Porownanie 3820 a 561, CZAS PRACY KIEROWCY, ZAŚWIADCZENIE O DNIACH WOLNYCH

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ROZPORZĄDZENIE NR
3820/85
ROZPORZĄDZENIE NR
561/2006
Zakres terytorialny:
Rozporządzenie ma zastosowanie do przewozów
drogowych, w obrębie Wspólnoty.
Zakres terytorialny:
Rozporządzenie stosuje się, niezależnie od kraju
rejestracji pojazdu, do przewozu drogowego
wykonywanego:
a) wyłącznie na terytorium Wspólnoty; oraz
b)pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami
będącymi stronami umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym.
AETR:
do międzynarodowego transportu drogowego
wykonywanego w części poza obszarami określonymi
powyżej, do:
a) pojazdów zarejestrowanych we
Wspólnocie lub w państwach będących
stronami AETR,
na całej trasie
;
b) pojazdów zarejestrowanych w państwie
trzecim, niebędącym stroną AETR, tylko w
odniesieniu do
części trasy
znajdującej się na
terytorium Wspólnoty lub państw
będących stronami AETR.
AETR:
-
do i/lub z państw trzecich, będących stroną
układu, albo w tranzycie przez te kraje, dla
całej podróży w trakcie, której takie operacje są
wykonywane przez pojazdy zarejestrowane w
Państwie Członkowskim lub w jednym ze
wspomnianych państw trzecich;
-
do i/lub z państwa trzeciego, nie będącego
stroną układu, w przypadku jakiejkolwiek
podróży odbywanej w obrębie Wspólnoty,
gdzie takie operacje są wykonywane przez
pojazdy zarejestrowane w jednym z tych
krajów.
Wyłączenia obligatoryjne:
Rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozów
dokonywanych:
Wyłączenia obligatoryjne:
Rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu
drogowego:
1.
pojazdami używanymi do przewozu osób w
ramach przewozów regularnych, których trasa nie
przekracza 50 km;
2.
pojazdami o dopuszczalnej maksymalnej
prędkości nie przekraczającej 40 km/h;
3.
pojazdami będącymi własnością sił zbrojnych,
służb obrony cywilnej, straży pożarnej i sił
odpowiedzialnych za utrzymanie porządku
publicznego, lub wynajmowanych przez nie bez
kierowcy, gdy przewóz wykonywany jest w
związku z zadaniami powierzonymi tym służbom
i pozostaje pod ich kontrolą;
4.
pojazdami używanymi w razie wypadków lub do
prowadzenia działań ratunkowych, w tym
pojazdami używanymi w niezarobkowym
przewozie pomocy humanitarnej;
5.
pojazdami specjalistycznymi używanymi do
celów medycznych;
6.
pojazdami specjalistycznymi pomocy drogowej
poruszającymi się w promieniu 100 km od swej
bazy;
7.
pojazdami poddawanymi próbom drogowym do
celów rozwoju technicznego lub w ramach
napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi
lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze
dopuszczone do ruchu;
8.
pojazdami lub zespołami pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 7,5 ton używanymi do
niezarobkowego przewozu rzeczy;
9.
pojazdami użytkowymi o statusie pojazdów
1
. pojazdami przeznaczonymi do przewozu
rzeczy, gdy dozwolona maksymalna masa pojazdu,
łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza
3,5 ton;
2. pojazdami przeznaczonymi do przewozu
osób, które ze względu na typ konstrukcyjny i
wyposażenie nadają się do przewozu najwyżej
dziewięciu osób łącznie z kierowcą i są do tego
przeznaczone;
3. pojazdami przeznaczonymi do przewozu
osób wykonywanego w ramach usług regularnych,
których droga przebiegu przekracza 50 km;
4. pojazdami których maksymalna
dopuszczalna prędkości nie przekracza 30 kilometrów
na godzinę;
5. pojazdami przeznaczonymi lub
podlegającymi kontroli służb zbrojnych, służb obrony
cywilnej, służb przeciwpożarowych i sił
odpowiedzialnych
za
utrzymanie
porządku
publicznego;
6. pojazdami przeznaczonymi dla usług
kanalizacyjnych, ochrony przeciwpowodziowej,
wodociągowych, gazowniczych i energetycznych,
zarządów dróg, usług oczyszczania, telegraficznych,
przewozu artykułów pocztowych, transmisji radiowej,
usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem
nadajników lub odbiorników radiowych lub
telewizyjnych;
7. pojazdami używanymi w stanach
nadzwyczajnych lub przeznaczonymi do zadań
ratownictwa;
8.
pojazdami
zabytkowych zgodnie z przepisami Państwa
Członkowskiego, w których są użytkowane,
wykorzystywanymi
przeznaczonymi do zadań medycznych;
9. pojazdami przewożącymi wyposażenie
cyrkowe i wesołych miasteczek;
10. wyspecjalizowanymi pojazdami pomocy
technicznej;
11. pojazdami przechodzącymi próby drogowe w
celu ulepszeń technicznych, naprawczych lub
utrzymania oraz pojazdami nowymi bądź
przebudowanymi, które jeszcze nie weszły do ruchu;
12. pojazdami używanymi do niehandlowych
przewozów w celach prywatnych;
13. pojazdami używanymi do odbioru mleka w
gospodarstwach rolnych lub odwożące do tych
gospodarstw pojemniki na mleko bądź produkty
mleczne przeznaczone do karmienia bydła.
do
niezarobkowych
przewozów osób lub rzeczy.
Wyłączenia fakultatywne (art. 29 UCPK):
Wyłączenia fakultatywne:
1.
pojazdami będącymi własnością organów
publicznych, lub wynajmowanymi przez nie bez
kierowcy, w celu wykonywania przewozów
drogowych, które nie stanowią konkurencji dla
prywatnych przedsiębiorstw transportowych;
2.
pojazdami używanymi lub wynajmowanymi bez
kierowcy przez przedsiębiorstwa rolnicze,
ogrodnicze, leśne, gospodarstwa rolne lub
rybackie do przewozu rzeczy w ramach własnej
działalności gospodarcze w promieniu do 100 km
od bazy przedsiębiorstwa ;
3.
ciągnikami rolniczymi i leśnymi używanymi w
działalności rolniczej lub leśnej, w promieniu do
100 km od bazy przedsiębiorstwa, które jest
właścicielem lub użytkownikiem takiego pojazdu;
4.
pojazdami lub zespołami pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 7,5 tony, używanymi:
— przez operatorów świadczących usługi
powszechne określone w art. 2 ust. 13 dyrektywy
97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych
zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług
pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości
usług (
1
) do dostarczania przesyłek w ramach
usług powszechnych, lub
— do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń
do użytku kierowcy w trakcie pracy.
Pojazdy takie są używane wyłącznie w promieniu 50
km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem że
prowadzenie takich pojazdów nie stanowi głównego
zajęcia kierowcy;
5.
pojazdami poruszającymi się wyłącznie po
wyspach powierzchni nieprzekraczającej 2 300
km
2
w strefach, które nie są połączone z resztą
terytorium kraju mostem, brodem, lub tunelem
przeznaczonym dla pojazdów silnikowych;
6.
pojazdami używanymi do przewozu rzeczy w
promieniu 50 km od bazy przedsiębiorstwa, z
napędem na gaz ziemny lub ciekły lub z napędem
elektrycznym, o dopuszczalnej masie całkowitej,
1.
pojazdy używane do przewozu osób, które ze
względu na swoją konstrukcję i wyposażenie
nadają się do przewozu nie więcej niż 17 osób
łącznie z kierowcą i są przeznaczone do tego
celu;
2.
pojazdy używane przez władze publiczne do
pełnienia służby publicznej, które nie stanowią
konkurencji dla przedsiębiorstw transportu
drogowego;
3.
pojazdy używane przez przedsiębiorstwa rolnicze,
ogrodnicze, leśne lub rybackie do przewozu
rzeczy w promieniu 50 km od miejsca normalnej
bazy pojazdu łącznie z miejscowymi obszarami
administracyjnymi, których ośrodki znajdują się
w obrębie tego promienia;
4.
pojazdy używane do przewozu odpadków lub
szkieletów zwierzęcych, nie przeznaczonych do
spożycia przez ludzi;
5.
pojazdy używane do przewozu żywych zwierząt
w gospodarstwach rolnych na miejscowy rynek i
odwrotnie lub z rynku do miejscowych rzeźni;
6.
pojazdy używane jako sklepy na miejscowym
rynku lub w handlu obwoźnym lub używanych
jako ruchome punkty do wykonywania transakcji
bankowych, walutowych, oszczędnościowych, do
czynności związanych z kultem, do
wypożyczania książek, płyt lub kaset, do obsługi
wydarzeń kulturalnych lub wystaw i specjalnie
przystosowanych do tego celu;
7.
pojazdy przewożące materiały lub urządzenia na
użytek kierowcy w trakcie jego pracy w
promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy
pojazdu, pod warunkiem, że prowadzenie pojazdu
nie stanowi głównej czynności kierowcy i że taki
wyjątek nie narusza poważnych celów
niniejszego rozporządzenia. Państwa
Członkowskie mogą wprowadzić konieczność
posiadania indywidualnego upoważnienia do
takich wyjątków;
8.
pojazdy poruszające się wyłącznie na wyspach o
wyspecjalizowanymi
powierzchni nie przekraczającej 2300 km2, które
nie są połączone z resztą terytorium państwowego
mostem, brodem ani tunelem otwartym dla ruchu
pojazdów silnikowych;
9.
pojazdy używane do przewozu rzeczy i
napędzane gazem wytwarzanym w pojeździe,
napędzane elektrycznie lub wyposażone w
regulator, jeśli takie pojazdy są uznane, w świetle
ustawodawstwa Państwa Członkowskiego
zarejestrowania, za równoważne pojazdom
napędzanym benzyną lub olejem napędowym i
których ciężar łącznie z przyczepą lub naczepą
nie przekracza 3,5 ton;
10.
pojazdy służące do nauki prowadzenia pojazdu,
mającej na celu uzyskanie prawa jazdy;
11.
ciągniki używane wyłącznie do prac rolniczych i
leśnych.
wraz
przyczepami
lub
naczepami,
nieprzekraczającej 7,5 tony;
7.
pojazdami używanymi do nauki jazdy i
egzaminów w celu uzyskania prawa jazdy lub
świadectwa kwalifikacji zawodowych, pod
warunkiem że nie używa się ich do zarobkowego
przewozu rzeczy lub osób;
8.
pojazdami używanymi w związku z
odprowadzaniem ścieków, ochroną
przeciwpowodziową, konserwacją urządzeń
zaopatrujących w wodę, gaz i elektryczność,
utrzymaniem i kontrolą dróg, zbieraniem
odpadów z gospodarstw domowych i ich
wywozem, usługami telegraficznymi i
telefonicznymi, nadawaniem programów
radiowych i telewizyjnych oraz wykrywaniem
nadajników lub odbiorników radiowych lub
telewizyjnych;
9.
pojazdami wyposażonymi w 10 do 17 miejsc
siedzących,
używanymi
wyłącznie
do
niezarobkowego przewozu osób;
10.
specjalistycznymi pojazdami do przewozu
wyposażenia cyrków i wesołych miasteczek;
11.
specjalnie wyposażonymi pojazdami
szczególnego zastosowania, które w
podstawowym zakresie służą celom edukacyjnym
w czasie postoju;
12.
pojazdami używanymi do odbioru mleka z
gospodarstw rolnych oraz odwożenia do nich
pojemników na mleko lub produktów mlecznych
przeznaczonych na pasze zwierzęce;
13.
specjalistycznymi pojazdami do przewozu
pieniędzy oraz/lub przedmiotów wartościowych;
14.
pojazdami używanymi do przewozu odpadów lub
tusz zwierzęcych nieprzeznaczonych do spożycia
przez ludzi;
15.
pojazdami używanymi wyłącznie na drogach
wewnątrz obiektów, takich jak porty, obszary
międzyportowe oraz terminale kolejowe;
16.
pojazdami wykorzystywanymi do przewozu
żywych zwierząt z gospodarstw na miejscowe
targowiska i z powrotem lub z targowisk do
miejscowych rzeźni w promieniu do 50 km.
O ile nie zagraża to osiągnięciu celów określonych w
art.1 oraz przy zapewnieniu odpowiedniej ochrony
kierowców, Państwo Członkowskie może, po
zatwierdzeniu przez Komisję, wprowadzić na swoim
własnym terytorium mniej znaczące wyjątki od
przepisów niniejszego rozporządzenia dla pojazdów
używanych na wyznaczonych obszarach o gęstości
zaludnienia poniżej
5 osób/km2
, w następujących
przypadkach:
17.
— regularnych krajowych przewozów osób,
których rozkłady zostały zatwierdzone przez
władze (w tym przypadku możliwe jest
dopuszczenie wyjątków odnoszących się do
przerw), oraz
18.
— krajowych przewozów drogowych na potrzeby
własne lub o charakterze zarobkowym, które nie
mają wpływu na jednolity rynek oraz są potrzebne
do utrzymania pewnych sektorów gospodarki na
danym terytorium oraz gdy wyjątki od przepisów
niniejszego rozporządzenia ograniczają promień
działania do 100 km.
Przewóz drogowy, którego dotyczy taki wyjątek może
obejmować trasę do obszarów o gęstości zaludnienia
5
osób/km2 lub wyższej, wyłącznie w celu zakończenia
lub rozpoczęcia podróży. Wszelkie takie środki
powinny być proporcjonalne w swym charakterze i
zakresie.
Podstawowe definicje:
1.
„przewóz drogowy
” oznacza każdą podróż,
odbywaną na drogach publicznych przez
pojazd, załadowany lub nie, służący do
przewozu osób lub rzeczy;
Podstawowe definicje:
1.
„przewóz drogowy”
oznacza każdą podróż
odbywaną w całości lub części po drogach
publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez,
używanym do przewozu osób lub rzeczy;
2.
„kierowca”
oznacza osobę, która prowadzi
pojazd nawet przez krótki okres, lub która jest
przewożona w pojeździe w celu podjęcia w
ramach swoich obowiązków jego prowadzenia
w
razie potrzeby;
3.
„przerwa”
oznacza okres, w którym kierowca
nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać
żadnej innej pracy, wykorzystywany wyłącznie
do wypoczynku;
4.
„inna praca
” oznacza czynności zdefiniowane
jako czas pracy w art. 3 lit. a) dyrektywy
2002/15/WE, z wyjątkiem „prowadzenia
pojazdu”, włącznie z wszelką pracą dla tego
samego lub innego pracodawcy, w sektorze
transportowym lub poza nim;
5.
„odpoczynek
” oznacza nieprzerwany okres, w
którym kierowca może swobodnie dysponować
swoim czasem;
6.
„dzienny okres odpoczynku
” oznacza dzienny
okres, w którym kierowca może swobodnie
dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny
dzienny okres odpoczynku” lub „skrócony
dzienny okres odpoczynku”:
— „
regularny dzienny okres odpoczynku

oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co
najmniej 11 godzin. Alternatywnie, regularny
dzienny okres odpoczynku można wykorzystać w
dwóch częściach, z których pierwsza musi
nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a
druga co najmniej 9 godzin,
— „
skrócony dzienny okres odpoczynku

oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co
najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin;
7.

tygodniowy okres odpoczynku
” oznacza
tygodniowy okres, w którym kierowca może
swobodnie dysponować swoim czasem i
obejmuje „regularny tygodniowy okres
odpoczynku” lub „skrócony tygodniowy okres
odpoczynku”:
— „regularny tygodniowy okres odpoczynku”
oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45
3.

kierowca
” oznacza każdą osobę, która kieruje
pojazdem nawet przez krótki okres, oraz każda
osobę, która jest przewożona w pojeździe w
tym celu, aby kierować nim w razie potrzeby;
4.

tydzień”
oznacza okres zawarty między
godziną 00:00 w poniedziałek a godziną 24:00
w niedzielę;
5.
„odpoczynek
” oznacza każdy nieprzerwany
okres obejmujący co najmniej jedna godzinę,
podczas którego kierowca może swobodnie
dysponować swoim czasem;
6.

dozwolona maksymalna masa”
oznacza
maksymalny dozwolony ciężar roboczy
pojazdu z pełnym ładunkiem;
7.

regularne usługi przewozu osobowego”
oznaczają usługi krajowe i międzynarodowe,
określone w art. l rozporządzenia Rady (EWG)
nr 117/66 z 28 lipca 1966 w sprawie
wprowadzenia wspólnych zasad
międzynarodowego przewozu osób autokarami
i autobusami
7
.
godzin,
— „skrócony tygodniowy okres odpoczynku”
oznacza odpoczynek trwający krócej niż 45
godziny, który można, na warunkach ustalonych
w art. 8 ust. 6, skrócić do nie mniej niż 24
kolejnych godzin;
8.
„tydzień
” oznacza okres od godz. 00.00 w
poniedziałek do godz. 24.00 w niedzielę;
9.
„czas prowadzenia pojazdu”
oznacza czas
trwania czynności prowadzenia pojazdu
zarejestrowany:
— automatycznie lub półautomatycznie przez
urządzenia rejestrujące określone w załącznikach
I i IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85; lub
— ręcznie, zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia
(EWG) nr 3821/85;
10.

dzienny czas prowadzenia pojazdu
” oznacza
łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia
jednego dziennego okresu odpoczynku do
rozpoczęcia następnego dziennego okresu
odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem
odpoczynku
tygodniowym
okresem
odpoczynku;
11.

tygodniowy czas prowadzenia pojazdu

oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu w
ciągu tygodnia;
12.
„załoga kilkuosobowa
” oznacza sytuację, w
której w trakcie każdego okresu prowadzenia
pojazdu pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi
okresami odpoczynku, lub pomiędzy dziennym
okresem odpoczynku a tygodniowym okresem
odpoczynku, w
pojeździe przebywa co najmniej
dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu
.
Przez pierwszą godzinę obsady kilkuosobowej
obecność innego kierowcy lub kierowców jest
fakultatywna, ale
przez pozostałą część tego
okresu jest obowiązkowa;
13.
„przedsiębiorstwo transportowe
” oznacza
osobę fizyczną, osobę prawną lub związek lub
grupę osób nieposiadającą osobowości prawnej,
niezależnie od tego, czy działa zarobkowo
, lub
jednostkę państwową, niezależnie od tego, czy
posiada ona osobowość prawną, czy też podlega
organowi posiadającemu osobowość prawną,
która zarobkowo lub na potrzeby własne
wykonuje przewozy drogowe;
14.
„okres prowadzenia pojazdu
” oznacza łączny
czas prowadzenia pojazdu od chwili rozpoczęcia przez
kierowcę prowadzenia pojazdu po okresie
odpoczynku lub przerwie do momentu rozpoczęcia
okresu odpoczynku lub przerwy. Okres prowadzenia
pojazdu może być ciągły lub przerywany.
Dzienny okres prowadzenia pojazdu
Okres prowadzenia pojazdu między każdymi dwoma
okresami dziennego odpoczynku lub między okresem
dziennego i tygodniowego odpoczynku, zwanego
dalej „dziennym okresem prowadzenia pojazdu”, nie
może przekraczać
9
godzin.
Może być przedłużony dwukrotnie w każdym
Dzienny okres prowadzenia pojazdu
Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może
przekroczyć
9
godzin.
Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może
zostać przedłużony do nie więcej niż
10
godzin nie
częściej niż dwa razy w tygodniu.
a
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl