Podstawowe pojęcia w zakresie motywacji i motywowania, Motywacja pracowników - 107 pozycji

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
 Wstęp do kursu
Aktywem, który decyduje o przewadze konkurencyjnej i sukcesie firmy,jestkapitałludzkiowysokimpoziomie
kompetencji. Ludzie stanowią najważniejszy zasób organizacji, któremu przypisuje się rolę animatora i kreatora
konkurencyjności. Poprzez pracowników firmadocieradoklientów,aszanowanipracownicyszanująklientów,
którzy czując się docenieni, pozostają wierni firmie.Matobezpośredniekonsekwencjewodniesieniudosytu-
acji finansowejfirmyi jegoakcjonariuszy.Właściwepostępowaniez pracownikiemjestwarunkiem,abychciał
on uruchomić cały swój potencjał, wykazywał się kreatywnością i pełnią pomysłów, a także w pełni zaangażo-
wał się w realizowane przez siebie zadanie. To pracownicy decydują o sukcesie firmy,azdrugiejstronysąoni
również jej ambasadorami w otoczeniu zewnętrznym. Każdy odpowiednio zmotywowany i zadowolony ze swo-
jej pracy pracownik przedstawia firmęwpozytywnymświetlewbliższymidalszymotoczeniu.
Dlatego tak ważnym elementem efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie jest motywo-
wanie pracowników. Istotę motywowania stanowi pobudzanie i podtrzymywanie wewnętrznej siły do działa-
nia. Umiejętnie skomponowany system bodźców zaspokajający potrzeby bytowe, majątkowe czy konsumpcyjne
powinien być wspierany poprzez bodźce niematerialne odnoszące się do potrzeb związanych z samorealizacją,
uznaniem itp. Tworzenie skutecznych systemów motywowania obejmuje nie tylko motywowanie poprzez płace,
ale również pozapłacowe elementy, których rola w aktualnych warunkach jest szczególna.
Podstawowe pojęcia w zakresie motywacji
i motywowania. System motywowania i czynniki
wpływające na jego kształt
Wstęp
1. Podstawowe pojęcia z zakresu motywacji i motywowania
2. Przegląd teorii motywacji
3. Modele motywowania
4. System motywowania i jego elementy
5. Czynniki wpływające na kształt systemu motywacyjnego w warunkach przedsiębiorstw
Bibliografia
Wstęp
Celem modułu jest przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu motywacji i mo-
tywowania, prezentowanych przez różnych autorów, jak też opis systemu moty-
wowania, jego elementów składowych oraz czynników, które wpływają na kształt
systemu motywowania, pochodzących z wnętrza organizacji, jak też z otoczenia
zewnętrznego.
4
 1. Podstawowe pojęcia z zakresu
motywacji i motywowania
Czy motywacja jest ważna? Ona jest wszystkim. Możesz być najlepiej przygotowanym za-
wodowo, najbardziej doświadczonym, wybitnie utalentowanym i najzdolniejszym mene-
dżerem na świecie, ale jeśli twoim pracownikom zabraknie motywacji, w firmiezatriumfuje
miernota (
Bruce A., 2003:
How to Motivate Every Employee
, Mc Graw Hill, New York).
Motywacja to stan wewnętrzny człowieka mający wymiar atrybutowy, właściwy
każdemu człowiekowi, natomiast motywowanie ma wymiar czynnościowy, funk-
cjonalny, polegający na świadomym i celowym oddziaływaniu na motywy postę-
powania ludzi poprzez stworzenie środków i możliwości realizacji ich systemów
wartości, oczekiwań (celów działania) dla osiągnięcia celów motywującego. Mo-
tywowanie polega zatem na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za po-
średnictwem określonych bodźców, które przekształcają się w motywy (pobudki)
działania, uruchamiające jego aktywność. Motywowanie do pracy polega na sto-
sowaniu szeregu zróżnicowanych indywidualnie narzędzi i instrumentów oddzia-
ływania na człowieka. Jest to świadome oddziaływanie kierującego na motywację
pracowników albo też tworzenie systemu bodźców mających swe źródło w otocze-
niu pracownika. Motywacja to problem z natury indywidualny, związany z okre-
ślonym pracownikiem. Zagadnienie motywacji pojawia się zazwyczaj tam, gdzie
podejmuje się próby określenia przyczyn i czynników wpływających na ludzkie
działania, postawy oraz sposoby i narzędzia, którymi można je kształtować (Bor-
kowska, 1985: 11).
Motywacja jest źródłem i sternikiem naszych zachowań. Motywacja to pewien pro-
ces zachodzący w ludzkiej świadomości (czy może podświadomości), w wyniku
którego rodzi się chęć robienia czegoś. Ta chęć określana jest mianem motywu, po-
budki lub — jeszcze inaczej — napięcia motywacyjnego. Motyw pojawia się wtedy,
gdy następuje uświadomienie sobie jakiejś niezaspokojonej potrzeby, i wyraża się
w gotowości podjęcia działania w celu jej zaspokojenia. Aby mógł pojawić się mo-
tyw, muszą być spełnione pewne warunki. Po pierwsze — musi być potrzeba, czyli
poczucie braku czegoś. Po drugie — potrzeba musi być istotna, tzn. z jej zaspoko-
jeniem lub niezaspokojeniem związane są określone stany emocjonalne, w pierw-
szym przypadku — zadowolenia, w drugim — przykrości. Po trzecie — człowiek
musi dostrzegać jakąś szansę zaspokojenia owej potrzeby. Motyw nie pojawi się,
gdy człowiek jest absolutnie przekonany o niemożności osiągnięcia jakiegoś celu.
W tych warunkach cel nigdy nie stanie się potrzebą, będzie traktowany w katego-
riach „mrzonki”. Po czwarte wreszcie — musi coś się zdarzyć, co przypomni o po-
trzebie lub sprawi, że stanie się ona możliwa lub łatwiejsza do zaspokojenia. Innymi
słowy — zadziała bodziec, zwany motywatorem (Sikorski, 2004: 10–12).
Motywy, podobnie jak potrzeby, mogą być podzielone na trzy podstawowe grupy:
pierwotne (podstawowe), ogólne i wtórne (wyższego rzędu). Motywy
pierwotne

wrodzone, czyli nie są efektem uczenia się i jako takie mają podłoże fizjologiczne.
Motywy
ogólne
są czymś pośrednim między motywami pierwotnymi a wtórnymi;
nie mają one bowiem podłoża fizjologicznego,aleniesąwyuczone.Sątomotywy:
ciekawości, oddziaływania na innych i przywiązania uczuciowego. W przeciwień-
stwie do motywów pierwotnych, które pomagają zredukować napięcie lub stymu-
lację, motywy ogólne skłaniają ludzi do zwiększenia stymulacji. Motywy
wtórne
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl