Polski e konsument typologia zachowania poleko, e

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->IDŹ DO:SpistreściPrzykładowy rozdziałPolski e-konsument—typologia, zachowaniaAutorzy:Magdalena Jaciow, Robert WolnyISBN: 978-83-246-3402-6Format: 180×235, stron: 192KATALOG KSIĄŻEK:KatalogonlineBestselleryNowe książkiZapowiedziCENNIK I INFORMACJE:Zamówinformacjeo nowościachZamów cennikE-commercew Polsce ma bardzo duże perspektywy rozwoju. Wynika to przede wszystkimze zmian przyzwyczajeń klientów, dla których zakupy w sieci przestały być „egzotyczną nowością”,stając się jedną z opcji rozważanych przy zakupie niektórych produktów lub usług.Świadome budowanie relacji z klientem staje się priorytetem dla przedsiębiorstw działającychw sieci. Podstawą budowy trwałych relacji z klientem jest znajomość potrzeb, preferencji,motywów zachowań i decyzji e-konsumenta.Wiedza na temat typów polskich e-konsumentów — ich cech i zachowań — ma istotneznaczenie dla przedsiębiorstw, które tworzą koncepcję strategii marketingowej oraz poszukująkierunków rozwoju swoich produktów i marek.W książce znajdziesz odpowiedzi na pytania:• 1.KIM JEST e-konsument?Poznasz profil demograficzno-psychograficznyużytkowników internetu dokonujących zakupów w sieci.• 2.CO KUPUJE e-konsument?Dowiesz się, jaka jest struktura asortymentowa koszykazakupów.• 3.DLACZEGO KUPUJE w internecie?Poznasz motywy dokonywania zakupów w sieci.• 4.JAK KUPUJE?Dowiesz się, w jaki sposób i z jakich źródeł e-konsumenci gromadząinformacje o ofercie, co determinuje wybór produktu bądź usługi, jak płacą za produkt,jak zamawiają i odbierają kupiony produkt.• 5.GDZIE KUPUJE?W sklepie internetowym czy na aukcji? Czym kieruje się, wybierającmiejsce zakupu?Wyniki badań autorów pozwoliły stworzyć „fotografię” e-konsumenta oraz jego „koszykazakupów”.CZYTELNIA:FragmentyksiążekonlineDo koszykaDo przechowalniNowośćPromocjaOnepress.pl Helion SAul. Kościuszki 1c44-100 Gliwicetel. 32 230 98 63e-mail:onepress@onepress.plredakcja:redakcjawww@onepress.plinformacje:o księgarni onepress.plJeśli jesteś przedstawicielem przedsiębiorstwa sprzedającego swoje produkty i usługiw internecie, książka ta dostarczy informacji, które pomogą Ci zorganizować sprzedaż,sformułować ofertę asortymentową, budować relacje z klientem.Spis tre ciSpis tre ciWprowadzenie .................................................................................... 5Rozdziaã 1. Jak definiowa polskiego e-konsumenta?— dylematy terminologiczne.............................................................. 91. E-konsument i jego zachowania nabywcze............................................................................. 102. Uwarunkowania zachowañ nabywczych e-konsumenta ......................................................... 17Rozdziaã 2. Jak bada polskiego e-konsumenta?— dylematy metodologiczne .............................................................271. �½ródïa informacji o e-konsumencie........................................................................................ 282. Metody i techniki badania e-konsumenta .............................................................................. 403. Zaïo enia metodologiczne badania polskiego e-konsumenta ................................................ 48Rozdziaã 3. Jaki jest polski e-konsument?— dylematy poznawcze ...................................................................571. Portret demograficzny, spoïeczno-zawodowy i ekonomiczny polskiego e-konsumenta ........ 582. Portret psychologiczny polskiego e-konsumenta.................................................................... 653. Czas wolny polskiego e-konsumenta...................................................................................... 784. Internet w yciu polskiego e-konsumenta .............................................................................. 96Rozdziaã 4. Jak kupuje polski e-konsument?— dylematy poznawcze ................................................................. 1071. Struktura asortymentowa koszyka zakupów polskiego e-konsumenta ................................ 1082. Motywy dokonywania zakupów w sieci ................................................................................ 1123. �½ródïa informacji o ofercie produktowej w sieci.................................................................. 1164. Determinanty wyboru produktów ........................................................................................ 1325. Miejsca i warunki zakupów w sieci....................................................................................... 144Rozdziaã 5. Jak wykorzysta wiedz o polskim e-konsumencie?— dylematy aplikacyjne................................................................. 1671. Typy polskiego e-konsumenta .............................................................................................. 1672. Wytyczne do dziaïañ marketingowych w handlu elektronicznym ........................................ 178Bibliografia ..................................................................................... 187Jak kupuje polski e-konsument?R O Z D Z I A â4 .Jak kupuje polski e-konsument?— dylematy poznawczePieniÈdzeszczÚ cia nie dajÈ, dopiero zakupy! Jak pokazujÈ wyniki badañ, ta stara maksymasprawdza siÚ do dzi . Chocia wiÚkszo Ê badanych oszczÚdza pieniÈdze1, to jednak wielu lubije wydawaÊ, a e-konsumenci bardzo chÚtnie w Internecie. Co kupujÈ e-konsumenci w sieci?Jak czÚsto e-konsumenci kupujÈ w sieci? Od kiedy kupujÈ w sieci?Ponad 90% badanych e-konsumentów w 2010 roku dokonaïo zakupów w Internecie. Zaku-pów online dokonywaïy zarówno kobiety, jak i mÚ czy ni (z niewielkÈ przewagÈ mÚ czyzn)oraz osoby do 24 lat, jak i powy ej 25 lat (z przewagÈ mïodszych) — tabela 4.1.Tabela 4.1.Zakupy w Internecie w 2010 roku wedïug pïci i wieku e-konsumentów (w procentach)Respondenci wedãugWyszczególnienieOgóãemkobietyE-konsumenci, którzy dokonali zakupu onlineE-konsumenci, którzy nie dokonali zakupu online94,55,593,36,7pãcimczy ni95,74,3wiekudo 24 lat93,76,325 i wi cej95,05,0Jak wynika z badañ, e-konsumenci majÈ dobrÈ pamiÚÊ, poniewa tylko niewielu z nich nie pamiÚta,kiedy dokonaïo pierwszych zakupów przez Internet. Niemal co czwarty badany jest dojrzaïymnabywcÈ w sieci — zakupów online dokonuje ju od 5 – 10 lat. SÈ to czÚ ciej mÚ czy ni orazosoby do 24 lat. Niemal poïowa badanych deklaruje kupowanie w sieci od 2 do 5 lat. Tutaj z koleiprzewa ajÈ kobiety oraz osoby do 24 lat. Niemal co dziesiÈty badany pierwszych zakupóww Internecie dokonaï nie wcze niej ni w 2008 roku (a byïy to czÚ ciej kobiety), i niemal tyle sa-mo w 2009 i 2010 roku. Du y odsetek tzw. nowych konsumentów wiadczy o wysokiej dynamicewzrostu sprzeda y w sieci. Swoich pierwszych zakupów w ostatnim roku dokonywaïy czÚ ciejosoby do 24. roku ycia.1Zobacz rozdziaï 3., pkt. 2.108POLSKI E-KONSUMENT — TYPOLOGIA, ZACHOWANIANie bÚdzie zaskoczeniem równie fakt, e bardziej do wiadczeni w kupowaniu w sieci sÈmÚ czy ni. Zdecydowanie czÚ ciej ni kobiety deklarowali, e pierwszych zakupów online do-konali jeszcze w latach 90. (tabela 4.2).Tabela 4.2.Pierwsze zakupy zrealizowane przez Internet wedïug pïci i wieku e-konsumentów (w procentach)Respondenci wedãugWyszczególnienieOgóãemkobietyW ci gu ostatnich 6 miesi cy�½ – 1 rok temu1 – 2 lata temu2 – 5 lat temu5 – 10 lat temuPonad 10 lat temuNie pami tam8,13,68,545,627,92,43,98,04,09,948,624,11,53,9pãcimczy ni8,13,17,142,731,73,34,0wiekudo 24 lat10,03,510,848,122,51,43,725 i wi cej6,93,67,244,131,23,04,1BadajÈc zachowania nabywcze konsumentów w Internecie, nie sposób wyzbyÊ siÚ pokusy po-równañ czÚstotliwo ci takich zakupów z zakupami tradycyjnymi. Czy sam fakt daty pierwszychzakupów w Internecie wiadczy o swobodzie i wygodzie takich zakupów, a co za tym idzieo skïonno ci e-konsumentów do coraz czÚstszego kupowania w sieci? Zdecydowanie nie! Prawie¾ e-konsumentów kupuje w sieci od co najmniej 2008 roku, ale niemal poïowa nie robi tegoczÚ ciej ni kilka razy w roku. Trudno w tym miejscu o jednoznacznÈ ocenÚ i wniosek, eskoro nie kupujÈ zbyt czÚsto, to sÈ to tylko zakupy sporadyczne (mo e nawet przypadkowe),a wiÚc czÚ ciej muszÈ dokonywaÊ zakupów tradycyjnych. Problem ten jest bardziej zïo ony,bo na czÚstotliwo Ê zakupów wpïywa na pewno przedmiot zakupu, a porównanie dokonywaniazakupów w sposób tradycyjny oraz w Internecie bÚdzie omówione w dalszej czÚ ci rozdziaïu.Znaczna czÚ Ê e-konsumentów dokonuje jednak zakupów w sieci czÚ ciej ni kilka razy w roku— niemal co piÈty raz w miesiÈcu, a co czwarty kilka razy w tygodniu. CzÚ ciej zakupów do-konujÈ mÚ czy ni oraz e-konsumenci powy ej 25. roku ycia (tabela 4.3).1. Struktura asortymentowa koszyka zakupówpolskiego e-konsumentaW Internecie mo na kupiÊ wszystko, ale jakie produkty kupujÈ w Internecie e-konsumenci?Z badañ wynika, e nie ma produktów, które jednoznacznie dominowaïyby w zakupach e-konsu-mentów. Niemal co dziesiÈty e-konsument deklarowaï, e w zakupach, jakich dokonaï ostatnio, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl