Podstawy prawa administracyjnego2012, Inżynieria Środowiska, Prawo Administracyjne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->ADMINISTRACJA„działalność państwowa, która nie jest ustawodawstwem iwymiarem sprawiedliwości” (definicja „wielkiej reszty”)realizuje interes publiczny nie prywatny; w ramachpodziału na prawo publiczne i prywatne, należy do tegopierwszego (podobnie jak prawo karne)źródłosłów: od pojęcia: ministrare (łac.)= „służyć”PRAWO ADMINISTRACYJNE:prawo ustrojowe(np. ustawa o samorządzie gminnym,powiatowym, wojewódzkim, ustawa o administracji rządowejw województwie)prawo materialne(np. prawo budowlane, prawo wodne;prawo ochrony środowiska)prawo procesowe/formalne/ (np. kodeks postępowaniaadministracyjnego,ordynacjapodatkowa,prawoopostępowaniu przed sądami administracyjnymi)---To kompleks norm prawnych odpowiadających napytanie:ktowykonuje administrację publiczną, ktojest upoważniony do działania w zakresie prawaadministracyjnego , są to zatem normy:określające strukturę (organizację) administracjipublicznejdotyczące tworzenia i obsadzania organów i urzędów,ich budowy wewnętrznej i wzajemnych powiązańmiędzy nimiokreślającezasadyfunkcjonowaniaorganówadministracji publicznejNp..:Art. 11a ustawy o samorządzie gminnym:1. Organami gminy są:1) rada gminy,2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).To normy odpowiadające na pytaniecorobiadministracja, jaki jest przedmiot jej działania;regulująceobowiązki i uprawnienia podmiotówzewnętrznychwzględem administracji, powstające zmocy samego prawa lub przez konkretyzację norm(wydanie decyzji administracyjnej)Np. Art. 15 ustawy o systemie oświaty/obowiązekpowstający z mocy samego prawa/1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiemroku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którymdziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia gimnazjum,nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.Art. 28 ustawy - Prawo budowlane /uprawnieniepowstające przez wydanie decyzji/Roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawieostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę (…)Odpowiada na pytaniejakdziałają organy administracjipublicznej (także sądy administracyjne)stosujące normy prawamaterialnego /gdy do zastosowania normy konieczne jestdziałanie organu administracji publicznej – uprawnienie lubobowiązek nie powstaje z mocy samego prawa/;normująpostępowanie administracyjne i chronią uczestników tegopostępowania, dając im formalne gwarancje i możliwości obronyprzed jednostronnym działaniem administracji publicznej.Np..Art. 127.§ 1. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko dojednej instancji.§ 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznejwyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy.§ 3. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowekolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona zdecyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzeniesprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołańod decyzji.Art. 128.Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli zodwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Przepisyszczególne mogą ustalać inne wymogi co do treści odwołania.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]