Pomocw7, psychologia, IV rok, pomoc psychologiczna

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
23.11.2009
Wykład 7
Relacja terapeutyczna
Funkcje relacji wg Prochaski

warunek wstępny konieczny do prowadzenia terapii

podstawowy proces, który sam w sobie wywołuje zmianę, ma właściwości
leczące (relacja jest procesem, a więc postępuje, jest zmienna, trzeba o nią
dbać, bo może zostać cofnięta, pogorszona)

podstawowe źródło treści, które są przepracowywane i omawiane
*
Przeszłość terapeuty i pacjenta, ich doświadczenia może mieć wpływ na
terapię, ważne są też (często nieuświadomione) oczekiwania i inne struktury
psychiczne, rzutują one na przebieg interakcji.
Każda relacja terapeutyczna zawiera trzy elementy:

przymierze terapeutyczne

konfigurację przeniesieniową

relację rzeczywistą
Przymierze terapeutyczne

Przymierze terapeutyczne (sojusz terapeutyczny) – związek rozsądnego ja
(ego) klienta z analizującym lub terapeutyzującym ja (ego) terapeuty w
celu wspólnej pracy

Pierwszym krokiem w każdej zmianie jest przyjęcie odpowiedzialności za
swoje życie. jakże bowiem możemy je zmienić jeżeli w ogóle nie czujemy
się za nie odpowiedzialni (Prochaska)

Warunkiem sukcesu terapeutycznego jest zięcie odpowiedzialności za
swoje życie przez pacjenta (np. nie rezygnuje z terapii, nawet jeśli jest dla
niego trudna, realizuje zadania zlecone przez terapeutę)

Zgoda co do celów terapii i zadań które należy wykonać by te cele
osiągnąć

Wzajemna troska z jednej i drugiej strony o pozytywną więź, sprzyjającą
procesowi zmian
1
Indywidualne predyspozycje – wzorce wchodzenia w interakcje

Zależy od utrwalonych wzorców nawiązywania relacji - (badania Ainsworth)
ukształtowane w pierwotnych relacjach z obiektem w dzieciństwie

Najczęściej nieuświadomione

Ich wyrazem przekonania na temat innych ludzi i siebie
Wzorce (Bartholomew, Horowitz):

bezpieczny, (pozytywny ja i pozytywny inny)

lękowy, (negatywny ja i negatywny inny) – bardzo utrudnia budowanie
relacji, ponieważ terapeuta musi przekonać pacjenta, że nie jest postacią
negatywną)

zaabsorbowany, ( negatywny ja, pozytywny inny)

unikający, (pozytywny ja, negatywny inny) – utrudnia terapię, bo pacjent
ma trudność w uznaniu, że ma problemy, będzie oporował, uważał, że to
nie on powinien się zmienić, będzie skłonny do przypisywania terapeucie
niekompetencji itp.
Konfiguracja przeniesieniowa
Przeniesienie

Przeniesienie – doświadczanie przez klienta osoby terapeuty kształtowane
przez własne struktury psychiczne i przeszłość łączące się z
przemieszczeniem na osobę terapeuty uczuć postaw i zachowań
przynależnych właściwie wcześniejszym ważnym relacjom; doświadczanie
przy danej osobie (terapeucie) pewnych uczuć, obdarowywanie jej emocją,
którą cechuje związek pacjenta w przeszłości z jakąś ważną osobą; na ogół
przejawiają się emocje skrajne, silne – nienawiść, miłość, lęk; przeniesienie
powoduje dyskomfort dla osoby, która go doświadcza, szczególnie na
terapii grupowej, ponieważ zaczyna ona doświadczać bardzo silnych
emocji wobec obcych osób i rozumie, że nie jest to reakcja normalna

Stąd konkluzja: osoba terapeuty i jego działania zawsze wpływają na
ostateczny kształt przeniesienia, aczkolwiek nie terapeuta jest ich
rzeczywistym źródłem

(
!
) Przyczyny pojawienia się i utrzymywania przeniesienia - klient w sposób
nieświadomy ma patogenne przekonania jak reagują na niego inni – liczy,
że terapeuta im zaprzeczy, że klient uzyska inną reakcję, niż tą z
przeszłości, dotyczy to zwłaszcza projekcji negatywnych emocji

Czy pojawienie się przeniesienia zależy od terapeuty? Jest ono zależne od
pewnych właściwości terapeuty, które wywołują skojarzenia, ale terapeuta
nie jest za nie bezpośrednio odpowiedzialny

Przeniesienie należy z pacjentem przepracować, ponieważ wpływa ono na
relację terapeutyczną

Obszary uaktywniające przeniesienie: relacja brania i dawania, opieki, przy
wystąpieniu silnej relacji emocjonalnej
Skąd wiadomo, że reakcja klienta jest przeniesieniem

nieodpowiedniość ( do zachowania terapeuty)

intensywność lub brak emocji

ambiwalencja (jedna strona jawna, druga (np. nienawiść nieuświadomiona
ale rzutowana na osoby podobne do terapeuty

kapryśność

uporczywość
2
Przeciwprzeniesienie

przeniesienie terapeuty w reakcji na materiał klienta a więc na wszystkie
jego komunikaty związane i niezwiązane z przeniesieniem.

Wewnętrzna reakcja przeciwprzeniesieniowa wywołuje zachowania
przeciwprzeniesieniowe

Często pojawia się w reakcji na przeniesienie

Terapeuta reaguje na pacjenta, nie patrząc na niego, ale przez pryzmat
doświadczeń z jakąś inną osobą, reaguje na przeniesienie pacjenta

Powody przeciwprzeniesienia: nierozwiązane problemy wewnętrzne
terapeuty, tuż przed terapią pojawia się jakieś ważne doświadczenie,
zdarzenie, które potem na nią rzutuje

Często zdarza się, że pacjent zakochuje się w terapeucie, ponieważ dla
wielu pacjentów terapeuta jest pierwszą osobą, która jest skłonna ich
wysłuchać, mieć czas tylko dla nich, docenić ich. W tej sytuacji terapeuta
nie może nie odnieść się do sytuacji, pozostawić to biegowi czasu, bo może
to wzbudzić w pacjencie nadzieję, że terapeuta też jest nim
zainteresowany. Wymaga to bardzo konkretnej i zdecydowanej reakcji
terapeuty, aby zakończyć to, gdyż uniemożliwia to terapię.
To co ułatwia opanowanie przeciwprzeniesienia to:

integracja ja

opanowanie niepokoju

umiejętności poznawcze

empatia

wgląd we własne ja
Rzeczywista relacja - charakteryzuje się:

prawdziwością – bycie w relacji prawdziwym sobą – szczerym otwartym
autentycznym i spójnym z własnym wewnętrznym doświadczeniem

realistycznym postrzeganiem – nie związane z zniekształceniem
zawinionym przez przeniesienia i mechanizmy obronne

nawet bardzo dobra relacja z pacjentem nie może być przeniesiona na
relację prywatną po zakończeniu terapii
tzn stopień w jakim relacja klient terapeuta jest postrzegana jako kluczowy
element zmiany w kliencie
2.
W ymiar środka-celu
na ile relacja spostrzegana jako środek lub cel sam w sobie, np. w
poznawczo- behawioralnej jako wzbudzenie poczucia bezpieczeństwa,
zaufania
3.
W ymiar relacji rzeczywistej - nierzeczywistej
na ile określa się role przeniesienia a na ile relacji rzeczywistej
4.
W ymiar władzy
jaka władze ma terapeuta i na ile z niej korzysta, jakie są jej źródła
(społeczny szacunek, teoretyczne zaplecze, umiejętności )
3
Relacja terapeutyczna - cztery wymiary
1.
W ymiar centralności
Wymiary relacji terapeutycznej
Nurt
Centralność
Rzeczywistość
/Nierzeczywistość
Środek/Cel
Władza
terapeuty
Humanistyczny
Wysoka
Rzeczywista
Cel
Mała
Psychoanalityczny
Wysoka
Nierzeczywista
Środek
Średnia
Poznawczo-
Behawioralny
Mało
istotna
Rzeczywista
Środek
Duża
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl