Podstawy cz.1, Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa, Obróbka materiałów, Obróbka skrawaniem

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PodstawyAutoCADacz.1
Opracowanonapodstawie„AutoCAD–kurspodstawowy”,Wyd.Helion,2001
I. Podstawypodstaw.
1.
Lekcja1Podstawypodstaw
 
FilozofiapracyzprogramemAutoCAD
 
Wyglądgłównegooknaaplikacji
 
Dopasowanieprogramudowłasnychpotrzeb
 
zmianawyglądugłównegooknaaplikacji,
 
dostosowaniepaskównarzędzi,
 
tworzeniewłasnychpaskównarzędzi,
2.
Lekcja2Otwieramypierwszyrysunek
 
Tworzenierysunków
 
uŜywaniestandardu,
 
szablony,
 
kreatory,
 
OtwieranierysunkówistniejącychwformacieDWG
 
Zapisywanierysunkówwdowolnychformatach
II. Podstawowenarzędziarysunkowe.
1.
Lekcja3Pierwszekreski
 
Rysowanielinii
 
Rysowanieprostej
 
Rysowaniemultilinii
 
Rysowaniepollylinii
 
Paręsłównatematoglądaniarysunku
2.
Lekcja4Trochęobłości
 
Rysowanieokręgu
 
Rysowaniełuku
 
Rysowanieelipsy
3.
Lekcja5Kanciastefigury
 
Rysowaniewieloboku
 
Rysowanieprostokąta
 
Rysowaniesplajnu
III. Narzędziamodyfikacyjne
1.
Lekcja6ModyfikowaćkaŜdymoŜe
 
wymaŜ
 
kopiuj
 
przesuń
 
obrót
2.
Lekcja7ModyfikowaćkaŜdymoŜekolejnykrok
 
lustro
 
odsuń
 
szyk
3.
Lekcja8Modyfikacjakrokdalej
 
utnij
 
wydłuŜ
 
przedłuŜ
 
rozciągnij
 
przerwij
 
omówienieuchwytów
4.
Lekcja9Modyfikacjaostatnieszlify
 
skala
 
fazuj
 
zaokrągl
IV.
Lekcja10Narzędziarysowaniaprecyzyjnego
V.
Lekcja11NarzędziasłuŜącedooglądaniarysunku(ZOOM,PAN)
VI.
Lekcja12Warstwy
VII.
Lekcja13Blokirysunkowe
o
OmówienierodzajówblokówrysunkowychstosowanychwAutoCADzie
o
Tworzenieblokówwewnętrznych
o
Tworzenieblokówzewnętrznych
o
Wstawianieblokówdorysunku
o
Wstawianieplikówdorysunkujakoblok
o
Edycjabloków
VIII.
Lekcja14Wymiarowanie
1
IX.
Lekcja15Tworzeniewyrwań,przekrojów
X.
Lekcja16Wprawki,testy,bardziejzaawansowaneprzykłady
XI.
Lekcja17Wydruki
Lekcja1Podstawypodstaw
LekcjatazapoczątkujeserięszkoleńdlapoczątkującychuŜytkownikówAutoCADa.W
kolejnychartykułachtegocyklupostaramsięprzybliŜyćnarzędziaitechniki
projektowaniawtymprogramiepoprzezodpowiednioprzygotowanelekcje.KaŜda
będziezaczynałasiędwu,trzyzdaniowymstreszczeniempoprzedniejorazkrótkim
wprowadzeniemwtematnowejlekcji.Wszystkiebędązawierałyćwiczeniapraktyczne
orazplikiudostępnianewrazzartykułem.Poraprzejśćdomeritumsprawy,czylido
AutoCADa.Wszystkiećwiczenia,jakiebędziemyprezentować,będąwykonywanew
wersji2000.
Bardzoczęstozdarzasię,ŜeprojektancipracującyzprogramemAutoCADpopełniają
elementarnebłędyzuwaginanieznajomośćfilozofiipracyzprogramemibędzieto
zagadnienie,którepostaramsięprzybliŜyćwtejlekcji.Ponadtoomówięwygląd
głównegooknaaplikacji,abypokazać,wjakprzejrzystysposóbsąrozmieszczone
poszczególneopcjeprogramu.PokaŜę,jakdostosowaćgodowłasnychpotrzebna
tymetapiejeszczeniewiemy,jakiesąnaszepotrzeby,alejesttonajodpowiedniejsza
chwila,abypoznaćpodstawy.Uznałem,Ŝeniebędęopisywaćinstalacji
oprogramowania,poniewaŜtegoucząpodręczniki.Potymprzydługimwstępiezacznijmy
naukę.
FilozofiapracyzprogramemAutoCAD
Zakładam,Ŝewieluzprojektantówpodczaspracyzetknęłosięzdeskąkreślarską
horror.GdyprzesiadająsięzdeskinaAutoCADa,starająsięwprowadzićwŜycie
wszystkoto,czegosięnauczyli,więcrozpoczynającrysunek,zadająnastępujące
pytania:
·
jakiformatstrony;
·
jakaskala.
Itumojaodpowiedźniejesteśmyograniczaniformatemstrony,mamy
nieograniczonąprzestrzeń,askalastandardowo1:1.Następujechwilaciszyizaczyna
siętyrada:jakzmieszczęnaekranie150metrowąhalę,jaknarysujędetale.Chcę,aby
mójrysuneknakartcebyłwskali1:50,anie1:1,bo1:1niezmieścisięnawetna100
kartkach...Powygłoszeniutychiwieluinnychwątpliwościprzezprojektantówpada
mojariposta:zachwilęwszystkostaniesięjasne,proszępamiętaćjedyniedwiezasady:
·
formatstronyobszarniczymnieograniczony;
·
skalapracujemyzawszewskali1:1.
Tyle,jeślichodziofilozofiępracyzprogramem.Zasadysą,jaksądzę,jasnei
nieskomplikowane.BardziejzaawansowaniuŜytkownicyprogramumogąpowiedzieć,Ŝe
toherezje.MoŜnazmienićskalęorazwprowadzićarkuszookreślonychrozmiarach.
Owszem,moŜna.OilejednakwprowadzeniearkuszaookreślonychrozmiarachmoŜe
spowodowaćpoprostuto,Ŝenaszrysunekniebędziesięnanimmieścił(chociaŜarkusz
moŜemywkaŜdejchwilizmienićnainny),otylekiedysporządzimynaszrysunekwskali
np.1:2ispróbujemygozwymiarować,okaŜesię,ŜekaŜdywymiarjest2razywiększyi
będziemymusielipoświęcićkolejne2dninaręczneichzmienianie.Gorszabędziepróba
edycjirysunkupoupływie23miesięcy,kiedyniebędziemyjuŜpamiętali,jakichsztuk
dokonaliśmypodczasrysowania.WtedynieobędziesiębezrzucaniawmonitorcięŜkimi
przedmiotami.
Wyglądgłównegooknaaplikacji
2
FirmaAutodesk,producentprogramuAutoCAD,ściślewspółpracujezbiurami
projektowymi,czegowynikiemjeststarannieprzemyślanyibardzouŜytecznyinterfejs
uŜytkownika.Wszystkieikonysąbardzoczytelneiintuicyjne,zebranesąwbardzo
dobrze,moimzdaniem,zorganizowanegrupy.Rysunek1przedstawiainterfejs
programuwrazzopisemposzczególnychgrup.Wkolejnychczęściachcyklustopniowo
przybliŜękolejnepaskinarzędziorazposzczególnenarzędziawnichzebrane.
Rys.1.
Dostosowanieprogramudowłasnychpotrzeb
Bardzoczęstozdarzasię,Ŝenieodpowiadająnamfabryczneustawieniaprogramu,
mimoŜesąniezłe.JednakkaŜdyzprzekorymusidodaćcośswojego,cobędzie
wprawiałoszefawzakłopotanie,koledzyzbiurabędąmuzazdrościlinowegomenuczy
większego"crossa".JakoŜezmianawszystkichustawieńniemasensu,pokaŜęte,które
mająkluczowywpływnawydajnośćpracyzprogramem.
Zaczniemyodkliknięciaprawymklawiszemmyszkiwobszarzedialogowymoknaiw
wyświetlonymokienkuwybieramyostatniązpozycji
Opcje
.Spowodujetootwarcie
duŜegooknadialogowegoprzedstawionegonarysunku2.
Rys.2.
Wokienkujestwielezakładek,którejaknarazienicnamniemówią.Natymetapie
3
naukiwłaściwieniewielebędziemywnichzmieniać.Podstawowezmiany,jakiebędąnas
interesowały,znajdująsięwzakładce
Ekran
;sąto:
·
zmianakolorutła;
·
zmianakrojuczcionkiwobszarzedialogowym;
·
zmianawielkościkrzyŜanitkowego.
Resztyparametrówniepowinnosięnatymetapiezmieniać,poniewaŜwmiarę
poznawaniaprogramuomówię,jakmoŜnazmieniaćposzczególneparametry,aby
ułatwićsobieŜycie.
Zacznijmyodzmienieniakolorównaszegoprogramuklikamynaprzycisku
Kolory
i
naszymoczompokazujesięokienkodialogowepokazanenarysunku3.
Rys.3.
WokienkutymmoŜemyzmienićkolortła,np.nazielony,kolortekstuwobszarze
dialogowym,kolorobszarudialogowegoitd.Jaktegodokonać?Musimyklikaćw
kolejnychobszarach,którymchcemyzmienićkolor,lubwybieraćjezrozwijanegomenu
inadawaćimkolorzrównieŜrozwijanegomenu
Kolor
(rys.4).
4
Rys.4.
Zmianaczcionektomniejszyproblem,poniewaŜwykonujesięjąwsposóbintuicyjny
(rys.5).
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl