Polska Gazeta Introligatorska [1931, Polska Gazeta Introligatorska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->NUMER 6ROK 4Fabryka istnieje od r. 1829Fabryka istnieje od r. 1829Fabryka obic papierowych}i papierów kolorowych)J. FRANASZEKSpólka AkcyjnaWARSZAWA, ul Wolska nr. 41Numery telef601-71, 601-73, 601-75, 601-79, 203-27Adres telegraficzny: „Franaszek Warszawa"Dostarcza na zamówienie i ze skladuw dziale papierów kolorowyct):Papier art.-druk. dwustronny. Papier chromowy dodruku i litografji. Satyny biale i kolorowe do oklejaniapudelek. Glanse kolorowe w malym formacie 35y(42 cm.Glanse kolorowe w formacie 50 X 70 cm. Papierykuferkowe. Papiery do dekalkomanji. Papiery do opa¬kowania cykorji, czekolady, cukierków, perfumerji,mydel itp. Karton farbowany na opakowanie papierosów.Papier marmurkowany dla introligatorni. Papieryimitujace skóre dla introligatorni. Papiery przedoklad-kowe (Forzace)[dla introligatorni. Papiery, szmerglowe.otly do kleju [ ® | Winkielaki | Prasy reczneZszywalniceApo najtanszej cenie polecaHurtownia Materjalów Introligatorskich J. PrzeslawskiPOZNAN, ulica Wodna 27, telefon nr. 12-4052 lat w sluzbie zawoduJournal fur Buchbinderei und Kartonagen-betriebe sowie fur den Papier-und SchreibwarenhandelZ dodatkami:WSZELKIE SKÓRYINTROLIGATORSKIEKOZLOWE i BARANIE W RÓZ¬NYCH KOLORACH I DESENIACH„Der Jungbuchbinder” — „Illustriertes Journal"„Druckerei-Papierverarbeitung“Abonament roczny przy tygodniowem dostarczaniuW. M. 18, lub odpowiedniej wartosci walutowej,krajowej. (Kwartal próbny R. M. 4,50.) Egzemplarzeokazowe bezplatne przez Streitberger-Verlag,Leipzig (Lipsk) C 1. Postschliessfach JSIs 435POLECA PO BARDZO NISKICH CENACHSTANISLAW KyCLER i S-KATELEFON NR, 37-55 ———— TELEFON NR. 53-98ULICA WIELKA9 POZNAN SWi MaRCIN 33Zaklady Przemyslu BawelnianegoLudwik GeyerSp. Akc.Jedynym i najstarszym tygodnikiemtechniczno-gospodarczym w Polscejestw LodziRok zalozenia 1829Rok zalozenia 1829Przeglad GraficznyWydawniczy I PapierniczyOrgan Zwiazku Organizacyj Przemyslu Gra¬ficznego i Wydawniczego w Polsce i organ Sto¬warzyszen Kupców Galanteryjno-PapierniczychWyroby bawelniane drukowane i kolorowetkane, chustki, koldry oraz plótna introli¬gatorskie wszelkiej gatunków kaliko, gradel,kanafas, plótno kufrowe, podszewka kufrowa,plótno kopertowe podklejone papieremiursRozchodzi sie na cala Polske!Prenumeruje go obligatorycznie kazdy czlonek Kor¬poracji, a bogata tresc zawodowa i informacyjna spra¬wila, ze rozpowszechnia sie coraz bardziej w calejPolsce. Prenumerata wynosi tylko 6 zl kwartalniejuz z przesylka.Ogloszenia w „Przegladzie Graficznym, Wydaw¬niczym i Papiern.” odnosza skutek jaknajlepszy!Adres:Sprzedaz plócien introligatorskich)-.„Kaliko", Warszawa, ul. Nalewki 29Telefon nr. 221-26„Przeglad Graficzny, Wydawniczy i Papierniczy”Poznan, ulica Masztalarska nr. 8Telefon nr. 25-55. — P. K. O. 202 868NR. 6.POZNAN, DNIA 20 CZERWCA 1931 ROKUROK 4POLSKA GAZETA INTROLIGATORSKAMIESIECZNIKORGAN CENTR. ZWIAZKU CECHÓW INTROLIGATORSKICH NA RZPLITA POLSKAREDAKCJA UPRASZA SWYCH KORESPONDENTÓW O NADSYLANIE REKOPISÓW DO 12 KAZDEGO MIESIACAPONIEWAZ DZIAL REDAKCYJNY W DNIU TYM ZAMYKAMY. REKOPISÓW NADESLANYCH NIE ZWRACAMYKsiazka ongis a dzissiazka dawna, ksiazka XV i XVI wieku, naj¬ — az do róznych bibljoteczek min ja turo wy ch,ppierw rodzona siostra rekopisu sredniowiecznego, 0charakterze bardziej zabawki, niz ksiazki. Leczwyzwalajaca sie powoli i z trudem z wiezów tego nadewszystko produkuje i czyta nasza epoka nie¬pokrewienstwa, zmierzajac do wytworzenia samo¬ znane dawniej czasopisma, gazety, wszelkiego ty¬dzielnej sztuki drukarskiej, przebyla przez piec pu i rodzaju, które stwarzaja najniebezpieczniej¬wieków minionych olbrzymia droge rozwoju. sza konkurencje dla ksiazki. Szybko plynace, nie¬Ciezkie, wielkie foljanty, przykuwane nawet nie¬ cierpliwe zycie wspólczesne stara sie wtloczyc ca¬kiedy lancuchami do pulpitów, byly symbolem loksztalt wiedzy w mozliwie krótki i pobieznyowej starodawnej erudycji, opartej na uswieco¬ podrecznik, pozwalajacy na jak najszybsze i jaknych tradycja zródlach wiedzy dogmatycznej, sza¬ najogólniejsze przyswojenie podstaw nauki. Nacownej, powaznej, spogladajacej podejrzliwie na pierwsze miejsce wysuwa sie z koniecznosci wie¬,.nowinki“ postepu.dza o dniu dzisiejszym i jego sprawach powszed¬To pewne, ze ksiazka pozostaje, obok prasy,kinematografu i radja, najwazniejszym czynnikiemNiemniej jednak z tej samej literatury wylegly nich, jej zas organem staje sie prasa.wiek szesnasty stwarza format naszej dzisiejszej 1narzedziem kultury. Nieslychany rozwój techni¬,.ósemki“, a nawet slysze Elzewiry, malenkie, lek¬ ki drukarskiej i reprodukcyjnej wspólczesnej po¬kie, latwo przenosne ksiazeczki. Ten sam format zwala jej przystosowac sie do wszystkich potrzebzastosowal pózniej w. XVIII do wesolych nowel i wymagan organizacji pracy naukowej i czytel¬sie nowe zarodki, czerpane z odkrytych przez nia i udostepnionych skarbów kultury antycznej. Juzipodadan, czesto frywolntakopatrzonych szty¬poszukiwanyprprzez zbie-goka, swietne ilustracje i ozdoby graficzne, wresz¬opowikluczem;ych,powst-dchami, zmuszajacemi do zechowywania ksiaerotica“.nictwa. Dobry papier bezdrzewny, estetycznyi czytelny druk, zastosowany do wymagan higjenyoprawa — wszystko to przyczynia sie do uzmyslo¬raczów po dzien dzinsjszy dzial: „Curiosa et cie artystycznie skomponowana, trwala i lekkapo przez dostepniejsze juz „czwórki“ dla opraco¬ nia ksiazke coraz tansza i latwiej dostepna dlawan naukowych, monograficznych, zwlaszcza z za¬ szerokich kól publicznosci. To tez ksiazka stajekresu historji sztuki, po przez „wieksze“ i „mniej¬ sie w coraz wiekszej mierze narzedziem w walceNasza uniwersalna epoka, która czerpie z wie¬ wienia tresci ksiazki w sposób nieskonczenie do¬dzy i doswiadczen ludów i czasów, zna i wytwarza godniejszy, niz mogla to osiagnac ksiazka w daw¬wszelkie formaty i wszelkie rodzaje druków, od nych czasach. Niezmiernie latwe i szybkie metodywielkich wydawnictw zródel i materjalów in folio, skladania i odbijania druków na maszynach czy¬sze" ósemki, stosowane do wydawnictw, bedacych idei oraz czynnikiem demokratyzacji spoleczen-w czestym uzytku, jak podreczniki, powiesci i t. p. f'lvva'H. MajkowskiProjektowanie opraw ksiazkowych(Ciag dalszy)Jezeli mówimy o oprawie caloskórkowej, to leza faktycznie do wyjatków. Jest to objaw, którymamy na mysli, bogato recznie zlocona oprawe obserwowac mozna we wszystkich zawodach arty¬luksusowa. Do potwierdzenia tej mysli przyczy¬ stycznych. Jest sie bowiem wciaz wT tem przeko¬niaja sie pisma zawodowe i artystyczne. Oprawa naniu, ze bogate sztuki rruzealne z dawniejszychwykonana ze skóry koniecznie musi byc ozdobiona, epok powinny odpowiadac równiez dzisiejszemugdy tymczasem oprawy skórkowe nieozdobione na¬ czlowiekowi. Zapomina sie jednak o tem, ze wla-cicielami dawniejszych bogato zdobionych opraw dzis jeszcze uroczystej szaty. Wobec tego niemabbyli królowie i arystokracja podczas, gdy dzis na¬ powodu do obawy, aby nowoczesny purytanizmbywca opraw caloskórkowych jest najwyzej za¬ popsul interes zlotnikowi recznemu.mozny obywatel. Obywatele jednak, którzy nasla¬wzgledem mniej pretensjonalni i wymagajacy i da¬ trudno. Czem wiecej zadanie to wyrasta poza ra¬za wiecej do wykonan skromniejszych. Zmiana ta me rzemiosla, tem wiecej zaw^odza reguly i prawa.nie pozostala wiec równiez i bez wplywu na opra¬ Ktokolwiek oczekiwalby wiec otrzymac tutaj ja¬we ksiazki. Niema zreszta powodu do twierdze¬ kiekolwiek wskazówki wstepne dotyczace projek¬nia dlaczego oprawa skórkowa nie mialaby byc tów do opraw luksusowych to bedzie nieco roz¬duja dawniejsza arystokracje, sa pod kazdym szych ozdób przy oprawach caloskórkowych jestDac wskazówki zasadnicze do projektu bogat¬piekna bez ozdoby, bo czem szlachetniejszy ma- czarowany. Potrzebne sa zdolnosci do stworzeniaterjal, tein mniej potrzebuje upiekszenia przez gustownego projektu. Kto zas te zdolnosci posia¬ozdoby.publicznosc jego zdolnosci niedostatecznieten pouczenia wogóle nie potrzebuje.sty, zeCzesto slyszane skargi introligatora arty¬ daGdyby nawret mozliwem bylo takie reguly usta¬wynagradza sa sluszne, introligator jednak powi¬ lic, to bylyby one najwyzej jednostronne i prowa¬nien sam siebie zapytac, czy praca odpowijada dzilyby do najpospolitszego szablonu. Równiezdzisiejszym warunkom i czy nie lepiej byloby okazalyby sie one po krótkim czasie przestarzale,zmienic kierunek i pójsczgola zadna ozdoba.gdyz piekna waznego na wszystkie czasy niema.skórkowych z mala lubpo linji tworzenia oprawPewna ozdoba pozostanie oprawie gladkiej, Kazda generacja ma wlasne poglady'. W czasachtizeba jednak wymagac koniecznie, by przy opra¬ specjalnej ruchliwosci umyslowej moze sie nawetwie skórkowej tytul grzbietowy byl nietylko zwy¬ zdarzyc, ze jedna dekada obali to, co popularniekla etykieta tresci, lecz przedstawial równoczesnie jako piekno uchodzilo i takim wlasnie czasem jestozdobe ksiazki, gdyz jesli juz ma byc jedyna jej czas obecny. Bezcelowem byloby wobce tego filo¬ozdoba, to niech sie przynajmniej odznacza czems- zofowac, czy zmiennosc gustu w sztuce jest budu¬kolwiek wiecej. Ogólne zdanie pod tym wzgledem jaca, czy szkodliwa, natomiast przez uznanie tejwskazuje na to, by tytul byl przedewszystkiem niestalosci wyciagnac mozemy niektóre pozytecz¬latwo czytelny, a jego czytelnosc ze wzgledów de¬ ne nauki. Najpierw te, ze genezy objawiajacej siekoracyjnych nie powinna byc w zaden sposób ucieczki nie w. ornamentacji szukac trzeba, leczuszczuplona. Te kategoryczna forme mozna jed¬ w celowej konstrukcji, w skonczonej technice,nak tam tylko zastosowac, gdzie pieknosc ksiazki prawdziwosci i dobroci materjalu. Po drugie, zenie odgrywa zbyt wielkiej roli — jak naprzyklad przed wszelkiemi zdolnosciami przeszlosci, którew bibljotekach wypozy czajacych ksiazki — przy tym wymaganiom sprostaly szacunek miec powin¬tytulach opraw caloskórkowych powinno sie da¬ nismy, chociazby naszemu obecnemu gustowi juzwem i dlatego nierozsadnem przeciwstawiac siezyc, aby czytelnosc i pieknosc pisma polaczyc w nic odpowiadaly. Po trzecie, ze byloby niemozlijedno.Przy indywidualnie tworzonych oprawach ca¬ wymaganiom nowego czasu powolujac sie na stareloskórkowych, tytul grzbietowy moze byc odmien¬ dobrze zasluzone metody.nym od jednolitych opraw bibljotekatskich. To maga zdolnosci, tak samo wymaga jej projekt gu¬cosmy o druku tytulu przy pólfrancach pisali od¬ stownej ozdoby oprawy, który zdobyc trzeba po¬nosi sie takze i tutaj.Tak samo jak kazda twórczosc artystyczna wy¬Chcac jednak wyjsc poza ranie najprostszej wazniejsza praca. W jaki sposób introligator naj¬ozdoby oprawy skórkowej, to pociagniecie dwóch lepiej zdolnosci te osiega spróbujemy to w dalszymlinij na glowie i stopie grzbietu, obramowanie lin- ciagu pokazac. Nie jest nia w kazdym razie zrecz¬jami pól grzbietowych oraz jedna linja wdluz nosc. Ta potrzebna jest do osiagniecia techni¬brzegów na przedniej i na tylnej okladce dadza ki zdobniczej introligatora, lecz nie do projek¬juz znaczne upiekszenie. Tradycyjne kwiatki w towania. Równiez nie jest nia w.pierwszym rzedziepolach grzbietowych dzialaja wiecej wzruszajaco, bogata i ruchliwa fantazja. W pewnej mierze jestanizeli oryginalnie. Dalszym krokiem do ozdoby ona niezbedna do projektowania, moze jednak tak¬oprawy skórkowej jest zamieszczenie tytulu na ze, o ile nie bedzie szczególnie silnem poczuciemokladce przedniej.stylu opanowana, projektujacemu rzemieslnikowi-Wskazówki dane co do gladkiej, nieozdobionej artyscie czasem bardzo bruzdzic. Nie cel, do któ¬oprawy skórkowej nie maja jednak odmawiac ra¬ rego introligator w pierwszym rzedzie dazyc musicji bytu oprawom bogata zdobionym. Równiez hi¬ jest: tworzenie gustu.storyczne ksiazki swieckie i koscielne wymagajaRybicki1POLSKA GAZETA INTROLIGATORSKA83Marmurkowanie papierówv.o marinurkowania uzywa sie tylko barw za¬ surowa. Filtrujemy ja i mieszamy z 6-ciu czesciamissadniczych, prócz lego zielen i brunat. Jednak ma¬ wagi wlasnej alkoholu. Z powodu, ze stosunku te¬my dwie barwy czerwone: szkarlat i cynober, dwie go nie potrzebujemy biac zupelnie doslownie,blekitne: indygo i ultramaryne, dwie zólte: zól¬ mozna dodac równiez alkohol do zólci podlugcien indyjska i chromowa; barwa czarna jest w miary. Zólc jest znacznie ciezsza, anizeli alkohol,stad dodajemy nie 6, ale 4 czesci miarowe ostat¬kazdym przypadku niezbedna.Wszystkie inne potrzebne barwy domieszuje- niego. Preparat ten mozna natychmiast po pomie-my sobie z podanych powyzej barw pierwszorzed¬ szaniu wziac do uzytku; jednak skoro tylko jestnych, czyli zasadniczych.mozliwem, trzeba go pozostawic na kilka dni wOprawa ksiazki z bibljoteki kióla Zygmunta AugustaBibljoteka Archidiecezjalna w Poznaniu posiada razem 51 tomów z ksiegozbioru królewskiego, z tych 47 opisanychzostalo w osobnej monografji p. t. „Materjaly do dziejów Bibljoteki Zygmunta Augusta. Serja II. (Poznan — 1928).Do marinurkowania mozna uzywac tylko barw spokoju, poniewaz opadaja zawsze na dno naczy¬mineralnych i roslinnych, barwniki anilinowe nie nia ciala osadowe.nadaja sie nawet do ich upiekszenia, poniewazkazda czasteczka takowych rozpuszcza sie natych¬ Do wykonania wzorów zylkowanych uzywamymiast w wodzie gruntu. Jedynie pigmenty plywa spirytusu mydlanego (spiritus saponatus). Dawniejnie znano tego rozprzestrzeniwa, dzis jest onoja na nim.Zólc przygotowujemy sobie sami. W kazdej jednakmozna nabycpotrzebnem. Spirytusu mydla¬negonieodzowniew kazdej drogerji, jednak moz¬rzezni bydla, jakotez u rzeznika mozna nabyc zólc na samemu sobie takowy przygotowac, kiedy wsy-1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]