Polityka Spójności 2007-2013. Komenatrze i teksty oficjalne, stosunki międzynarodowe, Fundusze strukturalne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PL
2007–2013
Komentarze i teksty ofi cjalne
• Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
• Europejski Fundusz Społeczny
• Fundusz Spójności
• Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej
• Instrument Pomocy Przedakcesyjnej
Przewodnik
Styczeń 2007
Polityka spójności
Europe Direct to serwis, który pomoże w znalezieniu odpowiedzi na nurtujące
Was pytania dotyczące Unii Europejskiej.
Jeden bezpłatny numer (*):
00 800 6 7 8 9 10 11
(*) Niektórzy operatorzy telefonii komórkowej nie zezwalają na dostęp do numerów 00 800 lub
mogą za takie połączenia naliczać opłaty.
Komisja Europejska a ni żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie odpowiada za sposób wykorzystania
podanych poniżej informacji.
Opinie przedstawione w niniejszej publikacji są wyłącznie opiniami autora i nie muszą odzwierciedlać
stanowiska Komisji Europejskiej.
europa.eu).
Na końcu publikacji umieszczona została nota biografi czna.
Luksemburg: Urząd Ofi cjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, 2007
ISBN 92-79-03816-8
©Wspólnoty Europejskie, 2007
Powielanie dozwolone pod warunkiem podania źródła.
Printed in Belgium
Zdjęcie na okładce:
Sprawdzenie poziomu promieniowania urządzeń elektrycznych Caddsdown
Business
Support Centre w Devon w Wielkiej Brytanii, projekt współfi nansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego © European Commission, Directorate-General for Regional Policy /
Mike St Maur Sheil
Mapy na stronach 15, 17, 19, 21, 22, 23, 38, 137: © EuroGeographics Association for the administrative
boundaries
Polityka spójności
2007–2013
Komentarze i teksty ofi cjalne
• Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
• Europejski Fundusz Społeczny
• Fundusz Spójności
• Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej
• Instrument Pomocy Przedakcesyjnej
Wstęp
Unia Europejska ma według mnie wszelkie powody, by być dumna ze
swojej polityki wspierania spójności, która stwarza nowe możliwości
i zmniejsza dysproporcje w poziomie dochodów między regionami.
Jest rzeczą naturalną, że europejska polityka spójności koncentruje
się przede wszystkim na pomocy regionom najsłabiej rozwiniętym w
pozyskiwaniu nowych inwestycji, które bez niej nie byłyby możliwe.
Jednak polityka spójności zajmuje się również problemami innych
regionów borykających się z brakiem możliwości rozwoju, starając się
im pomóc w dobie globalizacji gospodarki i wzmożonej konkurencji.
Polityka spójności jest wdrażana za pomocą rozporządzeń tworzących
wspólne ramy tej polityki. Rozporządzenia te, zgodnie z fundamentalną
zasadą polityki spójności, charakteryzującą się długofalowym strategicznym podejściem, będą
obowiązywać przez siedem lat, czyli do 2013 r.
Nowe ramy prawne przewidują kilka zmian w stosunku do poprzedniego okresu programowania
2000–2006. Modyfi kacji ulega przede wszystkim struktura polityki spójności, która kładzie
większy nacisk na potrzebę tworzenia strategicznej wizji umożliwiającej realizację wspólnego
pakietu priorytetów Wspólnoty. Priorytety te nakreśla strategia na rzecz wzrostu gospodarczego
i zatrudnienia, którą Unia zaczęła wprowadzać w życie w 2005 r. W istocie, europejska polityka
spójności będzie głównym instrumentem Wspólnoty służącym modernizacji gospodarki Unii w
najbliższych latach.
Strategiczny charakter polityki spójności związany jest z decentralizacją zakresu odpowiedzialności
i przekazaniem tej odpowiedzialności podmiotom w terenie, w państwach członkowskich i
regionach, posiadającym zarówno doświadczenie, jak i wiedzę niezbędną do efektywnego
wdrożenia polityki. Po uzgodnieniu z Komisją ogólnej strategii to właśnie na regionach spoczywa
bardzo często ciężar podejmowania kluczowych decyzji w takich sprawach, jak zatwierdzanie i
zarządzanie projektami.
Podjęto ważne działania, by zracjonalizować prawodawstwo i uprościć zasady zarządzania
programami spójności. Sposób działania polityki spójności na tym skorzysta, szczególnie
pod względem prostoty i skuteczności. Wśród tych mechanizmów wymieńmy chociażby
ograniczenie liczby instrumentów fi nansowych z sześciu do trzech, wprowadzenie nowej zasady
„proporcjonalności” zapewniającej zmniejszenie obciążeń administracyjnych, zastąpienie
regulacji wspólnotowych krajowymi zasadami kwalifi kowalności kosztów oraz zachętą państw
członkowskich i regionów do poprawy przejrzystości i komunikacji.
I na koniec, trzy inicjatywy rozpoczęte wspólnie przez Komisję Europejską, Europejski Bank
Inwestycyjny oraz inne instytucje fi nansowe, mające pomóc państwom członkowskim i regionom
wprowadzić zdrowe i skuteczne zarządzanie funduszami i lepiej wykorzystywać instrumenty
inżynierii fi nansowej. JASPERS pomoże państwom członkowskim i regionom przygotować
duże projekty. JEREMIE zwiększy dostęp do środków fi nansowych na rozwój małych i średnich
przedsiębiorstw. JESSICA wesprze zrównoważone inwestycje na obszarach miejskich.
Nowe rozporządzenia tworzą harmonijne ramy wspierające politykę spójności w osiąganiu
dalszych konkretnych wyników. Państwa członkowskie, Parlament Europejski i Komisja dążyły
do stworzenia solidnych podstaw tej polityki, dodatkowo wspierając ją środkami inwestycyjnymi
sięgającymi 50 mld euro rocznie. Opierając się na tych wspólnych ramach, będziemy się starać jak
najlepiej wykorzystać dostępne środki, by stworzyć nową przyszłość dla naszych obywateli.
Danuta Hübner
komisarz ds. polityki regionalnej
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]