postęp. przed sądami adm. na dz. 22.01.2012, Prawo administracyjne ogólne, materialne, procesowe

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/61
USTAWA
z dnia 30 sierpnia 2002 r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Opracowano na pod-
stawie: Dz. U. z 2002
r. Nr 153, poz. 1270,
z 2004 r. Nr 162, poz.
1692, z 2005 r. Nr 94,
poz. 788, Nr 169, poz.
1417, Nr 250, poz.
2118, Nr 264, poz.
2205, z 2006 r. Nr 38,
poz. 268, Nr 208, poz.
1536, Nr 217, poz.
1590, z 2007 r. Nr
120, poz. 818, Nr 121,
poz. 831, Nr 221, poz.
1650, z 2008 r. Nr
190, poz. 1171, Nr
216, poz. 1367, z 2009
r. Nr 53, poz. 433, Nr
144, poz. 1179, Nr
178, poz. 1375, Nr
216, poz. 1676, Nr
221, poz. 1736, z 2010
r. Nr 36, poz. 196, Nr
122, poz. 826, Nr 182,
poz. 1228, Nr 197,
poz. 1307, z 2011 r.
Nr 6, poz. 18, Nr 34,
poz. 173, Nr 76, poz.
409.
Dział I
Przepisy wstępne
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi normuje postępowanie są-
dowe w sprawach z zakresu kontroli działalności administracji publicznej oraz w
innych sprawach, do których jego przepisy stosuje się z mocy ustaw szczególnych
(sprawy sądowoadministracyjne).
Art. 2.
Do rozpoznawania spraw sądowoadministracyjnych powołane są sądy administra-
cyjne.
Art. 3.
§ 1. Sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i
stosują środki określone w ustawie.
§ 2. Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obej-
muje orzekanie w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy
zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzyga-
jące sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym,
na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1–3 akty lub czynności z zakresu administracji pu-
blicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów
prawa;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywi-
dualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i te-
renowych organów administracji rządowej;
2011-06-06
©Kancelaria Sejmu
s. 2/61
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż
określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji pu-
blicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialne-
go;
8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach
określonych w pkt 1–4a.
§ 3. Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw
szczególnych przewidują sądową kontrolę, i stosują środki określone w tych
przepisach.
Art. 4.
Sądy administracyjne rozstrzygają spory o właściwość między organami jednostek
samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, o ile
odrębna ustawa nie stanowi inaczej, oraz spory kompetencyjne między organami
tych jednostek a organami administracji rządowej.
Art. 5.
Sądy administracyjne nie są właściwe w sprawach:
1) wynikających z nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach
między organami administracji publicznej;
2) wynikających z podległości służbowej między przełożonymi i podwładny-
mi;
3) odmowy mianowania na stanowiska lub powołania do pełnienia funkcji w
organach administracji publicznej, chyba że obowiązek mianowania lub
powołania wynika z przepisów prawa;
4) wiz wydawanych przez konsulów, z wyjątkiem wiz wydanych cudzoziem-
cowi będącemu członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wol-
nym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodar-
czym lub Konfederacji Szwajcarskiej, w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z
dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich
Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. Nr 144, poz. 1043).
5) zezwoleń na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego
wydawanych przez konsulów.
Art. 6.
Sąd administracyjny powinien udzielać stronom występującym w sprawie bez adwo-
kata lub radcy prawnego potrzebnych wskazówek co do czynności procesowych oraz
pouczać ich o skutkach prawnych tych czynności i skutkach zaniedbań.
Art. 7.
Sąd administracyjny powinien podejmować czynności zmierzające do szybkiego
załatwienia sprawy i dążyć do jej rozstrzygnięcia na pierwszym posiedzeniu.
2011-06-06
©Kancelaria Sejmu
s. 3/61
Art. 8.
§ 1. Prokurator oraz Rzecznik Praw Obywatelskich mogą wziąć udział w każdym
toczącym się postępowaniu, a także wnieść skargę, skargę kasacyjną, zażalenie
oraz skargę o wznowienie postępowania, jeżeli według ich oceny wymagają te-
go ochrona praworządności lub praw człowieka i obywatela. W takim przypad-
ku przysługują im prawa strony.
§ 2. Rzecznik Praw Dziecka może wziąć udział w każdym toczącym się postępowa-
niu, a także wnieść skargę, skargę kasacyjną, zażalenie oraz skargę o wznowie-
nie postępowania, jeżeli według jego oceny wymaga tego ochrona praw dziec-
ka. W takim przypadku przysługują mu prawa strony.
Art. 9.
Organizacja społeczna, w zakresie swojej działalności statutowej, może brać udział
w postępowaniu w przypadkach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 10.
Rozpoznanie spraw odbywa się jawnie, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
Art. 11.
Ustalenia wydanego w postępowaniu karnym prawomocnego wyroku skazującego
co do popełnienia przestępstwa wiążą sąd administracyjny.
Art. 12.
Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o stronie, rozumie się przez to również
uczestnika postępowania.
Art. 12a.
§ 1. Dla każdej sprawy z zakresu, o którym mowa w art. 1, tworzy się akta. Akta
mogą być tworzone i przetwarzane także z wykorzystaniem technik informa-
tycznych.
§ 2. Akta sprawy udostępnia się stronom postępowania. Strony mają prawo przeglą-
dać akta sprawy i otrzymywać odpisy, kopie lub wyciągi z tych akt.
§ 3. Akta wszystkich zakończonych prawomocnie spraw sądowoadministracyjnych
przechowuje się we właściwym sądzie administracyjnym przez okres niezbędny
ze względu na rodzaj i charakter sprawy oraz znaczenie materiałów zawartych
w aktach jako źródła informacji.
§ 4. Po okresie przechowywania w sądzie akta sprawy podlegają przekazaniu do
właściwych archiwów państwowych albo zniszczeniu.
§ 5. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób
tworzenia akt, o których mowa w §1, oraz warunki i tryb przechowywania i
przekazywania akt wojewódzkich sądów administracyjnych i Naczelnego Sądu
Administracyjnego, a także warunki i tryb niszczenia tych akt po upływie okre-
su ich przechowywania, uwzględniając w szczególności rodzaje spraw oraz
właściwe zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych, utratą lub
zniszczeniem.
2011-06-06
©Kancelaria Sejmu
s. 4/61
Rozdział 2
Właściwość wojewódzkich sądów administracyjnych
Art. 13.
§ 1. Wojewódzkie sądy administracyjne rozpoznają wszystkie sprawy sądowoadmi-
nistracyjne z wyjątkiem spraw, dla których zastrzeżona jest właściwość Na-
czelnego Sądu Administracyjnego.
§ 2. Do rozpoznania sprawy właściwy jest wojewódzki sąd administracyjny, na któ-
rego obszarze właściwości ma siedzibę organ administracji publicznej, którego
działalność została zaskarżona.
§ 3. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozporządzenia, może przekazać
wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu rozpoznawanie spraw określonego
rodzaju należących do właściwości innego wojewódzkiego sądu administracyj-
nego, jeżeli wymagają tego względy celowości.
Art. 14.
Wojewódzki sąd administracyjny właściwy w chwili wniesienia skargi pozostaje
właściwy aż do ukończenia postępowania, choćby podstawy właściwości zmieniły
się w toku sprawy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
Art. 14a.
Jeżeli wojewódzki sąd administracyjny nie może z powodu przeszkody rozpoznać
sprawy lub podjąć innej czynności, Naczelny Sąd Administracyjny wyznaczy na
posiedzeniu niejawnym, w składzie trzech sędziów, inny wojewódzki sąd admini-
stracyjny.
Rozdział 3
Właściwość Naczelnego Sądu Administracyjnego
Art. 15.
§ 1. Naczelny Sąd Administracyjny:
1) rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń wojewódzkich sądów admini-
stracyjnych, stosownie do przepisów ustawy;
2) podejmuje uchwały mające na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, któ-
rych stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administra-
cyjnych;
3) podejmuje uchwały zawierające rozstrzygnięcie zagadnień prawnych budzą-
cych poważne wątpliwości w konkretnej sprawie sądowoadministracyjnej;
4) rozstrzyga spory, o których mowa w art. 4;
5) rozpoznaje inne sprawy należące do właściwości Naczelnego Sądu Admini-
stracyjnego na mocy odrębnych ustaw.
§ 2. Do rozstrzygania sporów, o których mowa w art. 4, oraz do rozpoznawania in-
nych spraw należących do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego na
mocy odrębnych ustaw, stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu przed
wojewódzkim sądem administracyjnym. Spory, o których mowa w art. 4, Na-
2011-06-06
©Kancelaria Sejmu
s. 5/61
czelny Sąd Administracyjny rozstrzyga na wniosek postanowieniem przez
wskazanie organu właściwego do rozpoznania sprawy.
Rozdział 4
Skład sądu
Art. 16.
§ 1. Sąd administracyjny orzeka w składzie trzech sędziów, z zastrzeżeniem § 2 i 3,
chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 2. Sąd administracyjny na posiedzeniu niejawnym orzeka w składzie jednego sę-
dziego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 3. Zarządzenia poza rozprawą wydaje przewodniczący.
Art. 17.
§ 1. Wyznaczanie składu orzekającego do rozpoznania sprawy na rozprawie lub na
posiedzeniu niejawnym określają regulaminy wewnętrznego urzędowania są-
dów administracyjnych, wydane na podstawie odrębnej ustawy.
§ 2. Zmiana składu orzekającego może nastąpić jedynie z przyczyn losowych albo
gdy sędzia nie może uczestniczyć w składzie orzekającym z powodu przeszkód
prawnych.
Rozdział 5
Wyłączenie sędziego
Art. 18.
§ 1. Sędzia jest wyłączony z mocy samej ustawy w sprawach:
1) w których jest stroną lub pozostaje z jedną z nich w takim stosunku praw-
nym, że wynik sprawy oddziałuje na jego prawa lub obowiązki;
2) swojego małżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej, krewnych
bocznych do czwartego stopnia i powinowatych bocznych do drugiego
stopnia;
3) osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
4) w których był lub jest jeszcze pełnomocnikiem jednej ze stron;
5) w których świadczył usługi prawne na rzecz jednej ze stron lub jakiekolwiek
inne usługi związane ze sprawą;
6)
1)
w których brał udział w wydaniu zaskarżonego orzeczenia, jak też w spra-
wach o ważność aktu prawnego z jego udziałem sporządzonego lub przez
niego rozpoznanego oraz w sprawach, w których występował jako prokura-
tor;
1)
Niezgodny z Konstytucją w zakresie, w jakim pomija jako podstawę wyłączenia
sędziego od udziału w orzekaniu w postępowaniu sądowym toczącym się po
wznowieniu postępowania administracyjnego, jego wcześniejszy udział w orzeka-
niu w sprawie dotyczącej decyzji wydanej we wznawianym postępowaniu admini-
stracyjnym – wyrok TK (Dz. U. z 2008 r. Nr 190, poz. 1171).
2011-06-06
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl