polish-017-Newsletter, ►Midrasz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tzivia
From:
Shavei Israel [tzivia@shavei.org]
Sent:
11:10
2009
רבמבונ
יעיבר
וי
To:
tzivia@shavei.org
Subject:
KORZENIE NO.17
KORZENIE
NO. 17
Kislew 5769 | Listopad 09
List do
Przewodniczacego
Agencji
Zydowskiej
Natana
Szaranskiego
Michael Freund
Konfrontacja
pomiedzy sila i
rozumen
Rabin Eliahu Birnbaum
SHABBAT
Dobra zima?
Tzivia Kusminsky
Liszma i SzeLo
Liszma
Rabin Boaz Pash
SHALOM!
SHAVEI ISRAEL
List do Przewodniczacego Agencji Zydowskiej Natana
Szaranskiego
Michael Freund
Kilka miesiecy temu Zydowska Agencja otrzymala blogoslawienstwo w postaci
powolania na pozycje swego przewodniczacego niezwykla osobe, bohaterskiego
dysydenta z czas
w bylego Zwiazku Radzieckiego, Natana Szaranskiego.
Wyb
r ten inspiruje do tego stopnia, ze pozwala niemalze odnowic zaufanie do
starzejacych sie i wymecza lych instytucji, zaufanie do ich zdolnosci
rewitalizacyjnych, do odnowienia ich energii. Z jednej strony zapalony aktywista aliji,
z drugiej doswiadczony polityk, Szaranski laczy w sobie serce opozycjonisty z glowa
administratora. Wlasnie taka mieszanka potrzebna jest w celu zaaplikowania nowego
wigoru i porzadku tej dostojnej instytucji, odpowiedzialnej za sprowadzanie Zyd
w do
Izraela.
Organizacja Shavei Israel
King George 58, 4to piso
Heichal Shlomo
Jerusalem 94262,
Israel
Tel: +972-2-625-6230.
Fax: +972-2-625-6233.
Nowy Przewodniczacy ma z pewnoscia duzo pracy przed soba. Rezultatem kryzys
finansowego z Stanach Zjednoczonych byla zmiana filantropijnych priorytet
w w
obrebie zydowskiej spolecznosci, od pewnego czasu, juz przed uderzeniem recesji,
coraz bardziej nakierowanych lokalnie.
Syjonistyczne racje staly sie ponadto mniej popularne, w wyniku politycznych i
dyplomatycznych atak
w na panstwo zydowskie, prowadzonych w pewnych kregach
1
18
poza granicami Izraela.
Jednak byc moze najwieksze wyzwanie dla Szaranskiego zwiazane jest z sednem
tego, czym jest Agencja: sprowadzeniem do Izraela Zyd
w, w czasach oslabionego
zainteresowania alija.
Gdybym pracowal dla Zydowskiej Agencji i bylbym wystarczajaco smialy, by mu cos
doradzic, wyslalbym Szaranskiemu taki oto list:
Panie Przewodniczacy,
Odwiedz nasza nowa strone
internetowa
www.shavei.org
W ostatnim czasie, spod stosu nagl
wk
w regularnie nas oblegajacych, dostrzec
mozna bylo maly element, zaslugujacy na duzo wiecej naszej uwagi.
Wedlug danych opracowanych przez naszych przyjaci
l z Ministerstwa Absorpcji
Imigrant
w, spowolnienie aliji, trwajace juz od dekady, niestety nadal kontynuuje sie
w szybkim tempie.
Contact us:
tzivia@shavei.org
W istocie, jezeli sadzil Pan, ze to przemysl wydawniczy znajduje sie obecnie w fazie
stromego spadku, powinien Pan zobaczyc najnowsze dane dotyczace zydowskiej
imigracji.
Przewodniczacy:
Michael Freund
Statystyki Ministerstwa pokazuja, ze w ciagu pierwszych dziewieciu miesiecy tego
roku, w por
wnaniu do 2008 r. tempo aliji spadlo, a jak Pan na pewno wie, sam rok
2008 daleki byl od najlepszego roku z historii Powrotu do Syjonu.
Rabin:
Eliahu Birnbaum
Pomiedzy pierwszym stycznia a trzydziestym wrzesnia 2009 jedynie 11.939 Zyd
w
przeprowadzilo sie do Izraela z Diaspory. Jesli obecne tempo utrzyma sie, calosciowa
liczba na ten rok moze zamknac sie w 15.000, co stanowi mniejsza liczbe os
b, od
tych, kt
rzy sadza ze amerykanski prezydent zasluguje na Pokojowa Nagrode Nobla.
ViceDyrektor:
Edith Blaustein
Redaktorka wydania:
Tzivia Kusminsky
Jesli spojrzymy na owe dane z pewnej historycznej perspektywy, obraz wygladac
bedzie jeszcze bardziej ponuro. Wezmy przyklad, dziesiec lat temu, w roku 1999, do
Izraela przeprowadzilo sie 76.766 Zyd
w. Oznacza to, ze od tamtego czasu nastapil
80 procentowy spadek.
Tlumaczyla:
Daniela Malec
Gdyby tempo imigracji mialoby stanowic portfel inwestycyjny firmy, juz dawno temu
trzeba by zwolnic jej kierownictwo.
Oczywistym jest, ze nalezy uczynic cos dramatycznego by zmienic te sytuacje.
Podobnie jak uwaza sie, ze wielkie banki amerykanskie sa zbyt wazne na to by upasc,
to samo mozemy powiedziec o aliji. Izrael musi wdrozyc system dofinansowania, tak
jak zrobily to amerykanskie Rezerwy Federalne.
Dlatego tez proponuje, by podjac wysilki w celu utworzenia áPakietu Syjonistycznej
ZachetyÑ, kt
ry wykorzysta odpowiednie rzadowe i prywatne zr
dla na rzecz
rozpalenia na nowo Syjonistycznej rewolucji.
Pierwsza rzecza, jaka musimy zrobic, jest jak sadze, podjecie szeregu tw
rczych
krok
w, podkreslajacych waznosc aliji jako kluczowego elementu skladajacego sie na
izraelska misje narodowa.
W ramach tych krok
w zaadoptowac mozna niekt
re pomyslowe idee przedstawione
przez pewnego irytujacego felietoniste Jerusalem Post Î jego imie to Michael Freund,
czy tez Freund, cos w tym rodzaju.
Zaproponowal on, w kazdym razie, kilka idei wartych realizacji. Pierwsza z nich jest
2
otwarcie Narodowego Muzeum Aliji, kt
re przedstawiac by mialo niezwykla historie
Zgromadzenia Wygnanych. Muzeum to mogloby miescic sie w centrali Zydowskiej
Agencji, w samym sercu Jerozolimy, na ulicy King George. Alez niosloby to
przeslanie!
Nastepna sugestia, uczyniona przez felietoniste okularnika jest: zainicjowanie
obchod
w Narodowego Dnia Aliji, pelnej pompy i uroczystosci, w celu uswiadomienia
spoleczenstwu izraelskiemu, jaka wartosc posiada alija.
Przy okazji owego dnia, wreczac by mozna coroczna nagrode áImigranta RokuÑ,
honorujaca owe dzielne dusze, kt
re uczynily Izrael swym domem i kt
re na sw
j
spos
b przyczynily sie do uczynienia Izrael lepszym miejscem.
Corocznie, ponadto, powinno organizowac sie Narodowa Konferencje na temat Aliji,
na kt
ra sprowadzano by wszystkie prywatne i publiczne organizacje, zajmujace sie
tym tematem i kt
ra inicjowalaby nie majaca konca narodowa dyskusje w tej sprawie.
Wszystkie powyzej wspomniane inicjatywy przywr
cilyby aliji jej nalezne miejsce Î w
sercu narodowego planu.
Ten czlowiek Î Freund Î mial jeszcze jeden ciekawy pomysl, kt
ry, uwazam,
powinnismy rozwazyc.
Twierdzi on, ze jesli zalezy nam na poprawieniu statystyk aliji, powinnismy otworzyc
jej drzwi dla tysiecy ázaginionych Zyd
wÑ z calego swiata, poszukujacych powrotu do
Izraela i zydowskiego narodu.
W ramach áZaginionych Zyd
wÑ wchodza: 7.000 Bnei Menaszy z p
lnocno-wschodnich
Indii, potomk
w zaginionego plemienia Izraela; 15.000 Zyd
w Subotnik
w z Rosji,
kt
rych przodkowie przeszli na judaizm kilka wiek
w temu; i pozostale 8.000 Falaszy
Mura w Etiopii.
Mamy tu od razu 30.000 os
b, kt
re chca przyjechac do Izraela juz teraz. To dwa
razy wiecej niz liczba imigrant
w przewidzianych na ten rok.
W czasie, kiedy tempo aliji nieustannie maleje, co bardziej logicznego i bardziej
syjonistycznego moglibysmy zrobic, jak otworzyc nasze kolektywne drzwi i wpuscic
ich wszystkich?
Oczywiscie, istnieja na tej drodze r
zne przeszkody do pokonania a nasza oslawiona
biurokracja tego nie ulatwi.
Ale Pan, bardziej niz ktokolwiek inny, Przewodniczacy Szaranski, zademonstrowal
nam, ze gdy chodzi o robienie aliji, nie istnieje przeszkoda, kt
rej nie mozna pokonac.
aby przeczytac caly artykul, kliknij tutaj
Konfrontacja pomiedzy sila i rozumem
Rabin Eliahu Birnbaum
Centralnymi postaciami parszy na ten tydzien sa bliznieta Esaw i Jakow. Przez cale
ich zycie relacja miedzy nimi ma charakter konfliktowy: walka rozpoczyna sie juz w
lonie, po wielu r
znych starciach, jak widzimy pod koniec obecnej parszy, Jakow
ucieka od Esawa obawiajac sie jego zemsty.
Jakow i Esaw symbolizuja dwie formy zycia narodu Izraela, czasem wystepujace
3
jednoczesnie, obok siebie, a czasem jedna po drugiej. Jak mozemy zrozumiec relacje
obu braci,to ze jeden z nich byl ulubiencem ojca a drugi ulubiencem matki? Pojmiemy
to wtedy, kiedy spojrzymy na kazdego z braci jako na przedstawiciela r
znych
oczekiwan od narodu Izraela, oczekiwan, jakie narodzily sie wlasnie od Jakowa i
Esawa.
Icchak to czlowiek prowadzacy osiadly tryb zycia, charakteryzuje sie bierna postawa.
Sila i moc decydowania Esawa oszalamiaja go i sprawiaja, ze postrzega on Esawa
jako zabezpieczenie dla swej przyszlosci. W przeciwienstwie do swego meza, Rywka
dostrzega, ze to intelektualne zdolnosci Jakowa beda wybitnie znaczace dla
przyszlosci Izraela.
Przygladajac sie osobowosciom dw
ch braci, zauwazymy jak bardzo sa one w
stosunku do siebie komplementarne. Ich podejscia do r
znych spraw odpowiadaja
r
znym potrzebom; nie kazdy bodziec podsuniety nam przez rzeczywistosc wywoluje
taka sama reakcje.
Dlatego wlasnie, w czasie Szoa, ujawnila sie osobowosc Esawa, podczas gdy w
czasach uczelni Jawne i jej chachamim, podejscie utozsamione z Jakowem.
Mozemy zrozumiec napiecie, z jakim zmagali sie Icchak i Rywka, podczas
decydowania o tym, kt
re z dzieci otrzyma blogoslawienstwo, powiazane z
dylematem:, kt
ry z braci lepiej uposazony jest do bycia liderem Izraela. Icchak
sadzil, ze lepszym kandydatem jest wojownik o sile fizycznej zdolnej obronic swe idee
i zabezpieczyc swa rodzine, Rywka uwazala natomiast, ze swiat oparty jest na ideach.
Ci, kt
rzy kontroluja idee: filozofowie, intelektualisci, mysliciele - wplywaja na swiat
w kt
rym zyjemy.
Kiedy Icchak chce przekazac blogoslawienstwo pierwszego syna, kiedy Jakow udaje
swego brata, widzimy synteze dw
ch braci, dotad áprzeciwstawnychÑ sobie. áRece sa
od EsawaÑ, m
wi Icchak, a potem dodaje: áa glos od JakowaÑ. Nie jestesmy w stanie
skutecznie odpowiedziec na wyzwania surowych struktur, jak nie poprzez synteze
pozornych przeciwienstw.
Rozdzielenie tworzy dychotomie, konfrontacje, przemoc i fanatyzm. Konieczne jest by
znalezc harmonie i r
wnowage pomiedzy tymi dwiema koncepcjami i osobami. áRece
EsawaÑ musza wsp
listniec wraz z áglosem JakowaÑ.
W r
znych sytuacjach, jak dzieje sie na przyklad w panstwie Izrael, konieczne jest by
polaczyc ábronÑ wojownika i áglosÑ medrca, tak by znalezc najbardziej odpowiednia
droge odpowiedzenia na rzeczywistosc.
aby przeczytac caly artykul, kliknij tutaj
Dobra zima?
Tzivia Kusminsky
Izrael to pierwsze miejsce, w kt
rym uslyszalam blogoslawienstwo Ðdobrej zimyÑ. Po
zakonczeniu okresu Wielkich Swiat, uwienczonego Simchat Tora, ludzie zwyczajowo
blogoslawia innych slowami ájoref towÑ (dobrej zimy).
Musze przyznac, ze kiedy uslyszalam owe slowa po raz pierwszy bylam szczerze
zaskoczona. Po pierwsze- dlaczego tylko zimy? A dobrego lata, wiosny, dobrej
jesieni? Dlaczego nie blogoslawi sie r
wniez innych p
r roku? Po drugi- dlaczego
blogoslawienstwo to jest wypowiadane dopiero po zakonczeniu chagim? (swiat) Na
czym polega wyjatkowosc zimy, ze trzeba ja blogoslawic? Co to dla nas oznacza?
4
Przede wszystkim wazne jest by wyjasnic przy tej okazji, ze podczas Simchat Tora,
ostatniego swieta miesiaca Tiszrei, wspominany jest deszcz. Mimo, ze zaczynamy
prosic o deszcz dopiero od si
dmego dnia miesiaca Jeszwan (nie wczesniej Î tak by
ci, kt
rzy podr
zuja do Jerozolimy na swieta mieli czas wr
cic do domu), w czasie
Simchat Tora wspominamy deszcz. W momencie, w kt
rym opuszczamy suke,
wracamy do naszego domu, ziemia rozpoczyna przygotowania na przyjecie
pierwszych kropel deszczu w tym roku, na mile przyjecie zimna.
Ci z was, kt
rzy byli w Izraelu, wiedza ze podr
z lokalnym autobusem to wyjatkowe
doswiadczenie Î wszyscy podlaczaja sie do rozm
w innych, z pasja bronia
przer
znych punkt
w widzenia. Podczas jednej z tych ciekawych podr
zy starsza
kobieta glosno rozmawiala z kierowca, uskarzajac sie na Mosze Rabejnu, za to, ze
oszukal nas i zamiast dac nam zieme mlekiem i miodem plynacej dal nam to trudne
miejsce. Dlaczego nie dal nam Szwajcarii? zapytala.
Kobieta ta prawdopodobnie nie wiedziala jednak, ze Haszem obiecal nam ziemie
pelna blogoslawienstw, pod warunkiem, ze spelnimy Jego wole, jesli bedziemy
szanowac Jego Tore, bedziemy jednoscia i bedziemy szanowac siebie nawzajem
pomimo trudnosci.
Nasi chachamim twierdza, ze zr
dlo blogoslawienstwa dla calego swiata zalezy od
ziemi Izraela i wlasnie dlatego, nawet Zydzi mieszkajacy poza Izraelem, prosza o
deszcz zgodnie z porami roku Izraela. Jesli chca by inne ziemie byly blogoslawione,
musza sprawic, ze blogoslawienstwo splynie najpierw na Izrael.
Opowiem wam jeszcze inna ciekawa historie ukazujaca zwiazek pomiedzy narodem
Izraela (am Israel) a Kadosz Baruch Hu poprzez zime i deszcz, kt
ra uslyszalam od
pewnego izraelskiego rabina, opowiadajacego te opowiesc swoim uczniom. Pewnego
razu, podczas bardzo suchego roku, rabin ten jechal przez miasto taks
wka.
Taks
wkarz Î z kucykiem na glowie i kolczykami w uszach nie wygladal na pierwszy
rzut oka na religijnego. Kierowca wlaczyl radio, z kt
rego poplynely wiadomosci,
miedzy innymi ta, o podpisaniu umowy z Turcja na temat dostarczania do Izraela
wody. Rabin skomentowal te informacje slowami: áok, rozwiazalismy problemÑ. Po
uslyszeniu tych sl
w kierowca odwr
cil sie do rabina i powiedzial: ámyslisz, ze
problemem jest woda lecaca z kranu? Ja chce zobaczyc wode splywajaca z nieba!Ñ.
Niereligijny kierowca taks
wki dal rabinowi lekcje wiary, kt
rej nie otrzymalby nawet
w najlepszych jesziwach. Najwazniejsze jest, by widziec wode spadajaca z nieba jako
blogoslawienstwo, wiedziec, ze Haszem jest z nami i ze nasze dzialania sa dobre w
jego oczach.
Zima jest tez okresem introspekcji, kazda jednostka, zmuszona przez klimat, udaje
sie do swego domu, spotyka z rodzina i poniewaz noc trwa dluzej, ma dla siebie
wiecej czasu na samo- sprawdzenie. Czy podazam dobra droga? Jakiego rodzaju
osoba jestem? W jaki spos
b moge poprawic moja awodat Haszem (spos
b sluzenia
Haszem)?
Kabalisci twierdza, ze zimowe studiowanie Tory ma specjalna wartosc, dlatego tez
zima odbywa sie wiele dodatkowych lekcji, przygotowanych specjalnie na te pore
roku.
W parszy Noach, kt
ra czytalismy przed paroma tygodniami, Tora opowiada nam o
tym, jak Noach wychodzi z arki: áBeda zatem istnialy, jak dlugo trwac bedzie ziemia:
siew i zniwo, mr
z i upal, lato i zima, dzien i nocÑ. Raszi komentuje
w werset:
áOznacza to, ze w czasach normalnego rozwoju swiata zima jest r
wnie potrzebna jak
lato, zimno jest r
wnie dobre jak cieplo. Mimo, ze czasem zimne i deszczowe dni sa
dla nas trudniejsze, swiat ich potrzebuje i sa one dla niego blogoslawienstwem.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]