Potencjal-gospodarczy,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Bezpieczeństwo i rozwój to dwa podstawowe wymiary funkcjonowania państwa. Są one też nierozerwalnie powiązane.Z jednej strony bez odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa niemożliwe jest zapewnienie stabilnego i długofalowegorozwoju gospodarki, z drugiej zaś – bez rozwoju nie byłoby możliwe ciągle konieczne doskonalenie potencjałubezpieczeństwa narodowego. Gospodarczy potencjał bezpieczeństwa (w połączeniu z wolą polityczną decydentów)stanowi podstawę do określenia potęgi, skuteczności i pozycji międzynarodowej państwa.Bezpieczeństwo finansowe.Najważniejszymi aspektami bezpieczeństwa finansowego państwa są: stabilnośćsektora finansowego, wielkość długu publicznego oraz wielkość i struktura rezerw dewizowych kraju.Instytucje bezpieczeństwa finansowego.Sektor finansowy, w tym sektor bankowy, odgrywa ważną rolę wrozwoju gospodarczym kraju. Instytucje sektora finansowego pełnią rolę pośrednictwa finansowego polegającego naprzekształceniu oszczędności finansowych obywateli na potrzeby inwestycyjne gospodarki. Przekształcenieoszczędności w inwestycje jest procesem bardzo złożonym i obarczonym naturalnym ryzykiem. Źle zainwestowaneprzez instytucje pośrednictwa finansowego środki pieniężne prowadzą do ich bankructwa, co powoduje kolejnebankructwa tych, którzy powierzyli im swoje zasoby finansowe. Ta specyfika pośrednictwa finansowego powoduje, żesektor ten jest regulowany i nadzorowany przez różne instytucje publiczne, które tworzą sieć bezpieczeństwafinansowego.W Polsce do najważniejszych instytucji bezpieczeństwa finansowego należą: Rada Ministrów, Ministerstwo Finansów,Komisja Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski oraz Bankowy Fundusz Gwarancyjny.Rezerwy dewizowe NBP.Rezerwy dewizowe, ich gromadzenie, zarządzanie nimi oraz zapewnianie bezpieczeństwaobrotu dewizowego należą do jednych z głównych zadań Narodowego Banku Polskiego jako centralnej bankowejinstytucji dewizowej państwa. W warunkach płynnego kursu walutowego rezerwy dewizowe służą przede wszystkimwzmocnieniu wiarygodności finansowej kraju, obniżając koszt finansowania na rynkach globalnych orazprawdopodobieństwo wstrzymania dostępu do takiego źródła finansowania, a także ograniczając ryzyko gwałtownegoodpływu kapitału (w tym ataku spekulacyjnego). Rezerwy dewizowe mogą być także wykorzystywane do wsparciastabilności rynków finansowych i sektora bankowego m.in. przez zapewnienie płynności walutowej w warunkachdysfunkcjonalności rynków finansowych.Dług publiczny.W Polsce ograniczenia dotyczące wielkości długu publicznego zapisane są w Konstytucji RP i ustawieo finansach publicznych. Ustawa zasadnicza określa limit długu publicznego na poziomie 60 proc. PKB. Natomiastustawa o finansach publicznych określa sposób liczenia długu publicznego – tzw. progi ostrożnościowe – na poziomie50 proc., 55 proc. oraz 60 proc. PKB, a także sankcje wynikające z ich przekroczenia.Bezpieczeństwo energetyczne.Podstawą prawną polskiego systemu bezpieczeństwa energetycznego jest ustawaz 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. Ustawa ta podlega ciągłym zmianom, co wynika przede wszystkim zdynamiki zmian legislacyjnych zachodzących na poziomie unijnym. Prawo energetyczne określa zasady kształtowaniapolityki energetycznej państwa, zasady i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, w tym ciepła orazdziałalności przedsiębiorstw energetycznych, a także określa organy właściwe w sprawach gospodarki paliwami ienergią.Podmioty bezpieczeństwa energetycznego.Spośród instytucji wpływających na politykę bezpieczeństwaenergetycznego najważniejszymi są: Rada Ministrów, minister gospodarki, prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE),wojewodowie oraz samorządy wojewódzkie i gminne (samorząd powiatowy ma jedynie pośredni wpływ nabezpieczeństwo energetyczne kraju, m.in. poprzez kompetencje związane z planowaniem przestrzennym, mającymzwiązek z realizacją wszystkich inwestycji liniowych, takich jak linie energetyczne, gazociągi oraz infrastrukturaprzesyłu ropy naft owej oraz produktów ropopochodnych).Infrastruktura energetyczna.Przez infrastrukturę energetyczną rozumie się zespół urządzeń, które obejmująpodsystemy: elektroenergetyczny, elektrociepłowniczy, gazowy, paliw stałych oraz paliw ciekłych. Ze względówbezpieczeństwa państwa, najważniejsze są podsystemy elektroenergetyczny, gazowy oraz paliw stałych i ciekłych.Instytucje bezpieczeństwa infrastrukturalnego.Za ciągłość i sprawność funkcjonowania infrastrukturyodpowiada administracja rządowa i samorządowa. Najwcześniej, bo już w 1997 r., przyjęto ustawę o ochronie osób imienia, w której wskazano obszary, obiekty, urządzenia i transporty ważne dla obronności, interesu gospodarczegopaństwa, bezpieczeństwa publicznego oraz innych ważnych interesów państwa, które miały być obowiązkowochronione przez specjalistyczne, uzbrojone formacje ochronne (SUFO) lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne.Rezerwy strategiczne.Obecnie podstawę funkcjonowania systemu rezerw strategicznych stanowi ustawa z 29października 2010 r. o rezerwach strategicznych. W ustawie określono zasady tworzenia, przechowywania,udostępnienia, likwidacji oraz finansowania rezerw strategicznych, a także zadania i organizację Agencji RezerwMateriałowych (ARM). ARM jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, wykonującązadania państwa w zakresie rezerw strategicznych oraz zapasów państwowych ropy naft owej i produktów naft owych.Regulacje w zakresie funkcjonowania i organizacji Agencji nie różnią się zasadniczo od przyjętych dla innych tego typupodmiotów – państwowych osób prawnych. Racjonalny, sprawny i transparentny system rezerw strategicznych mawspierać wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i obrony państwa, odtworzenia infrastruktury krytycznej,złagodzenia zakłóceń w ciągłości dostaw służących funkcjonowaniu gospodarki i zaspokojeniu podstawowych potrzebobywateli, ratowania życia i zdrowia obywateli, a także wypełnienia zobowiązań międzynarodowych RzeczypospolitejPolskiej.Źródło: Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego RP, 2013Generuj PDFDrukujPowiadom znajomegoTweetnij
[ Pobierz całość w formacie PDF ]