Podstawy Zarządzania - wykłady, PZ, PZ

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Podstawy ZarządzaniawykładyI.Wprowadzenie do przedmiotu15 godzin wykładówProwadzący: dr Edyta Bielińska-Duszaedytadusza@gmail.comBielinse@uek.krakow.plLiteratura:„Podstawy zarządzania organizacjami” Ricky W. Griffin„Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej” Mieczysław PrzybyłaKONTEKST HISTORYCZNYprehistoriazarządzanie jako forma naturalnakoło łowieckie, władzaTeoria zasad zarządzaniarewolucja przemysłowa (XIX – XX w.) w Wielkiej Brytaniimaszyna parowanagromadzenie kapitałówmanufaktury rodzinne – przedsiębiorstwa przemysłowe2. połowa XX w. mechanizacja władzy fizycznejStany Zjednoczone i Europa – dwa ośrodki naukowew ramach tych kierunków powstawały kierunki i szkoły, które uzupełniały wcześniejsze teorie na tematzarządzania przedsiębiorstwaGłówne kierunki teorii zarządzania1980-dziś - Naukowe zarządzanie1900 - Naukowe administrowanie1926 - Kierunek stosunków międzynarodowych1940 - Kierunek ilościowy1960 - Kierunek systemowy1970 - Kierunek sytuacyjnydopełniają się nawzajemOśrodki badawcze:AmerykańskiF.W. TaylorH. FordH. G. GantM. P. FolletF. B. GilbrechtFrancuskiH. FayolBedauxL. ChatelierPolskiK. AdamieckiZ. RytelE. HauswaldS. BieńkowskiPrekursorzyFRYDERYK WINSLOR TAYLOR (1856-1915)do zagadnień z zakresu zarządzania/organizacji możliwe jest zastosowanie ścisłej metody badania naukowegowydajność pracownika zależy od sprzętu, jakim się posługujepoprzez obserwacje i pomiar doszedł do wniosków, które1II.Bethlehem Steel Camp (Pensylwania)główny czynnik wydajności – łopata (15 typów, 9, 75 kg)określił również pojęcie robotnika wzorcowego – pracuje najbardziej efektywnie i do niego sązastosowywane wszelkie normyShell – norma 200 faktur dzienniewyjątek: 400 faktur/ osobęWprowadził pojęciespecjalizacji władzy kierowniczejaspekt funkcjonalny = aspekt zadaniowySYSTEM FUNKCJONALNYrozwiązanie strukturalne przedsiębiorstwa zaproponowane przez TayloraKIEROWNICTWO NACZELNEM - mistrzM1M2M3M4MistrzowieadministracyjniM5M6M7M8MistrzowiefunkcjonalniN1N2N3N4RobotnicyTaylor oddzielił system produkcji od przygotowania, tworząc w zakładach produkcyjnych specjalne biuroprzygotowania robót do produkcjiObserwując, że lęk robotników przed bardziej wydajną pracą związany jest z możliwością zwolnieniawprowadził zróżnicowany system stawek akordowych i namawiał pracodawców, by płacili bardziejwydajnym pracownikom wyższe stawki/wartościowanie stawkiHENRY LAURENT GANTT (1861 – 1919)opracowanie czasowo-premiowego systemu płac oraz graficznych metod planowania i kontroli pracy w czasieu podstaw systemu czasowo-premiowego wynagrodzeń leży połączenie zalet dwóch systemów: akordowego idniówki przy jednoczesnym eliminowaniu wad tych dwóch systemówchodziło o wyrobienie właściwego bodźca wydajności przy pracy akordowej i ograniczanie nadmiernegowyrobienia normy kosztem jakości oraz zbyt dużego zużycia maszynwykresy Ganttawiersze – stanowiska pracy, operacje, wyrobykolumny – jednostki czasu (godz., dzień, rok)szerokość kolumny – miara czasu i wielkość zadaniaw rezultacie tego systemu pracownik za wyrobienie wysokiej normy czasowej otrzymał 30% premiijeżeli pracownik wyrobił mniej/więcej niż normę czasową otrzymywał jedynie stałą stawkę – np. dniówkęw wypadku wyrobienia więcej niż normy czasowej pracownik nie otrzymuje premiiFRANK BANKER GILBRETH (1868-1924) I LILIAN GILBREHTZapoczątkowali tworzenie studium ruchu opracowując pierwszą klasyfikacje ruchów elementarnych17 mikroruchów tzw.therblingóweliminacja 3 zbędnych ruchów powoduje zwiększenie normy o 100%2HARRINGTON EMERSON (1853-1931)w 1904 roku otworzył pierwsze biuro doradztwaw 1912 roku stworzył „dwanaście zasad wydajności”12 zasad wydajności EmersonaJasno określony celZdrowy osądKompetentna radaDyscyplinaSprawiedliwe postępowanieDokładne sprawozdaniePorządek przebiegu działaniaWzorce i normyOdpowiednio przystosowane warunkuWzorcowe sposoby działaniaInstrukcje pisemneNagrody za wydajnośćMARY PARKER FOLLET (1868-1933)Zapoczątkowała późniejsze nurty stosunków międzyludzkichZa główne jej osiągnięcia można uznać zasady koordynacji i opracowywania konfliktów w organizacji. Uważała,że konflikty w organizacji są normalnym zjawiskiem i należy je rozwiązywać poprzez integracje. Rozwiązywaniekonfliktów przez integracje prowadzi do konstruktywnych rozwiązańPrzeciwstawiała się teorii Taylora: uważała, że należy też wykorzystywać teorie psychologii, a nieinstytucjonalnych poglądachZasady FolletZindywidualizowany, bezpośredni udział kierownika w kontaktach z pracownikamiOsobiste towarzyszenie kierownika we wcielanych w życie projektomUwzględnianie wszystkich czynników sytuacji z psychologicznymi włącznieNieprzerwane i permanentne oddziaływanieHENRY FAYOL (1841-1925)Jako pierwszy zastosował problematykę struktury organizacyjnej i organizacji pracy kierowniczejTraktował przedsiębiorstwo jako całośćSformułował 14 zasadW oparciu o funkcję zarządzania opracował tablice uzdolnień kierowniczych z której wynika, że na górnychszczeblach hierarchii decydują umiejętności związane z funkcjonowaniem w węższym znaczeniu, inneumiejętności nabierają znaczenia na niższych szczeblach hierarchiiWprowadził pojęciekładki/mostu FayolaZasady H. FayolaPodział pracyAutorytetDyscyplinaJedność rozkazodawstwaJednolitość kierowaniaPodporządkowanie interesów osobistych interesom ogółuWłaściwe wynagradzanieCentralizacjaHierarchiaŁadStałość personeluLudzkie postępowanie z pracownikamiInicjatywaZgranie personeluFunkcje zarządzania wg. H. FayolaFunkcjezarządzania w „szerszym znaczeniu”technicznehandlowe3finansoweubezpieczeniowerachunkowościoweadministracyjneFunkcje zarządzania w „węższym znaczeniu”przewidywanieorganizowaniekoordynowanierozkazodawstwokontrolowanieWspółczesne funkcje zarządzaniaplanowanieorganizowaniemotywowaniekontrolaróżnica między funkcjami Fayola a współczesnymi: pojęcie przewidywania i rozkazodawstwa zastąpionoszerszymi pojęciowo funkcjami planowania i motywowania oraz potraktowania funkcji rozkazodawczej jakonadrzędnejSYSTEM SZTABOWO-LINIOWY ZARZĄDZANIASKNSS -sztabSK1K2K3SWWWWWWWWWFayol uważał odmiennie od Taylora, że pracownicy powinni mieć tylko jednego kierownikakomórki sztabowe – doradczeMistrzowie funkcjonalni powinni stać się komórkami sztabowymiKŁADKA FAYOLA – MOST FAYOLAKNdroga służbowadroga służbowaK1K2K3W1W2W3W4W5W6W7W8W9Kładka FayolaKładka to sposób kontaktów w hierarchicznej strukturze organizacyjnej. Polega ona na upoważnieniupracowników różnej części organizacji do komunikowania się między sobą w sprawach mniejszej wagiHENRY LOUIS LE CHATELIER (1850 – 1936)Zdefiniował tzw.cykl organizacyjnySpopularyzował system Taylora w Europie4III.Reguła przekorysystem organizacyjny wytrącony z naturalnego stanu równowagi wskutek pewnych działań organizatorskichma tendencje do powrotu pierwotnegoCykl działania zorganizowanegoFaza preparacjiOkreślenie celu działaniaZbadanie środków i warunków koniecznych do realizowania celówPrzygotowanie warunków i środkówFaza wykonawstwarealizacja przedsięwzięcia zgodnie z planemFaza sprawdzaniakontrola uzyskanych efektówCEL:jasny, by nie rozpraszał realizacji działaniaścisły i określony, by nie wzbudzał wątpliwościograniczony w stosunku do realnych możliwościużyteczny – uwzględniający zasady ekonomiiKAROL ADAMIECKI (1866 – 1933)Prekursor współczesnej nauki organizacjibadania nad organizacją prac zespołowychteoria harmonizacji – podwaliny nauk organizacji pracy3 prawa harmoniiPrawo doboru poszczególnych organówPrawo działania – funkcjonowania organów lub czynności, tak by zminimalizować stratyPrawo duchowe kładzie nacisk na współdziałanie ludzi w procesie pracyGENEZA I ISTOTA KIERUNKU SYSTEMOWEGOpoczątki: lata 60’ XX wiekugeneza – rozwój dwóch nauk: teorii ogólnej systemów i cybernetykitwórca –Ludwig von Bertalanffy (1901 – 1972)Istota –nauka o systemach, czyli rzeczach złożonychSystem –zbiór elementów, które są ze sobą połączone w sposób określony dla realizacji określonego celuElementy systemuElementy wejścia- wszystkie zasobyElementy wyjścia –produkty, informacje, zbędne zasobyOtoczeniaSprzężenia zwrotne wewnątrz systemuN – nakładyE – efektyE-N >O =korzystnośćE/N>1 =efektywnośćSYSTEM WYTWÓRCZYOTOCZENIECELEWejście –zasoby:rzeczowe,finansowe,ludzkie,informacyjneP1PODSYSTEMZARZĄDZANIAWyjście:produkty,informacje,zbędnezasobyP3P25 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl