Podstawy sieci IP - wyd. O'Reilly, szczegółowe opracowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstawy sieci IP m1Adresy i sieciAdresy prywatne i publiczneAlgorytm rutowania IPNazwy domen i System Nazw Domen(DNS)Ostatnio sie� IP staje si� coraz popularniejsza, czego powodem jest rozw�j i upowszechnienie sieci Internet. Niestety, niewielu jest przeszkolonych administrator�w sieci, kt�rzy s� w stanie zarz�dza� prac� takich sieci. Cz�sto do pracy w charakterze administrator�w sieci IP kierowani s� i tak ju� zapracowani ludzie od obs�ugi komputer�w. S� oni wtedy odpowiedzialni nie tylko za sprawn� prac� serwer�w i host�w w sieci, lecz r�wnie� urz�dze� takich jak rutery, prze��czniki i koncentratory, kt�re tworz� infrastruktur� sieciow�. Jest to zadanie, do kt�rego wi�kszo�� z nich nie jest przygotowana.Mam nadziej�, �e ksi��ka ta wype�ni luk� w przygotowaniu specjalist�w, kt�rzy w swoich organizacjach rozpoczynaj� prac� z sieciami IP. Mam nadziej�, �e stanie si� ona u�ytecznym wprowadzeniem do zada�, zagadnie� i narz�dzi zwi�zanych z efektywnym zarz�dzaniem zbiorem ruter�w, tak aby tworzy�y one stabiln� i niezawodn� sie� IP, od kt�rej zale�y praca wielu organizacji.Stopie� przygotowania os�b, kt�re skierowano do zada� administrator�w sieci, jest bardzo zr�nicowany. Tote� czasem mo�esz napotka� w ksi��ce materia�, kt�ry b�dzie Ci dobrze znany. Oznacza to wprawdzie, �e jeste� obeznany z tematem, lecz mimo to nalegam, aby� przeczyta� tak�e te informacje, kt�re na pierwszy rzut oka wydaj� si� znane. By� mo�e b�d� one przedstawiane z innego punktu widzenia, co pomo�e Ci zrozumie� rzeczy, kt�re zawsze uwa�a�e� za skomplikowane i niejasne. Mo�esz r�wnie� dowiedzie� si� czego� nowego, czego�, co wcze�niej Ci umkn�o.Rozdzia� 1: Podstawy sieci IPTen rozdzia� przedstawia podstawowe poj�cia zwi�zane z sieciami IP, ��cznie z adresacj� podsieciami, super sieciami, maskami, algorytmem rutowania IP oraz wzajemnym odwzorowaniem nazw i adres�w przy u�yciu Systemu Nazw Domen (Domain Name System - DNS). Nie s� to wyczerpuj�ce informacje na temat IP, tak jak rozdzia� ten nie jest samouczkiem dla os�b zupe�nie nie obeznanych z tematem. Rozdzia� ten pozwala raczej na przygotowanie wsp�lnej p�aszczyzny zrozumienia tematu przez r�nych czytelnik�w tej ksi��ki. Je�li go pominiesz, mo�e si� okaza�, �e przy opisie jakiego� zagadnienia w dalszej cz�ci ksi��ki znajomo�� pewnych temat�w tu opisanych b�dzie niezb�dna. Je�li chcesz dowiedzie� si� wi�cej na temat dzia�ania protoko��w IP, zach�cam do przeczytania ksi��ki Internetworking with TCP/IP, Vol. l. Aby dobrze pozna� podstawy administracji sieci IP, przeczytaj ksi��k� TCP/IP Administracja sieci (wydan� przez Wydawnictwo RM).Po upewnieniu si�, �e wszyscy mamy podobn� wiedz� podstawow�, w kolejnych kilku rozdzia�ach opisane zostanie zagadnienie budowy w�asnej sieci (w praktyce jest to raczej opis radzenia sobie z problemami wynikaj�cymi z b��dnej konfiguracji sieci, kt�rej prac� czytelnik nadzoruje). Dowiesz si�, na co zwraca� uwag� przy wyborze rutera; jak wybra� dynamiczny protok� rutowania oraz jak skonfigurowa� protok�, kt�ry zosta� wybrany. Dalsze rozdzia�y zawieraj� opis temat�w takich jak: utrzymanie i eksploatacja sieci, do��czenie sieci do innych sieci (w��czaj�c w to sie� Internet). Nauczysz si� te�, w jaki spos�b zabezpiecza� swoj� sie� i konfigurowa� hosty w niej pracuj�ce, tak by broni�y si� przed zagro�eniami p�yn�cymi z pracy w sieci.W ksi��ce tej znajdziesz przyk�ady, sposoby post�powania i porady odnosz�ce si� do systemu Cisco o nazwie Internetiuork Operating System (/OS). Nie my�l jednak, �e informacje te s� Ci niepotrzebne, je�li nie pracujesz z ruterami Cisco. Wi�kszo�� z przyk�ad�w i sposob�w post�powania mo�e by� zastosowana do pracy z ka�dym ruterem, kt�ry obs�uguje odpowiednie protoko�y. Niekt�re z porad, kt�rych by� mo�e nie wykorzystasz bezpo�rednio w pracy z Twoim ruterem, pomog� Ci opracowa� metody post�powania z ruterami, kt�rych u�ywasz w sieci, niezale�nie od tego, kto jest ich dostawc�.Adresy i sieciW ka�dej sieci ka�de miejsce, do kt�rego inne komputery wysy�aj� informacje, musi mie� niepowtarzalny identyfikator. Identyfikator taki nazywany jest zwykle adresem. W niekt�rych technologiach sieciowych adres wskazuje konkretn� maszyn�, podczas gdy w innych, takich jak IP, adres wskazuje punkt przy��czenia do sieci, kt�ry jest powszechnie nazywany interfejsem. W rezultacie pojedyncza maszyna pracuj�ca w sieci, kt�ra jest wyposa�ona w kilka interfejs�w, mo�e mie� kilka adres�w IP - po jednym dla ka�dego z tych interfejs�w. Interfejsy to zwykle fizycznie rozr�nialne przy��cza (tzn. gniazda, do kt�rych do��czany jest kabel sieciowy), ale mog� by� nimi r�wnie� logiczne przy��cza, kt�re maj� jedno wsp�lne przy��cze fizyczne. Mo�esz si� spotka� r�wnie� z innym rozwi�zaniem okre�lanym jako multipleksacja interfejsu, kt�re stosuje si� w przy��czach do sieci ATM. Logiczny podzia� host�w w sieci ATMAdresy i siecina kilka grup pozwala na traktowanie ka�dej z nich jako oddzielnej sieci logicznej, mimo �e wszystkie hosty przy��czone s� do jednej sieci fizycznej. Urz�dzenie przy��czone do tego typu sieci fizycznej mo�e jednocze�nie nale�e� do kilku sieci logicznych dzi�ki nawi�zaniu kilku logicznych po��cze�, z kt�rych ka�de ma w�asny adres IP. Maszyny, kt�re maj� kilka adres�w, okre�la si� jako multi-homed. Wszystkie rutery s� z definicji maszynami multi-homed, poniewa� zajmuj� si� przesy�aniem pakiet�w pomi�dzy kilkoma sieciami. Jednak�e nie wszystkie maszyny okre�lane mianem multi-homed s� ruterami. Jedna maszyna mo�e mie� kilka przy��cze� do sieci i nie jest to rzadko�ci�, je�li pe�ni funkcj� serwera plik�w wsp�dzielonego przez kilka r�nych sieci, bez rutowania informacji pomi�dzy tymi sieciami.Struktura adresu IPAdresy IP maj� d�ugo�� 32 bit�w. Rozpatruje si� je jako sekwencj� czterech bajt�w lub, stosuj�c terminologi� in�ynier�w sieciowych, czterech oktet�w (bajt�w 8-bito-wych). Aby zapisa� adres IP, nale�y dokona� konwersji ka�dego z oktet�w do postaci zapisu dziesi�tnego i oddzieli� cztery powsta�e w ten spos�b liczby dziesi�tne kropkami. A zatem 32-bitowy adres IP:10101100 00011101 00100000 01000010zwykle zapisywany jest jako:172.29.32.66Taki format, znany jako zapis kropkowo-dziesi�tny, jest wygodny i b�dziemy go stosowali w wi�kszo�ci przypadk�w opisywanych w tej ksi��ce. B�d� jednak takie przypadki, kiedy wygodniej b�dzie pracowa� z szesnastkow� reprezentacj� adres�w 32-bitowych, poniewa� u�atwi to wykonanie niekt�rych operacji lub pozwoli je lepiej zrozumie�. W zapisie szesnastkowym adres IP, przedstawiony wy�ej, b�dzie reprezentowany w nast�puj�cy spos�b:Oxacld2042Mimo �e adres IP jest pojedyncz� liczb� 32-bitow�, to zbi�r adres�w IP nie jest p�aski. Zamiast tego adresy zbudowane s� w oparciu o dwupoziomow� hierarchi� sieci i host�w wchodz�cych w sk�ad tych sieci. Ka�da z tych dw�ch przestrzeni adresowych identyfikowana jest przez okre�lon� cz�� adresu IP, w wyniku czego ka�dy adres IP mo�emy podzieli� na numer sieci i numer hosta. W protokole IP numer sieci reprezentuje zbi�r maszyn, kt�re zdolne s� do bezpo�redniej komunikacji w warstwie drugiej sieciowego modelu odniesienia ISO*. Warstwa ta to warstwa ��cza danych, kt�ra odzwierciedla dzia�anie takich rozwi�za� jak Ethernet, Token Ring, FDDI (Fiber Dist�buted Data Interconnect), a tak�e ��cza typu punkt-punkt. Ka�da z tych technologii*ISO to skr�t od International Organizahon for Standardization. Ten model odniesienia pozwala na opis system�w sieciowych w oparciu o wsp�lne podstawy. Szczeg�owy opis siedmiu warstw tego modelu dost�pny jest w wielu tekstach zawieraj�cych opisy sieci i niejestzamieszczony wtej ksi��ce.Rozdzia� 1: Podstawy sieci IPsieciowych traktowana jest przez IP jako jedna sie�, niezale�nie od tego, czy jest to rzeczywi�cie jeden kabel sieciowy, czy te� sk�ada si� ona z kilku segment�w po��czonych ze sob� przez wzmacniaki, mosty lub prze��czniki. Nie powiniene� by� zaskoczony, dowiaduj�c si�, �e numer hosta okre�la konkretn� maszyn�, kt�ra nale�y do danej sieci. Na rysunku 1-1 pokazano przyk�ad opisanego wy�ej sposobu adresowania.��cze punkt-punktRysunek 1 -1: Ethernety 2 i 3 to jedna sie�Na rysunku 1-1 sieci Ethernet 2 i 3 tworz� jedn� sie� IP, mimo �e rozdziela je most, co wynika z faktu, �e urz�dzenie takie jak most jest niewidoczne z poziomu protoko��w warstwy sieci, jak� jest IP.* Host2, HostS i Host4 maj� adresy IP, w kt�rych znajduje si� taki sam numer sieci przydzielony dla tego podw�jnego uk�adu sieci Ethernet po��czonych mostem. ��cze szeregowe pomi�dzy Host4 a HostS tworzy drug� sie� IP i hosty te b�d� mia�y adresy sk�adaj�ce si� z numeru sieci tworzonej przez to po��czenie szeregowe. Sie� Ethernet l jest wi�c trzeci� sieci�, a Host1 i Host2 b�d� mia�y adresy IP zawieraj�ce jej adres. Hosty o nazwach Host2 i Host4 maj� po dwa adresy IP; s� to hosty typu multi-homed i mog� pe�ni� funkcje ruter�w. Dwupoziomowa struktura adres�w IP b�dzie wa�na w dalszej cz�ci ksi��ki, gdy b�dzie mowa o*Dok�adniejsze wyja�nienie r�nic pomi�dzy ruterami a mostami znajduje si� w rozdziale 3.Adresy i siecinitowaniu. Na razie wystarczy, je�li wska�emy, kt�ra cz�� adresu IP to numer sieci, a kt�ra - numer hosta.Umieszczenie numeru sieci w adresie IP powoduje, �e adres hosta zale�y od sieci, w kt�rej ten host si� znajduje. Oznacza to, �e je�li host zostanie przeniesiony do innej sieci, to konieczna jest zmiana jego adresu.W przeciwie�stwie do innych technologii sieciowych, takich jak IPX Novella, gdzie adres ustalany jest w oparciu o adres sprz�towy karty sieciowej lub AppleTalk firmy Apple Computer, gdzie adres wybierany jest automatycznie, adres IP jest nadawany i wyznaczany r�cznie. Mimo �e dost�pne s� protoko�y takie jak Boot Strap Protocol (BOOTP) i Dynamie Host Configuration Protocol (DHCP), kt�re wspomagaj� wyznaczanie adresu IP dla maszyny w sieci, to serwery obs�uguj�ce te protoko�y wymagaj� r�cznej konfiguracji i nie wszystkie urz�dzenia w sieci s� w stanie wykorzysta� zalety tyc...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]