Podstawy wspczesnej pedagogiki Stefan Kunowski- wprowadzenie do pedagogiki, STUDIA, eBoki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Stefan Kunowski
Wydawnictwo Salezjańskie
Podstawy
współczesnej
pedagogiki
STEFAN KUNOWSKI
Podstawy
współczesnej
pedagogiki
WYDAWNICTWO SALEZJAŃSKIE
Warszawa 2004
Redakcja
ks. Roman Szpakowski sdb
Maria D. Śpiewakowska
SPIS TREŚCI
Przedmowa do wydania drugiego
7
Przedmowa do wydania pierwszego
10
Wprowadzenie
13
Wskazówki bibliograficzne
15
CZĘŚĆ I. WSTĘP DO PEDAGOGIKI JAKO NAUKI
Rozdz. I Znaczenie współczesne wychowania
19
1. Zjawiska przemian w wychowaniu
20
2. Rola i funkcje wychowania
21
3. Społeczne znaczenie wychowania
23
Rozdz. II Pojęcie pedagogiki jako nauki
25
1. Podstawowe terminy i nazwy zjawisk
25
2. Wyrazy pochodne w pedagogice
29
3. Określenie charakteru naukowego pedagogiki
32
Rozdz. III Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk
35
1. Rozwój naukowy pedagogiki
35
2. Działy współczesnej pedagogiki
37
3. Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk
39
© by Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa
Rozdz. IV Metody badań pedagogicznych
42
1. Źródła pedagogiki i ich opracowanie
42
2. Przyrodnicze metody badania w pedagogice
44
3. Humanistyczne metody badania w pedagogice
46
Rozdz. V Nauki współpracujące z pedagogiką
49
ISBN 83-85528-61-X
1. Nauki historyczne w pedagogice
52
2. Nauki empiryczne w pedagogice
55
3. Nauki światopoglądowe w pedagogice
60
Wskazówki bibliograficzne do części I
63
CZĘŚĆ II. PEDAGOGIKA PORÓWNAWCZA
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY WYCHOWANIA
Rozdz. I Geneza współczesnych systemów wychowawczych 70
1. Rozwój kapitalizmu i jego skutki 70
2. Ruchy społeczno-polityczne XIX wieku a kwestia robotnicza . . 73
3. Rozdział systemów wychowawczych
76
Rozdz. II Charakterystyka współczesnych systemów wychowania
80
1. Konieczność nowej orientacji w wychowaniu
80
2. Pojęcie nowoczesnego systemu wychowania i jego budowa
... 83
3. Źródła zróżnicowania systemów wychowawczych
88
Rozdz.
III
System chrześcijański wychowania
94
1. Założenia systemu chrześcijańskiego
94
PRZEDMOWA
DO WYDANIA DRUGIEGO
2. Ideologia współczesnego wychowania chrześcijańskiego
.... 98
3. Doktryna wychowawcza Kościoła
104
Rozdz. IV
System wychowania liberalnego
108
1. Geneza i rozwój systemu
108
Polska pedagogika początku lat 90-tych znajduje się w stanie kry-
zysu. Widoczne są intensywne i - by tak rzec - gorączkowe poszu-
kiwania dróg wyjścia z istniejącej sytuacji. Zadanie to prowadzi do
„pytań pierwszych": jaki jest przedmiot, cel i rola nauk pedagogicz-
nych w naszym kraju po upadku komunizmu?
W dyskusji na ten temat udział biorą naukowcy-teoretycy, peda-
godzy-praktycy, a także przedstawiciele środowisk społecznych, kul-
turalnych czy wyznaniowych. Widoczne są tu dwie główne tendencje.
Pierwsza ma charakter rozliczeniowy, dotyczy tzw. pedagogiki socjalis-
tycznej i jej czołowych przedstawicieli. Drugi kierunek - to poszukiwa-
nie teoretycznych i społecznych fundamentów dla „nowej pedagogiki".
Wśród różnych orientacji i poglądów, które występują na tym polu, nie
brak haseł tzw. nowej lewicy, neomarksizmu, postmodernizmu czy
ruchu New Age. Stąd też niekiedy nowe rozwiązania sprowadzają się
w istocie do przyjmowania i powielenia wyeksploatowanych czy też
nieskrystalizowanych podstaw myślenia o pedagogice.
Istnieje też inne niebezpieczeństwo. Pedagogika stoi dziś w obliczu
zalewu literatury typu praktycznego, poradnikowego. Wydawnictwa te
koncentrują się na pytaniu: jak wychowywać? W przeważającej mierze
odpowiedź na tę kwestię jest niepełna, co gorsza - opiera się na płytkiej
socjotechnice, działaniu obliczonym na tani, szybki sukces praktyczny.
Radami i gotowymi receptami służą w tej mierze zarówno liczne tłu-
maczenia obcych wydawnictw, jak i książki rodzimych autorów. Ta
socjotechniczna propozycja zaadresowana jest do szerokiego grona
odbiorców. Kokietuje nauczycieli, wychowawców, organizatorów edu-
kacji pozaszkolnej, jak i rodziców, a nawet - kandydatów do roli ojca
czy matki.
Jak dotąd, brak w naszej literaturze systematycznego i pełnego, na
nowo opracowanego zarysu pedagogiki. Luki tej nie wypełniają spora-
2. Podstawy organizacyjne i zasady systemu liberalnego
. . . .113
3. Ideologia systemu liberalnego wychowania
116
Rozdz. V System socjalistyczny wychowania
123
1. Geneza i rozwój systemu
123
2. Założenia systemu wychowania socjalistycznego
130
3. Ideologia systemu wychowania socjalistycznego
136
Wskazówki bibliograficzne do części II
151
CZĘŚĆ III. PEDAGOGIKA TEORETYCZNA
PROCES WYCHOWAWCZEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA
Rozdz. I Pojęcie wychowania 164
1. Zjawisko rozwoju wychowawczego 164
2. Określenie wychowania 166
3. Składniki (dynamizmy) wychowania 171
Rozdz.
II Istota wychowania jako wytworu 181
1. Trzy możliwości w wychowaniu 181
2. Czynniki rozwojowe człowieka 185
3. Dwu- i trójczynnikowe teorie rozwoju 187
Rozdz. III
Wychowanie jako rozwój biosu 194
1. Teoria warstwicowa rozwoju człowieka 194
2. Rozwojowe formy życiowe 203
3. Struktury rozwojowe człowieka 215
Rozdz. IV Wychowanie jako wpływ sytuacji społecznych etosu 228
1. Znaczenie środowiska w wychowaniu 228
2. Sytuacje wychowawcze 237
3. Morale sytuacji społecznych etosu 240
Rozdz. V Wychowanie jako urabianie przez działanie agosu 245
1. Zadania i funkcje wychowawców 245
2. Zasadnicze czynności wychowawcze 253
3. Współpraca wychowawcza jako warunek skuteczności działania agosu 256
Wskazówki bibliograficzne do części III
260
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl