Podstawy ZarzÄ…dzania, podstawy zarzÄ…dzania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->ludzi.Zarządzanieto realizacja określonych celów poprzez sterowanie wysiłkiem innychKierowanie w szerszym znaczeniuoznacza działania zmierzające doISTOTA I CECHY ZARZĄDZANIAspowodowania funkcjonowania innych rzeczy, zgodnego z celem tego, kto nim kieruje.Natomiast przezkierowanie w węższym znaczeniu(inaczej kierowanie ludźmi)rozumiemy działanie zmierzające do spowodowania działania innych ludzi zgodnie z celemtego, kto nimi kieruje.Zarządzanieto działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów ipowodowaniu ich realizacji w organizacjach podlegających zarządzającemu na podstawiewłasności środków produkcji lub dysponowania nimi.Zarządzanie(kierowanie) to proces planowania, organizowania, przewodzenia ikontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich celów.Zarządzanieto "wędrówka przez chaos", to konstruowanie rzeczywistości zdostępnych zarządzającemu elementów i zasobów.Elementy zarządzaniaZarządzanie organizacją(przedsiębiorstwem, szkołą szpitalem)Kierowanie ludźmi(przewodzenie)Sterowanie zasobami majątkowymi,finansowymi, informacyjnymi i innymiw celu skoordynowania przepływów towarów i informacji w skali przedsiębiorstwa orazpomiędzy przedsiębiorstwem a partnerami rynkowymi. Koncepcja ta pochodzi więc odpołączenia dwóch dziedzin : zarządzania i logistyki.Przezlogistykęrozumie się najczęściej system planowania, organizacji, realizacji ikontroli przepływu dóbr od ich zakupu, poprzez produkcję i dystrybucję do ostatecznegoklienta, w celu spełnienia wymagań rynkowych przy minimalnym zaangażowaniu środkówfinansowych.ZWIĄZKI ZARZĄDZANIA I LOGISTYKIZarządzanie logistyczneto koncepcja procesami i potencjałem przedsiębiorstwaRysunek 1: Logistyczny model przedsiębiorstwaobszary : obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapisów ,czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne, zaopatrywanie wczęści, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie,obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport, składowanie.W ujęciu syntetycznym często przedstawia się te obszary w formie tzw.logistycznego modelu przedsiębiorstwa.Menedżerowie ds. logistyki w przedsiębiorstwach odpowiadają więc przedewszystkim za : koordynację dostaw surowców i materiałów do miejsca przetwarzania,organizację obrotu magazynowego surowców, materiałów i wyrobów gotowych,gospodarkę zapasami w kierunku racjonalnego ich wykorzystania, zorganizowanie kanałówdystrybucji produktów i zapewnienie ich sprawnej dostawy do odbiorców, załatwieniewszystkich spraw związanych z dokumentacją logistyczną i rozliczeniami (listy przewozowe,dokumentacja magazynowa i celno-finansowa).Działalność związana z logistykąw przedsiębiorstwie obejmuje następująceRysunek 2: Schemat zarządzania logistycznegotakie określenia, jak tworzenie, uporządkowanie czy harmonijna całość.W późniejszych analizach przyjęto 3 znaczenia terminu organizacja, a mianowicie:-znaczenie rzeczowe, w ramach którego przez organizację rozumie się określoną całość,przedmiot, przedsiębiorstwo czy instytucję (armie, szkoły, szpitale, kościoły).-znaczenie atrybutowe, wskazujące na rozumienie organizacji jako właściwości (cechy)określonych osób, stanowisk pracy, komórek i pionów przedsiębiorstwa lub całychinstytucji.-znaczenie czynnościowe, w którym organizacja jest rozumiana jako uporządkowanyproces złożony z logicznie powiązanych faz i prowadzący do osiągnięcia założonych celów.Obecnie łączy się te trzy znaczenia w postaci tzw.systemowej definicjiorganizacji, która wskazuje, że organizacja to celowy system złożony z ludzi,wyposażenia technicznego oraz wzorów i wartości powiązanych określoną strukturą iprocesem zarządzania oraz funkcjonujący w określonym otoczeniu, którego sposóbuporządkowania polega na tym, że poszczególne części (podsystemy) współprzyczyniającysię do powodzenia całości, czyli osiągnięcia wspólnych celów.ORGANIZACJE JAKO OBIEKT ZARZĄDZANIASłowoorganizacjawywodzi się z języków starożytnych, w których wiązano z nimRysunek 3: Systemowy model organizacjiBiorąc pod uwagę cel założenia oraz podstawową funkcję organizacji możnawyróżnić organizacje:-gospodarcze (nastawione na zysk),-administracyjne (urzędy, instytucje publiczne)-militarne i paramilitarne (wojsko, policja, straż miejska),-społeczne (stowarzyszenia, partie polityczne)m-religijne (kościoły, zakony),-pozostałe (np. charytatywne).Organizacja gospodarczato taka, która prowadzi działalność gospodarczązwiązaną z wytwarzaniem produktów oraz ze świadczeniem usług, kierując się zasadąekonomiczności, a przede wszystkim dążeniem do osiągnięcia założonego zysku.Organizacje gospodarczePrzedsiębiorstwaZwiązki przedsiębiorstwdążąca do zaspokojenia potrzeb innych podmiotów życia społecznego przez wytwarzanieproduktów i/lub świadczenia usług, przy czym działalność ta jest motywowania chęciąuzyskania korzyści majątkowych i jest prowadzona samodzielnie na ryzyko właściciela.Związki przedsiębiorstwto luźne lub bardziej ścisłe połączenie dwóch lub kilkuprzedsiębiorstw, podejmowane dla osiągnięcia określonych celów gospodarczych.KryteriumWłasność przedsiębiorstwaRodzaje przedsiębiorstw-państwowe-prywatne-samorządu terytorialnego (komunalne)-spółdzielcze-mieszaneformywłasnościowe(np.państwowo-prywatne)Przemysłowe,budowlane,rolne,transportowe,usługfinansowych,pozostałychsektorówusługowych,handlowe, mieszanePrzedsiębiorstwoto jednostka (podmiot) prowadząca działalność gospodarczą,Przedmiot działalnościKryteriumForma prawnaRodzaje przedsiębiorstw1. Przedsiębiorstwo indywidualne (osobafizycznaprowadzącadziałalnośćgospodarczą).2. Spółki cywilne (prawa cywilnego)3. Spółki handlowe (prawa handlowego):a) spółki osobowe-jawna-partnerska-komandytowa-komandytowo-akcyjnab) spółki kapitałowe-z ograniczoną odpowiedzialnością-akcyjna1. Mikroprzedsiębiorstwa0-9 zatrudnionychprzychody netto ≤ 2mln Euro rocznie2. Małe przedsiębiorstwa10-49 zatrudnionych≤ 10 mln Euro rocznie3. Średnie przedsiębiorstwach50-249 zatrudnionych≤ 50 mln Euro rocznie4. Duże przedsiębiorstwa> 250 zatrudnionych> 50 mln Euro rocznieWielkość przedsiębiorstwaPrzykłady związków przedsiębiorstw :–Holding– to grupa spółek powiązanych kapitałowo w taki sposób, że jedna spółkazwana spółką matką jest właścicielem akcji lub udziałowców drugiej spółki, zwanejspółką córką, Posiadając pakiet kontrolny udziałowców lub akcji może wpływać nadecyzje ekonomiczne, personalne, organizacyjne i inne podejmowane przez spółkęzależną (córkę).–Koncern– to związek przedsiębiorstw, gdzie właścicielem kilku przedsiębiorstw jest1 właściciel, spółka naczelna należy do 1 właściciela. Koncern jest silnym związkiemwe współpracy.–Konsorcjum– ma wyznaczony okres trwania, zawierane po to, by pozyskać dużezamówienie, przedsięwzięcie, podczas gdy mała firma nie byłaby w stanie tegozrobić. Po zakończeniu inwestycji konsorcjum się rozwiązuje.–Joins Ventures– spółka z udziałem kapitału zagranicznego, tworzona po to, bywejść na nowy rynek. Dziś to forma dość powszechna, nie trzeba rozpoznawaćrynku, wystarczy osoba na miejscu.–Franchising– właściciel marki (dawca franczyzowy) zezwala innymprzedsiębiorcom na sprzedaż swoich produktów pod swoją marką za określonąopłatą. Np. sieć Mc Donald's (udostępnianie marki, receptur, układuarchitektonicznego).–Alians strategiczny– związek przedsiębiorstw zawierany pomiędzydotychczasowymi konkurentami, w celu prowadzenia wspólnej strategii czy politykina rynku. Podpisywanie zobowiązania następuje na wiele lat.Korzyści z zawierania związków :1. Większy potencjał i możliwości działania na rynku.2. Większe korzyści pozyskania kapitału, środków finansowych.3. Możliwość wymiany technologii i innych zasobów (kadry pracowniczej).4. Korzystne rozłożenie ryzyka i skutki rozłożenia odpowiedzialności.Słabe strony :1. Indywidualne interesy partnerów.2. Konflikty z korzystania wspólnych wartości.3. Pewna utrata samodzielności i niezależności.4. Bariery wyjścia z związku.pomiędzy rzeczywiście osiągniętym wynikiem działania a wynikiem maksymalnym, który wdanej sytuacji teoretycznie można osiągnąć.∑ wymiernych i niewymiernych efektów osiągniętychprzez kierowaną jednostkę organizacyjnąSprawność zarządzania =∑ wymiernych i niewymiernych efektów działaniamożliwych do osiągnięcia przez tę jednostkę przyoptymalnym układzie warunków działaniaSPRAWNOŚĆ ZARZĄDZANIASprawność działaniapracownika lub zespołu pracowniczego to stosunekSprawność zarządzania można także oceniać na podstawie tzw. cech (walorów) sprawnegodziałania. Do podstawowych spośród nich należy zaliczyć : skuteczność, ekonomiczność(efektywność), dokładność i jakość oraz społeczną korzystność zarządzania.Drugą ważną cechą skutecznego zarządzania – obok właściwego określenia celów,jest zapewnienie ich realizacji.Rysunek 4: Proces skutecznego zarządzaniapomiędzy uzyskanymi efektami (wynikami) działania organizacji a kosztami (zasobami)poniesionymi dla ich osiągnięcia.Zarządzanie jest ekonomiczne, jeśli stosunek wyników osiągniętych przez kierowanąW>1jednostkę do kosztów ich osiągnięcia jest >1 .KZwiększenie ekonomiczności zarządzania jest jednym z ważnych zadań kadry kierowniczej.Ekonomiczność(efektywność) zarządzania ocenia się jako relację (stosunek)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]