maksymalnych częstotliwości
1
Zwiększ częstotliwości układu grafi cznego
4
Teraz zmieniaj już tylko częstotliwość ele-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl