Podstawowe zasady gry w szachy,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstawowe zasady gry w szachy
Ustawienie bierek na szachownicy w pozycji wyjściowej.
Bierki o d lewej:
Wieża, Skoczek, Goniec, Hetman, Król, Goniec, Skoczek, Wieża
oraz 8 pionków w na drugiej linii.
Cel rozgrywania partii:
Celem rozgrywanej partii szachów jest "danie mata" królowi
przeciwnika.
Remis jest gdy:
- Ma miejsce pat.
- Nastąpi trzykrotne powtórzenie tej samej pozycji.
- Ma miejsce wieczny szach.
- Za pomocą figur pozostałych na szachownicy nie można
doprowadzić do sytuacji matowej.
- Zostanie wykonane 50 posunięć bez bicia oraz ruchu pionem.
Pion
Piony poruszajÄ… siÄ™ o jedno pole
do przodu w linii prostej.
WyjÄ…tkiem jest pierwsze
posunięcie danego piona, kiedy
to możemy przesunąć go o dwa
pola do przodu.
Bicie pionem wykonujemy na
ukos.
Możemy także wykonać
specjalne bicie, tzw."bicie w
przelocie":
Poprzednie posunięcie piona
czarnych to: e7-e5.
Piona możemy wymienić na
dowolnÄ… figurÄ™, gdy dojdzie on
do linii przemiany (linia ósma
dla piona białego, linia
pierwsza dla czarnego). TakÄ…
sytuacjÄ™ nazywamy przemianÄ…
piona.
Wieża
Wieża porusza się po liniach prostych: poziomych i pionowych o
dowolną liczbę pól.
Roszada - specjalne posunięcie wieży i króla.
Wieża zalicza się do tak zwanych figur ciężkich. Jej oznaczenie w
notacji szachowej to "W". Wieża nie ma prawa przeskakiwania
przez własne bierki lub przez bierki przeciwnika. Po zabiciu bierki
strony przeciwnej staje na jej miejscu. Jej wartośc bojowa wzrasta
wraz z zmniejszaniem się ilości bierek na szachownicy. W
przybliżeniu można porównać jej wartośc z jedną lekką figurą i
dwoma pionami (łącznie). Często dwie wieże toczą równą walke
przeciwko hetmanowi.
Na początku gry każda ze stron posiada dwie wieże w narożniku
szachownicy.
Skoczek
Skoczek porusza siÄ™ o jedno pole do przodu, po czym o jedno
pole na ukos, w dowolnym kierunku.
Skoczek zaliczany jest do tak zwanych figur lekkich. Jego
oznaczenie w notacji szachowej to "S". Jako jedyna figura w
szachach może przeskakiwać bierki własne lub przeciwnika. Jest
też jedyną figurą która może rozpocząć partię (za wyjątkiem
pionków). Wartość skoczka można porównac do wartości gońca
lub do trzech pionków. Ze względu na swój sposób
przemieszczania się po szachownicy, skoczek jest często
wykorzystywany w kombinacjach szachowych zarówno w grze
praktycznej jak i w problematyce. Przed atakiem skoczka nie
można się zasłonić. Musimy odejść atakowaną bierką lub zabić
skoczka (jeżeli jest taka możliwość).
Motyw skoczka jest często wykorzystywany w literaturze pieknej,
metaforyce lub grafice.
Na początku gry każda ze stron posiada dwa skoczki
umiejscowione obok wież.
Goniec
Goniec porusza się po przekątnych do przodu i do tyłu o dowolną
liczbę pól.
Goniec białopolowy to goniec poruszający się po białych polach.
Goniec czarnopolowy to goniec poruszajÄ…cy siÄ™ po czarnych
polach.
Goniec jest zaliczany do tak zwanych figur lekkich. W notacji
szachowej jest oznaczany literą "G". Jego wartość to mniej więcej
siła skoczka lub trzech pionów. Goniec nie ma prawa
przeskakiwania przez własne figury ani też prze bierki
przeciwnika. Po zabiciu bierki przeciwnika goniec staje na jej
miejscu. Dwa gońce przez niektórych szachistów są uważane za
mocny atut podczas gry praktycznej.
Na początku gry każda ze stron posiada dwa gońce
umiejscowione obok skoczków.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl